Η Νέα Παγκόσμια Τάξη της Ναυτιλίας

naftilia ploio front

Το παγκόσμιας εμβέλειας Συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2015», το οποίο διοργανώνεται για δέκατη τέταρτη συνεχή φορά από το 1989 στη Λεμεσό, ολοκληρώθηκε με επιτυχία την Τετάρτη. Η μεγάλη συμμετοχή συνέδρων αποδεικνύει για ακόμα μια φορά τη σπουδαιότητα και δημοτικότητα του ως θεσμός παγκόσμιου Ναυτιλιακού Συνεδρίου.

Η συζήτηση της τρίτης μέρας εστιάστηκε γύρω από το θέμα της «Νέας Παγκόσμιας Τάξης της Ναυτιλίας» και ήταν διαμορφωμένη σε δύο θεματικές ενότητες: η πρώτη με θέμα «Γεωπολιτικές Εξελίξεις έναντι της Ναυτιλίας», και η δεύτερη με θέμα «Μαντείο» των Αγορών».

Την πρώτη συζήτηση με θέμα «Γεωπολιτικές Εξελίξεις έναντι της. Ναυτιλίας» συντόνισε ο κ Julian Bray, Αρχισυντάκτης της ναυτιλιακής έκδοσης TradeWinds και έλαβαν μέρος οι ομιλητές: κ. Γιώργος Λακκοτρύπης Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, Κυπριακή Δημοκρατία, κ Andrew Hampson, Διευθύνων Σύμβουλος, Asset Backed Investments, Tufton Oceanic Limited, ως επίσης και ο κ John B. Richardson, Ειδικός Σύμβουλος της FIPRA International. Στόχος της συζήτησης ήταν να εξεταστούν οι τρόποι με τους οποίους οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν τη ναυτιλία. Συγκεκριμένα, η συζήτηση αποσκοπούσε στον προσδιορισμό των παραγόντων του τρέχοντος και μελλοντικού διεθνούς σκηνικού που δύνανται να επηρεάσουν τη βιομηχανία, καθώς και τις τάσεις στον τομέα της ναυτιλίας.

Ο κ. Λακκοτρύπης τόνισε τις τεράστιες δυνατότητες για θετικές εξελίξεις στον τομέα της ναυτιλίας λόγω της ανακάλυψης των υδρογονανθράκων στην Ανατολική Μεσόγειο. Η εξερεύνηση υδρογονανθράκων και η ανάπτυξη των υπεράκτιων εγκαταστάσεων παρέχει στην Κυπριακή Δημοκρατία ευκαιρίες ανάπτυξης, αλλά θα μπορούσε επίσης να λειτουργήσει ως καταλύτης για διάλογο και περιφερειακή συνεργασία.

Επιπλέον, ενώ τονίστηκε ότι οποιαδήποτε προσπάθεια για πρόβλεψη του μέλλοντος του παγκόσμιου εμπορίου μπορεί να είναι αδύνατη, εκτιμήθηκε ότι οι εμπορικές ροές μεταξύ της Ευρώπης και της Άπω Ανατολής κατά πάσα πιθανότητα θα παραμείνουν σταθερές, ενώ το εμπόριο μεταξύ της Κίνας και της Ινδίας, της Ινδονησίας, της Κορέας, και της Ιαπωνίας θα παρουσιάσει πιο πολύπλοκη μορφή. Επιπλέον, υποδηλώθηκε ότι η πιθανή, επιταχυνόμενη και εσωτερικά παραγόμενη ανάπτυξη στην Αφρική («Αναδυόμενη Αφρική»), λόγω των προσπαθειών που καταβάλλονται για τη βελτίωση των υποδομών και της διακυβέρνησης στην Αφρική, θα μπορούσε να αποτελέσει γεωπολιτικό παράγοντα αλλαγής, καθώς επίσης και άλλες αναδυόμενες αγορές, όπως η Ινδονησία και το Μεξικό. Επιπρόσθετα διατυπώθηκε η άποψη πως η ανάπτυξη των διώρυγων του Σουέζ και Παναμά δύνανται να επηρεάσουν θετικά τη ναυτιλία. Άλλοι οικονομικοί παράγοντες περιλαμβάνουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Κίνα σε σχέση με την κρίση στα ακίνητα και το χρηματιστήριο, καθώς και την παράλληλη ανάπτυξη στην Ινδία, μεταξύ άλλων, αναφορικά με την αύξηση προμήθειας με φορτία χύδην καθώς και εμπορευματοκιβωτίων.

Όσον αφορά στις παγκόσμιες πολιτικές τάσεις, θεωρήθηκε ότι η επιδείνωση των σχέσεων μεταξύ των δυτικών κρατών και της Ρωσίας παρόλο που δεν θα επηρεάσει σημαντικά το εμπόριο εντούτοις θα μπορούσε ενδεχομένως να επηρεάσει την ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού, μέσω του Αρκτικού Ωκεανού. Ομοίως, οι θαλάσσιες διαφορές μεταξύ της Κίνας και των γειτονικών κρατών θα μπορούσαν ενδεχομένως να οδηγήσουν στο κλείσιμο των θαλάσσιων οδών καθώς και σε οικονομικές κυρώσεις, ωστόσο δεν αναμένεται να επηρεάσουν αισθητά το εμπόριο.

Επισημάνθηκαν επίσης ως σημαντικοί παράγοντες η αντιμετώπιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι τελευταίες εξελίξεις στην παραγωγή πετρελαίου, καθώς και η σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος και διαθεσιμότητα της ρευστότητας. Διατυπώθηκε η άποψη ότι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μπορεί να επηρεάσει τα δρώμενα εν όψει της ενδεχόμενης σύναψης συμφωνίας στην επερχόμενη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή που θα πραγματοποιηθεί στο Παρίσι φέτος το φθινόπωρο, η οποία θα οδηγήσει στην αναβάθμιση του στόλου των ναυτιλιακών εταιρειών και η εξέλιξη αυτή θα μπορούσε να αποδειχθεί επιζήμια για τις εταιρείες που δυσκολεύονται να χρηματοδοτήσουν τέτοιες επενδύσεις. Όσον αφορά στην παραγωγή πετρελαίου, εκφράστηκε η άποψη ότι η συνεχής πίεση από το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας για διατήρηση υψηλής παραγωγής πετρελαίου, εξασφαλίζοντας παράλληλα χαμηλές τιμές, η πρόσφατη πρόσθετη διάθεση πετρελαίου από το Ιράν, λόγω της χαλάρωσης των περιοριστικών μέτρων, καθώς και της απελευθέρωσης του στόλου της εταιρείας NITC στη διεθνή αγορά, η δυνατότητα εισαγωγής ελαφρού αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ, η αστάθεια σε κράτη παραγωγής πετρελαίου εν όψει της δραστηριότητας του Ισλαμικού Κράτους και γενικά η ανασφάλεια στη Μέση Ανατολή, με συγκεκριμένη εκτενή αναφορά στη Συριακή κρίση, αποτελούν ουσιαστικούς μεταβαλλόμενους παράγοντες στο παγκόσμιο σκηνικό.

Η δεύτερη συζήτηση επικεντρώθηκε στο θέμα «Μαντείο» των Αγορών». Τη συζήτηση συντόνισε ο κ Θέμης Παπαδόπουλος, Πρόεδρος του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου. Στην ομάδα ομιλητών έλαβαν μέρος ο κ John Bamford, Διευθύνων Σύμβουλος, Τμήμα Αγοραπωλησιών της Simpson Spence Young Ltd, η κ. Katharina Stanzel, Διευθύνων Σύμβουλος της INTERTANKO, και ο κ Peter Sand, Επικεφαλής Αναλυτής στα Ναυτιλιακά, στην BIMCO. Η συζήτηση εστιάστηκε στις τρέχουσες τάσεις της αγοράς και τις προοπτικές για τους τομείς των πλοίων μεταφορών φορτίων χύδην, των δεξαμενόπλοιων και φορτηγών πλοίων.

Κοινή διατύπωση των ομιλητών ήταν ότι οποιαδήποτε πρόβλεψη στις αγορές έχει καταστεί εγγενώς πιο δύσκολη, ειδικότερα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίση του 2008 καθώς και των πρόσφατων ανησυχητικών εξελίξεων στην Κίνα σχετικά με τις εξελίξεις στα ακίνητα και το χρηματιστήριο. Επιπλέον συζητήθηκε η υπερπροσφορά σε χωρητικότητα και η μεγάλη αύξηση στη ναυπήγηση εν όψει της μη – αξιοσημείωτης αύξησης ζήτησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια. Τέθηκε επίσης και το εύλογο ερώτημα αν το γεγονός αυτό θα οδηγήσει σε μια επανεξισορρόπηση της ζήτησης-προσφοράς πλοίων στο εγγύς μέλλον.

Εν κατακλείδι, το εμπόριο σε πρώτες ύλες έχει καταστεί απρόβλεπτο, αφού η προσφορά και ζήτηση υπόκειται σε σημαντικές διακυμάνσεις, καθιστώντας τη διαδικασία πρόβλεψης πολύ πιο δύσκολη. Οι ομιλητές σημείωσαν ότι με τη συρρίκνωση της αγοράς των εμπορευματοκιβωτίων, δεξαμενόπλοίων και πλοίων μεταφοράς φορτίου χύδην σε παγκόσμιο επίπεδο, το κόστος τόνου ανά μίλι παίζει σημαντικό ρόλο. Σημειώθηκε περαιτέρω ότι ο μοναδικός τρόπος βελτίωσης της αγοράς θα ήταν να περιοριστεί η προσφορά πλοίων δεδομένου του γεγονότος ότι οι πλοιοκτήτες δεν ασκούν έλεγχο στην πτυχή της ζήτησης.