1,7 δισ. σε νέα πλοία επένδυσαν οι έλληνες εφοπλιστές

ploio fortigo front

 

 

Συνολικά κεφάλαια της τάξεως του 1,7 δισ. ευρώ δαπάνησαν, μόνο κατά το δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου, οι Ελληνες πλοιοκτήτες, για την υποβολή παραγγελιών νέων πλοίων, κατά κανόνα δεξαμενόπλοιων, σε ναυπηγεία της Ασίας, όπως προκύπτει από στοιχεία ναυλομεσιτικών οίκων. Πρόκειται για μια αισθητή αύξηση των επενδύσεων προς την εν λόγω αγορά, συγκριτικά με τους προηγούμενους μήνες, τη στιγμή μάλιστα που η κινητικότητα στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων είναι μηδαμινή, με σημείο αναφοράς την απραξία στην αγορά ξηρού φορτίου, η οποία φαίνεται πως θα συνεχίσει να βρίσκεται σε πτωτική τροχιά, τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.

Ως εκ τούτου, οι Ελληνες πλοιοκτήτες στρέφονται εκ νέου προς τα δεξαμενόπλοια, όπου η ναυλαγορά συνεχίζει να κινείται ανοδικά, τόσο στην κατηγορία εκείνων που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο όσο και (σε μικρότερο πάντως βαθμό) εκείνων που μεταφέρουν διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου, όπως π.χ. βενζίνες. Μάλιστα, το σύνολο σχεδόν των αναλυτών και των ναυλομεσιτών εκτιμά ότι η αύξηση αυτή των ναύλων, που ξεκίνησε κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2014, είναι διατηρήσιμη, τόσο φέτος όσο και κατά την επόμενη διετία, λαμβάνοντας υπόψη και τη σχετική «αυτοσυγκράτηση» που έχουν επιδείξει, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, οι πλοιοκτήτες, αποφεύγοντας να υπερφορτώσουν την αγορά με παραγγελίες για εκατοντάδες νέα πλοία.

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού ομίλου της Golden Destiny, που εδρεύει στον Πειραιά, κατά τον Μάρτιο οι Ελληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν συνολικά κεφάλαια 700 εκατ. ευρώ για την υποβολή παραγγελιών 17 νεότευκτων δεξαμενόπλοιων, ενώ ανάλογη εικόνα καταγράφεται και τον Απρίλιο. Συγκεκριμένα, επενδύθηκαν επιπλέον 966 εκατ. ευρώ για συνολικά 15 πλοία, εκ των οποίων τα 12 είναι δεξαμενόπλοια. Ετσι, υπολογίζεται ότι κατά το φετινό πρώτο τετράμηνο έχουν επενδυθεί κεφάλαια άνω των 3 δισ. ευρώ, μόνο για νεότευκτα πλοία, με την πλειονότητα εξ αυτών να αφορά σε δεξαμενόπλοια.

Μεταξύ των εταιρειών που ήταν ιδιαίτερα ενεργές κατά το τελευταία διάστημα, περιλαμβάνονται η Arcadia Shipmanagement, συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντίνου Αγγελόπουλου, η οποία παρήγγειλε δύο δεξαμενόπλοια τύπου Suezmax, χωρητικότητας 158.500 τόνων, αξίας σχεδόν 60 εκατ. ευρώ έκαστο, ήτοι συνολικά 120 εκατ. ευρώ. Επίσης, η Maran Tankers του ομίλου Αγγελικούση παρήγγειλε δύο δεξαμενόπλοια VLCCs, χωρητικότητας 319.000 τόνων, με κόστος 86 εκατ. ευρώ έκαστο, σε μια συνολική επένδυση της τάξεως των 172 εκατ. ευρώ. Ιδιαίτερα δυναμική κρίνεται και η παρουσία της Cardiff Marine, συμφερόντων του κ. Γιώργου Οικονόμου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Golden Destiny, η εταιρεία προχώρησε σε παραγγελίες για τέσσερα δεξαμενόπλοια τύπου Aframax (115.000 τόνων), με κόστος 51,3 εκατ. ευρώ έκαστο, όπως επίσης και δύο ακόμα Suezmax πλοίων, των 158.000 τόνων, αντί 60 εκατ. ευρώ το καθένα, σε μια συνολική επένδυση της τάξεως των 325,2 εκατ. ευρώ.

Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα μεγέθη των επενδύσεων των πρώτων μηνών του 2015 είναι αισθητά χαμηλότερα του αντίστοιχου περσινού διαστήματος συνολικά στην παγκόσμια ναυτιλία, ως αποτέλεσμα της κρίσης στην αγορά ξηρού φορτίου. Η τάση αυτή έχει αποτυπωθεί και στα στοιχεία των επενδύσεων, που έχουν πραγματοποιηθεί από ελληνικά συμφέροντα. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, οι συνολικές επενδύσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών διαμορφώθηκαν σε περίπου 2,5 δισ. ευρώ, είτε για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων, είτε για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων σε ναυπηγεία. Το αντίστοιχο περσινό μέγεθος εκτιμάται ότι είχε προσεγγίσει τα 6 δισ. ευρώ. Ανάλογη τάση καταγράφεται κατά τον τρέχον έτος και στο σύνολο των επενδύσεων στην παγκόσμια ναυτιλία, καθώς οι πλοιοκτήτες περιορίζουν τις κινήσεις τους, έως ότου ανακτηθεί η εμπιστοσύνη στις προοπτικές της αγοράς ξηρού φορτίου.

kathimerini.gr

eep logo