«Ναυπηγεία Σκαραμαγκά – ανάγκη επίλυσης ενός χρόνιου προβλήματος»

nafphgeio

Ερώτηση από τη βουλευτή του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα

Με ερώτησή της με θέμα: «Ναυπηγεία Σκαραμαγκά – ανάγκη επίλυσης ενός χρόνιου προβλήματος» προς τους αρμόδιους υπουργούς Εθνικής Άμυνας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, η βουλευτής Πειραιά του ΜέΡΑ25 Φωτεινή Μπακαδήμα ζητά να προχωρήσει ο διαγωνισμός και να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Ακολουθεί η Ερώτηση της Φ.Μπακαδήμα:
«Τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά που ιδρύθηκαν το 1958 έχουν τα τελευταία χρόνια ταλαιπωρηθεί έντονα κι έχουν αλλάξει ιδιοκτήτρια εταιρεία αρκετές φορές με τις δυο τελευταίες διοικήσεις τους να είναι η γερμανική ΤhyssenKrupp και η αραβική Abu Dhabi MAR.
Από τον Μάιο του 2014 οι εργαζόμενοι, στα πλαίσια των διατάξεων του άρθρου 26 του Νόμου 4258/2014 για την συνέχιση του προγράμματος κατασκευής των Υποβρυχίων, συμφώνησαν να παράσχουν τις υπηρεσίες μας προς το Πολεμικό Ναυτικό από το οποίο και αμείβονται, σύμφωνα με την τότε προσωρινή συμφωνία και με γνώμονα την επανέναρξη λειτουργίας των Ναυπηγείων, με το 65% των αποδοχών τους.
Η εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΑΕ, από τις 8 Μαρτίου 2018 έχει τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 68 του Ν. 4307/2014.
Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η πώληση όλων των στοιχείων ενεργητικού της εταιρείας που αφορούν το εμπορικό τμήμα της εταιρείας, εντός δε των αμέσως επομένων μηνών αναμένεται να δημοσιευθεί από τους διαχειριστές η δημόσια πρόσκληση για την πώληση και των στοιχείων ενεργητικού του στρατιωτικού τμήματος.
Δυστυχώς, όμως, όλα αυτά τα χρόνια οι εργαζόμενοι έχουν συχνά πέσει θύματα εμπαιγμού.
H εταιρεία οφείλει τις αποδοχές στο σύνολο των εργαζομένων από τον Απρίλιο του 2012, ενώ σε 160 εργαζόμενους τους οφείλει από τον Μάιο του 2009. Παράλληλα οφείλει τις αποζημιώσεις σε περισσότερους από 150 εργαζόμενους που έχουν αποχωρήσει από τον Απρίλιο του 2012 μέχρι σήμερα. Το ύψος όλων των οφειλομένων προς τους εργαζόμενους υπερβαίνει σήμερα τα 170 εκατ. ευρώ.
Λόγω της υπαγωγής της εταιρείας σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης η πληρωμή των οφειλομένων θα γίνει, μέσω της διαδικασίας των αναγγελιών και των επαληθεύσεων, από το ποσό που θα εισπραχθεί από την πώληση του στρατιωτικού τμήματος. Μέσω αυτής της διαδικασίας και από το ίδιο ποσό θα επιδιώξουν την πληρωμή τους η Τράπεζα Πειραιώς, το Δημόσιο, το ΙΚΑ και πολλοί άλλοι πιστωτές που έχουν απαιτήσεις κατά της εταιρείας.
Από την υπαγωγή σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης όλες οι δικαστικές διαδικασίες στα πολιτικά Δικαστήρια έχουν ανασταλεί για όσο χρόνο διαρκεί αυτή, αν τελικά προχωρούσε η διαδικασία της ειδικής διαχείρισης θα οδηγούμασταν σε διανομή με βάση τις Πρωτόδικες αποφάσεις, που είχαν κερδίσει οι εργαζόμενοι.
Σε ότι αφορά τις διαδικασίες των ποινικών Δικαστηρίων, συνεχίστηκαν κανονικά παρά την ειδική διαχείριση με εκκρεμείς μηνύσεις εργαζομένων για μη καταβολή των αποδοχών μας από τον Απρίλιο του 2012 μέχρι το Μάρτιο του 2018 που ανέλαβε ο ειδικός διαχειριστής. Μέχρι το 2019, από τις ποινικές αυτές υποθέσεις είχε δικαστεί μόνο η πρώτη που αφορούσε την μη καταβολή των αποδοχών για το έτος 2012. Σε πρώτο βαθμό υπήρξαν καταδίκες σε πολυετείς φυλακίσεις με τους υπευθύνους της εταιρείας που καταδικάστηκαν να ασκούν έφεση.
Σύμφωνα με ανακοινώσεις του Σωματείου Εργαζομένων Ναυπηγείων Σκαραμαγκά "Η Τρίαινα" τον Μάρτιο του 2019 σε συνάντηση με τον Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας κ. Πιτσιόρλα είχαν τη διαβεβαίωσή του ότι θα υπάρξει μέριμνα για την διασφάλιση των θέσεων εργασίας, χωρίς αναφορά στον τρόπο και τη δέσμευση πως πριν την προκήρυξη του διαγωνισμού και μετά από πρότασή των εργαζομένων να υπάρξει τριμερής συνάντηση (υπουργείου, σωματείου και διαχειριστών).
Τον Ιούνιο του ιδίου έτους εκδόθηκε από το ποινικό Δικαστήριο απόφαση για τις αποδοχές των εργαζομένων από το Οκτώβριο του 2013 μέχρι και τον Απρίλη του 2014, ήταν η τρίτη κατά σειρά ποινική απόφαση κι όπως και οι δύο προηγούμενες καταδίκασαν τους υπεύθυνους της διοίκησης της εταιρείας σε φυλάκιση αρκετών ετών.
Παρά τις αλλεπάλληλες συναντήσεις των εργαζομένων με το διαχειριστή αλλά και τους συναρμόδιους Υπουργούς έως και σήμερα δεν έχει βρεθεί λύση ούτε έχει δοθεί απάντηση στα πάγια και εύλογα αιτήματα των εργαζομένων, όπως η διασφάλιση των θέσεων εργασίας και των αποδοχών τους, την καταβολή όλων των οφειλομένων, την καταβολή της διαφοράς του 35% και την ασφαλιστική μας τακτοποίηση για το 18μηνο της εκ περιτροπής εργασίας, καθώς εκκρεμεί η ασφαλιστική τους κάλυψη από τον Απρίλιο του 2012 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2013.
Με τις διαρκείς προσπάθειες των εργαζομένων και με τις αντοχές τους να εξαντλούνται φτάσαμε στις πρόσφατες πληροφορίες για διενέργεια πλειοδοτικού διαγωνισμού με στόχο την πώληση των «Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ» (ΕΝΑΕ) στην οποία αναμένεται να προχωρήσει η Κυβέρνηση πριν συμπληρωθεί στις 8/9/2020 η τέταρτη στη σειρά εξάμηνη παράταση του ειδικού καθεστώτος διαχείρισης.
Σύμφωνα με πληροφορίες το τελευταίο διάστημα υπήρξε ενδιαφέρον από επενδυτές οι οποίοι ωστόσο δεν εμφανίζονται διατεθειμένοι να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό για την απόκτηση του στρατιωτικού τομέα του ναυπηγείου εάν προηγουμένως δεν έχει εξασφαλιστεί η ανάθεση έργων του Πολεμικού Ναυτικού στα ναυπηγεία.
Κατόπιν όλων των παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ.κ Υπουργοί:
1. Ποια θα είναι η διαδικασία διοργάνωσης του διαγωνισμού;
2. Πότε αναμένεται να ξεκινήσει και πότε να ολοκληρωθεί;
3. Ποιες θα είναι οι προϋποθέσεις συμμετοχής;
4. Πως θα διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων;
5. Πότε θα καταβληθούν τα οφειλόμενα δεδουλευμένα των προηγουμένων ετών;
6. Τι θα γίνει με την ασφαλιστική τους κάλυψη για το διάστημα κατά τη διάρκεια του οποίου έχουν μείνει χωρίς κάλυψη;
7. Ποιες πρωτοβουλίες θα ληφθούν ώστε οι νέες συμβάσεις εργασίας να προασπίζουν κι όχι να καταστρατηγούν τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά;
8. Τι θα ισχύσει για της διαιτητικής απόφασης του ICC; Θα μείνει εκτός της πώλησης, ώστε να γίνει νέα διανομή μέσω άλλων νόμιμων διαδικασιών;
9. Τι θα γίνει με τα έργα του Πολεμικού Ναυτικού που ανατίθενται στα Ναυπηγεία;
10. Τι θα συμβεί αναφορικά με την έως τώρα σχέση των εργαζομένων με το Πολεμικό Ναυτικό;
11. Για όσο συνεχίζουν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους στο Πολεμικό Ναυτικό θα ληφθούν πρωτοβουλίες αύξησης των αποδοχών τους με δεδομένο πως η τότε συμφωνία για το 65% είχε προσωρινό χαρακτήρα»;

eep logo