Ναυτιλία: Οι καταλύτες για τα ναύλα τους επόμενους μήνες

ploio containers 2

Αισιοδοξία από τους αναλυτές - Ανάκαψη για τις αγορές

Οι ναυτιλιακές αγορές ανακάμπτουν με ταχύ ρυθμό από την κρίση της πανδημίας και οι αναλυτές είναι αισιόδοξοι για τους επόμενους μήνες, διατηρώντας, ωστόσο, ορισμένες επιφυλάξεις λόγω της έντονης μεταβλητότητας που διακρίνει διαχρονικά τον κλάδο.

Είναι ενδεικτικό ότι ο δείκτης ClarkSea Index της Clarkson Research Services, ο οποίος θεωρείται βαρόμετρο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και αξιολογεί το μέσο όρο των κερδών των tankers, bulk carriers, containerships και gas carriers, "σκαρφάλωσε" το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου σε υψηλό έτους. Παράλληλα, το φετινό πρώτο τρίμηνο ήταν το καλύτερο του δείκτη μετά από αυτό του 2008.

Η επίδοση αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην "εκρηκτική" αύξηση των ναύλων σε ξηρό φορτίο και containers, με τους αναλυτές να μένουν έκπληκτοι από τη διάρκεια και την ανθεκτικότητα του ράλι.

Πιθανός υπερ-κύκλος στο ξηρό φορτίο

Στο μεν ξηρό φορτίο, η ναυλαγορά διόρθωσε σε ένα βαθμό την προηγούμενη εβδομάδα, με "βαρίδι" τα μεγάλα πλοία της αγοράς, τα capesizes. Ωστόσο, τα κέρδη σε όλα τα μεγέθη παραμένουν σε ιδιαιτέρως ικανοποιητικά επίπεδα και οι οιωνοί είναι θετικοί.

Ειδικότερα, το κύριο φορτίο των capes, το σιδηρομετάλλευμα, το οποίο ένα χρόνο πριν διαπραγματευόταν στα 90 δολάρια ανά τόνο, έχει φτάσει σήμερα τα 220-230 δολάρια ανά τόνο.

Μάλιστα, οι τιμές αναμένεται να σημειώσουν περαιτέρω ανοδική πορεία, καθώς η ζήτηση, μετά την ανάκαμψη των οικονομιών, θα ανεβάσει ταχύτητα, παρά τη φημολογούμενη ανάληψη δράσης από την Κίνα για τον έλεγχο της υπερβολικής αύξησης των τιμών.

"Είμαι πολύ αισιόδοξος για το τρέχον έτος και τα επόμενα, καθώς το βιβλίο παραγγελιών διαμορφώνεται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ το πεδίο της ζήτησης παρουσιάζει υγιή εικόνα.

Αν προσθέσουμε και τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που θα τεθούν σε ισχύ από το 2023, θα μπορούσαμε να δούμε έναν υπερ-κύκλο σε λίγα χρόνια", επισημαίνει στο Capital.gr ναυλομεσίτης.

Κερδοφόρα τα επόμενα χρόνια για τα containerships

Παρατεταμένο "πάρτι" λαμβάνει χώρα στα containerships από το δεύτερο εξάμηνο του 2020 κι έπειτα, καθώς "εκτοξεύτηκαν" οι αγορές τελικών προϊόντων από τους καταναλωτές, εν μέσω lockdowns και περιορισμών.

"Το ισχυρό momentum της αγοράς στα τέλη του 2020 έχει επιταχυνθεί το 2021, τοποθετώντας τον κλάδο σε τροχιά κερδοφορίας για τα επόμενα χρόνια", τόνισε o Γιώργος Γιουρούκος, εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease, η οποία διαχειρίζεται 47 μεσαίου μεγέθους και μικρά containerships, κατά την πρόσφατη ενημέρωση για τα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου.

O κ. Γιουρούκος "βλέπει" ισχυρή ανάπτυξη της ζήτησης και περιορισμένη προσφορά πλοίων στον κλάδο, γεγονός που θα επιφέρει πλήρη απασχόληση για τον παγκόσμιο στόλο. "Δεδομένων των πολλών ετών κατασκευής νέων containerships, αναμένουμε ότι η περιορισμένη προσφορά θα διαρκέσει τουλάχιστον σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο", πρόσθεσε.

Αισιόδοξος ότι η ζήτηση θα απορροφήσει το βιβλίο παραγγελιών νέων containerships έχει εμφανιστεί ο CEO της Danaos - με στόλο 65 containerships - Γιάννης Κούστας.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, το βιβλίο παραγγελιών διαμορφώνεται σήμερα στο 17% του εν ενεργεία στόλου, υψηλότερα από το 9% στο τέλος του 2020, αλλά πολύ πιο κάτω από το 50%, που έφτασε το 2008.

Αισιοδοξία στα tankers

Στα δεξαμενόπλοια, οι ναύλοι για VLCCs και suezmaxes παρέμειναν υπό πίεση το πρώτο τρίμηνο του έτους, λόγω των περικοπών στην παραγωγή πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ και της μειωμένης ζήτησης μετά τους περιορισμούς που επέβαλαν οι κυβερνήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο.

Την ίδια ώρα, η έλλειψη ανακύκλωσης πλοίων έχει προκαλέσει μεγάλη σύγχυση στους επαΐοντες του κλάδου.

Όπως ανέφερε η Euronav - στόλος 77 πλοίων - κατά την ενημέρωση για τα τριμηνιαία αποτελέσματα, "η ιστορία δείχνει ότι σε περιόδους προκλήσεων στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων, οι πλοιοκτήτες παλαιότερου τονάζ στρέφονται στην ανακύκλωση, μειώνοντας, έτσι, τον παγκόσμιο στόλο" και άρα την προσφερόμενη χωρητικότητα. Ωστόσο, σήμερα αυτό το μοτίβο δεν επιβεβαιώνεται.

Παρ’ όλα αυτά, η ναυτιλιακή εκτιμά ότι θα υπάρξει βελτίωση της αγοράς, με οδηγό την αύξηση της παραγωγής από τον ΟΠΕΚ+ κατά 2,1 εκατ. βαρέλια ανάμεσα σε Μάιο και Ιούλιο. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, η μεταφορά ενός εκατ. βαρελιών την ημέρα αργού πετρελαίου ισοδυναμεί με ανάγκη για 30 VLCCs.

Παράλληλα, όπως μετέδωσε χθες το Capital.gr, ένας ακόμη μεγάλος "παίκτης" του κλάδου η Teekay Tankers, μίλησε για επικείμενη ανάκαμψη της διεθνούς οικονομίας, συνεχή πτώση των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου και ευνοϊκά θεμελιώδη στοιχεία του στόλου, το χαμηλό, δηλαδή, βιβλίο παραγγελιών και τα γηρασμένα πλοία.

Ποιοι παράγοντες κρίνουν τα ναύλα στο LNG

Στην αγορά του LNG, ο οίκος Poten & Partners εκτιμά ότι η ζήτηση του καυσίμου διαμορφώθηκε σε 99 εκατ. τόνους το πρώτο τρίμηνο του 2021, αυξημένη κατά 1% σε ετήσια βάση. Από την άλλη, η προσφορά έφτασε περίπου τους 100 εκατ. τόνους, σε ευθυγράμμιση με τα περσινά στοιχεία.

Σύμφωνα με την GasLog Partners, συμφερόντων του Πήτερ Λιβανού, η οποία ελέγχει 15 LNG carriers του Ομίλου GasLog, οι ναύλοι στη spot αναμένεται να ακολουθήσουν ανοδική πορεία στο υπόλοιπο έτος.

"Το μέγεθος, όμως, και ο ρυθμός αυτής της ανοδικής κίνησης θα εξαρτηθεί από την ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας, καθώς και την εκτιμώμενη ανάπτυξη του διεθνούς στόλου. Αυτοί οι δύο παράγοντες μπορούν να προκαλέσουν μεταβλητότητα στην αγορά" επισημαίνει η ναυτιλιακή.

Μέχρι τις αρχές Μαΐου, το βιβλίο παραγγελιών αριθμούσε 104 LNG carriers, ήτοι το 18% του εν ενεργεία στόλου. Φέτος, έχουν τοποθετηθεί μόλις τέσσερις παραγγελίες.

capital.gr

eep logo