Ενέχυρο για τη λήψη δανείων αγκυροβολημένα κρουαζιερόπλοια

cruise ship demeno

Η πανδημία απειλεί την επιβίωση του κλάδου

Η τελευταία φορά που τα κρουαζιερόπλοια παρέμειναν αγκυροβολημένα σε λιμάνια ήταν προ 19 ετών, την περίοδο μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001, όταν οι τρομοκρατικές επιθέσεις στους Δίδυμους Πύργους αποθάρρυναν τα ταξίδια. Είναι, όμως, ασύγκριτα μεγαλύτερο το μέγεθος της ζημίας που έχει προκαλέσει η πανδημία στην κρουαζιέρα, μια βιομηχανία αξίας 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Εχουν παρέλθει σχεδόν έξι μήνες από τότε που οι περισσότερες κυβερνήσεις ανά τον κόσμο αναγκάστηκαν να επιβάλουν καραντίνα και αναστολή της οικονομικής δραστηριότητας για να αναχαιτίσουν τη μετάδοση του κορωνοϊού. Οι περισσότερες εταιρείες εκπονούν τα σχέδιά τους για νέες κρουαζιέρες, με τη μεγαλύτερη όλων, την MSC, να σχεδιάζει μια δοκιμαστική πλοήγηση στη Μεσόγειο εντός του μηνός και την Carnival να μελετάει επιστροφή στην Ευρώπη.

Δεδομένου, όμως, ότι εμφανίζονται διαρκώς θύλακοι νέου κύματος της πανδημίας σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ασία, και η διάθεση για κρουαζιέρα παραμένει πάρα πολύ περιορισμένη, τίθεται αιχμηρότερο το ερώτημα: πώς μπορούν να αξιοποιηθούν τα κρουαζιερόπλοια που παραμένουν αδρανή αυξάνοντας διαρκώς το κόστος της συντήρησής τους και της παραμονής τους σε διάφορα μέρη. Ετσι οι 60 και πλέον εταιρείες του κλάδου επινοούν διάφορους τρόπους για να αξιοποιήσουν τα σχεδόν 350 κρουαζιερόπλοιά τους.

Οπως σχολιάζει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, η πανδημία που καθήλωσε αγκυροβολημένα τα κρουαζιερόπλοια στις ακτές του κόσμου, από τις ΗΠΑ μέχρι την Ινδονησία, κυριολεκτικά απειλεί την επιβίωση του κλάδου. Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, είναι σαφές ότι καθοριστική για την επιβίωση των εταιρειών της κρουαζιέρας και την αντοχή τους στην καταιγίδα της πανδημίας θα είναι η αποτίμηση της αξίας των κρουαζιερόπλοιών τους. Πολλές εταιρείες πωλούν όσα είναι παλιά και φθαρμένα ως παλιοσίδερα. Αναλυτές της επενδυτικής τράπεζας Morgan Stanley χαρακτηρίζει «ανούσια», όμως, την οικονομική ενίσχυση που μπορούν να προσφέρουν τέτοιες πωλήσεις στις εταιρείες.

Πολλές άλλες ωστόσο, που έχουν κρουαζιερόπλοια αξίας κυμαινόμενης από 500 εκατ. δολάρια έως 1 δισ. δολάρια με προσδόκιμο ζωής περίπου τα 40 χρόνια, τα χρησιμοποιούν ως ενέχυρο για την άντληση κεφαλαίων. Και αντλούν έτσι τα χρήματα που έχουν επειγόντως ανάγκη. Από την αρχή της κρίσης, η Carnival Corporation, για παράδειγμα, έχει αντλήσει 11,5 δισεκατομμύρια δολάρια ενεχυριάζοντας τα κρουαζιερόπλοιά της. Παράλληλα η Royal Caribbean έχει αντλήσει 7,1 δισεκατομμύρια δολάρια με τον ίδιο τρόπο και η Norwegian Cruise Lines 5,3 δισ. δολάρια.

Αυτού του είδους η οικονομική τόνωση διευκολύνει τις εταιρείες να διατηρήσουν τα κρουαζιερόπλοιά τους μάχιμα, με ένα πολύ μικρό πλήρωμα που θα τα κρατάει σε φόρμα και ενεργά, θα φροντίζει για τις καμπίνες και θα βάζει μπρος τις μηχανές τους ενώ θα συντηρεί καταλλήλως τα στοιχεία της πολυτέλειας. Γιατί αν δεν διατηρηθούν σε αυτήν την κατάσταση, οι εταιρείες θα χρειαστεί να καταβάλουν μεγάλα ποσά για να τα επαναφέρουν. Η εναλλακτική θα είναι σε κάποιο χρονικό διάστημα να πουληθούν πάρα πολύ φθηνά. Μιλώντας, άλλωστε, στη βρετανική εφημερίδα ο Αλεξ Ντάουνς, σύμβουλος του κλάδου, που παράλληλα είναι και κυβερνήτης κρουαζιερόπλοιων της εταιρείας Marella, τονίζει πως «η 11η Σεπτεμβρίου ήταν η τελευταία κρίση που γνώρισε ο κλάδος, αλλά διήρκεσε λίγο, ενώ αυτό που ζούμε τώρα είναι άνευ προηγουμένου».

Τον περασμένο μήνα, ο κ. Ντάουνς παρέδωσε ο ίδιος ένα πλοίο που κυβερνούσε συστηματικά στο παρελθόν, το «Marella Celebration», σε μια τουρκική εταιρεία που το αγόρασε για παλιοσίδερα. Οπως σχολιάζει ο ίδιος, η εταιρεία δεν κατέβαλε καμία προσπάθεια να το συντηρήσει σε καλή κατάσταση, εκτός από όσα βασικά προβλέπονται από τον νόμο.

kathimerini.gr

eep logo