Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ για τη ναυπηγοεπισκευαστική στο Πέραμα

nafphgeia perama

Και τη δυνατότητα του ΟΛΠ για δημιουργία ναυπηγείου


Με επίκεντρο την ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα στο Πέραμα και τις προθέσεις της ΟΛΠ ΑΕ για δημιουργία ναυπηγείου, παρά τις αντίθετες προβλέψεις νόμου 4404/2016, ερώτηση κατέθεσαν προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Ανάπτυξης, ο Τομεάρχης Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ, Νεκτάριος Σαντορινιός, ο Τομεάρχης Ανάπτυξης, Αλέξης Χαρίτσης και 32 ακόμη βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία.

Μέσω της Σύμβασης παραχώρησης που κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, η προηγούμενη Κυβέρνηση αφαίρεσε τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ναυπηγείου από τον ΟΛΠ, καθώς μια τέτοια εξέλιξη θα δημιουργούσε ιδιωτικό μονοπώλιο στον κλάδο, θέτοντας σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων, καθώς και χιλιάδες θέσεις εργασίας. Με την ίδια λογική συντάχθηκαν και όλες οι σχετικές αποφάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), όταν και πάλι κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, απέρριψε την πρόταση της ΟΛΠ για δημιουργία ναυπηγείου Mega Yachts, καθώς και για την ίδρυση ναυπηγείου γενικότερα στο λιμάνι, όπως και η πρόσφατη Απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ 186/2020), η οποία ουσιαστικά δεν επιτρέπει στην ΟΛΠ ΑΕ την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείων, βασιζόμενη στην υπάρχουσα νομοθεσία.

Όπως τονίζεται στην ερώτηση, η άκριτη στήριξη της Κυβέρνησης στο σύνολο των σχεδίων του ΟΛΠ, τόσο προεκλογικά όσο και μετά την κατάθεση του σχεδίου Master Plan τον Αύγουστο του 2019, αλλά και η αμφιλεγόμενη στάση της, μετά τις αντιδράσεις εργαζόμενων και επιχειρηματιών, δημιούργησε κλίμα ανησυχίας. Χρειάστηκε, δε, να περάσει ένας χρόνος από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία και σειρά δυναμικών κινητοποιήσεων, για να δηλώσει στη Βουλή ο κ. Πλακιωτάκης ότι η Σύμβαση Παραχώρησης δεν προβλέπει την ίδρυση ναυπηγείου και την εμπλοκή του ΟΛΠ σε ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητας, καθώς και ότι «δεν πρόκειται η Κυβέρνηση να προχωρήσει στην αναθεώρηση της Σύμβασης».

Εντούτοις πριν λίγες μέρες η Διοίκηση του ΟΛΠ υπαναχώρησε από τη θέση της να προχωρήσει στην υπογραφή του ιδιωτικού συμφωνητικού, που θα συμπεριελάμβανε τη δέσμευση της για τη μη ίδρυση ναυπηγείου στον χώρο της Ζώνης του Περάματος, δέσμευση που, σύμφωνα με δημοσιεύματα είχε λάβει προς τους ναυπηγοεπισκευαστές, τον περασμένο Ιούνιο. Μετά από αυτή την στάση, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ επισημαίνουν ότι η επιμονή του ΟΛΠ να θέτει εκ νέου το ζήτημα της δημιουργίας και λειτουργίας ναυπηγείου σε συνδυασμό με τους μη ξεκάθαρους κυβερνητικούς χειρισμούς, έχουν δημιουργήσει έντονη ανασφάλεια στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους του κλάδου.

Η ερώτηση που κατατέθηκε υπογραμμίζει τη σημαντική βαρύτητα της ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας στο Πέραμα, η οποία και αποτελεί αιμοδότη για την οικονομία και την απασχόληση στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά, για πολλές δεκαετίες, και παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, στη δραστηριότητα απασχολούνται χιλιάδες εργαζόμενοι σε εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις- χωρίς να υπολογίζονται οι επιχειρήσεις που λειτουργούν υποστηρικτικά. Η τεχνογνωσία που διαθέτουν οι εργαζόμενοι αλλά και το απόθεμα γνώσης και εμπειρίας των μικρομεσαίων επιχειρηματιών του κλάδου, των οποίων οι επιχειρήσεις λειτουργούν όχι μόνο ανταγωνιστικά, αλλά κυρίως συμπληρωματικά, σε ένα συνεργατικό πλαίσιο, αποτελούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της ναυπηγοεπισκευής της χώρας μας.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ ρωτούν τους Υπουργούς σε ποιες ενέργειες θα προβούν προκειμένου να επιβάλλουν την εφαρμογή της Σύμβασης Παραχώρησης, η οποία δεν επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου από την ΟΛΠ Α.Ε και αν, σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από τις διατάξεις της Σύμβασης Παραχώρησης, συμμερίζονται την άποψη ότι η ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου από τον ΟΛΠ θα θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του κλάδου καθώς και τις χιλιάδες θέσεις εργασίας των απασχολούμενων σε αυτές. Ακόμη, ζητούν απαντήσεις για το αν η Κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει στην τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, γενικά, και ειδικά ως προς το σκέλος που αφορά στη μη δυνατότητα της ΟΛΠ Α.Ε. να προχωρήσει στην ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου.
Τέλος, με δεδομένη την απουσία του προερχόμενου από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων μέλους της ΕΣΑΛ, από τις συνεδριάσεις για τη λήψη των κρίσιμων αποφάσεων, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων οφείλει να δηλώσει αν συμφωνεί με τη θέση ότι η Σύμβαση Παραχώρησης δεν επιτρέπει την ίδρυση και λειτουργία ναυπηγείου από την ΟΛΠ ΑΕ και να διαβεβαιώσει τον κλάδο της ναυπηγοπεισκευής, ότι δεν πρόκειται να προβεί σε ενέργειες που θα δώσουν στην ΟΛΠ ΑΕ τη δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας ναυπηγείου.

Pin It

eep logo