Αλλαγή ρότας για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης;

limani alexandroupolis 2

Διαφορετικές προσεγγίσεις από ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ για τις προοπτικές ανάπτυξης του λιμανιού

Εντελώς διαφορετική προσέγγιση σε ένα ζήτημα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την τοπική οικονομία και ανάπτυξη της Αλεξανδρούπολης, του Έβρου και ολόκληρης της Θράκης έχουν τα δύο κόμματα τα οποία διεκδικούν τη διακυβέρνηση της χώρας ενόψει των εκλογών της 7ης Ιουλίου.

Ο λόγος για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης και τον τρόπο αξιοποίησής του, με το ΣΥΡΙΖΑ να έχει θεσμοθετήσει το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων και τη Νέα Δημοκρατία να προσανατολίζεται στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του σε ιδιώτες, όπως έγινε στην περίπτωση του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Να σημειωθεί πως με την προοπτική εφαρμογής του μοντέλου των υποπαραχωρήσεων, όλο το προηγούμενο διάστημα, είχε καταγραφεί ένα σημαντικό ενδιαφέρον στον ΟΛΑ, από μεγάλες εταιρείες, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από τον υπόλοιπο κόσμο, το οποίο υπήρχε η εκτίμηση, πως, εφόσον γινόταν οι διαγωνισμοί, θα μεταφράζονταν σε ιδιαίτερα αξιόλογες προσφορές.

ΣΥΡΙΖΑ: Μονόδρομος το μοντέλο υποπαραχωρήσεων

Με το νομοσχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο ψηφίστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, δίνεται η δυνατότητα στους Οργανισμούς Λιμένων να προσελκύουν επενδύσεις από τους ιδιώτες, προκειμένου να αναπτυχθούν δραστηριότητες επενδυτικού χαρακτήρα.Η διαδικασία με την οποία θα γίνονται οι υποπαραχωρήσεις προβλέπει πως κάθε Οργανισμός Λιμένα θα εκπονεί μελέτη, με τη βοήθεια τεχνικού και οικονομικού συμβούλου, με την οποία θα περιγράφεται ποιες δραστηριότητες και υποδομές παραμένουν στη χρήση και στην αξιοποίηση από τον ίδιο τον Οργανισμό και ποιες μπορούν να αξιοποιηθούν από προσέλκυση ξένων επενδυτών. Για κάθε δραστηριότητα, η υποδομή που θα έχει συμφωνηθεί ότι προχωρά με τη διαδικασία της υποπαραχώρησης, μετά από διαβούλευση με το ΤΑΙΠΕΔ, τον Οργανισμό και το υπουργείο Ναυτιλίας, θα γίνεται διεθνής διαγωνισμός, ο πρώτος από τους οποίους, λόγω εκλογών, έχει καθυστερήσει σημαντικά.

Με τις υποπαραχωρήσεις, τα λιμάνια παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο και την κυριότητα του δημοσίου, διασφαλίζεται η θέση και τα πλήρη δικαιώματα των εργαζομένων, ενώ καθορίζεται ένα αυξημένο ανταποδοτικό τέλος, από τον ΟΛΑ προς τον Δήμο, στο 3,5% επί του τζίρου του Οργανισμού.

Ο ΣΥΡΙΖΑ απέρριψε από την πρώτη στιγμή το μοντέλο των ιδιωτικοποιήσεων, σημειώνοντας πως είναι ένα αποτυχημένο μοντέλο, ενώ οι υποπαραχωρήσεις είναι μία πρακτική που εφαρμόζει το 80% των λιμένων σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αντιθέτως, η ιδιωτικοποίηση θα σήμαινε αυτόματα λουκέτο στον ΟΛΑ και απολύσεις των εργαζομένων του λιμένα. Επιπλέον, όπως είχε πει σε παλιότερη συνέντευξη τύπου ο πρόεδρος του ΟΛΑ Χρήστος Δούκας, «αν θέλει, για παράδειγμα, ένα πολεμικό πλοίο της Ελλάδας, σε ένα λιμάνι που απέχει 30 χλμ από την Τουρκία, να έρθει εδώ, θα πρέπει να ζητήσει άδεια από τον ιδιώτη. Είναι ανατριχιαστικό το μοντέλο αυτό, δεν υπάρχει πια στον κόσμο».

ΝΔ: Ιδιωτικοποίηση, γιατί όχι;

Από την πλευρά της Νέας Δημοκρατίας προκρίνεται το μοντέλο της ολικής παραχώρησης, δηλαδή της πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού μετοχών, όπως συνέβη σε ΟΛΠ και ΟΛΘ.

Πριν λίγες μέρες, ο αντιπρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας στο 3ο συνέδριο για τις υποδομές και τις μεταφορές, τόνισε ότι η χώρα διαθέτει λιμενικές υποδομές, με τις συμβάσεις παραχώρησης που δρομολογήθηκαν στον Πειραιά (Cosco), να κρίνονται ήδη επιτυχείς, από το γεγονός ότι εν προκειμένω το λιμάνι του Πειραιά, είναι αυτή τη στιγμή το ταχύτερα αναπτυσσόμενο στην Ευρώπη.

Ανάλογα αποτελέσματα αναμένουν, όπως είπε ο κ. Χατζηδάκης, και για το λιμένα Θεσσαλονίκης, ενώ πρόσθεσε πως είναι υποχρέωση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσουν ανάλογες ενέργειες και στα λιμάνια του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας, της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και του Βόλου. Ειδικά στις τελευταίες τρεις πόλεις ο Αντιπρόεδρος της ΝΔ έκανε ειδική μνεία, καθώς επειδή διαθέτουν σιδηροδρομικό δίκτυο, αποτελούν παραδείγματα συνδυασμένων μεταφορών.

Επιπλέον, για τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για την πιθανότητα ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, στα πρότυπα του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, μετά από μία ενδεχόμενη νίκη της Νέας Δημοκρατίας στις εκλογές, μίλησε στην εκπομπή «Οι Απέναντι» στον Δέλτα Fm 102,3 ο υποψήφιος βουλευτής Έβρου του κόμματος Σταύρος Κελέτσης.

Όπως είπε ο κ. Κελέτσης, όταν ρωτήθηκε για το θέμα, «εμείς δεν είμαστε δογματικοί. Όλα τα ενδεχόμενα πρέπει να εξετάζουμε, ακόμη και την ιδιωτικοποίηση, γιατί να είμαστε εναντίον; Υπάρχουν μοντέλα ιδιωτικοποιήσεων που είναι πετυχημένα αλλού, μπορεί να πετύχει και εδώ, αν γίνει δουλειά προσεγμένη, μπορεί να αποδώσει».

Επισήμανε ωστόσο ότι από μόνο του το λιμάνι δεν μπορεί να λειτουργήσει όπως πρέπει, αν δεν συνδυαστεί με τη δημιουργία ενός μικρού διαμετακομιστικού κέντρου, κάτι που χαρακτήρισε ως απολύτως χρήσιμο να γίνει στο μέλλον.

Εκδήλωση στον ΟΛΑ

Εν τω μεταξύ, τη Δευτέρα 24/6, στις 19.30, στο χώρο του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης, θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή ενημερωτική εκδήλωση με θέμα: «Λιμενική Διακυβέρνηση – Αξιοποίηση Λιμένα με Υποπαραχωρήσεις – Στρατηγικές Ανάπτυξης».

Στην εκδήλωση θα παρευρεθούν ως ομιλητές ο γενικός γραμματέας Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Διονύσης Τεμπονέρας και ο γενικός γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ. Χρήστος Λαμπρίδης.

Πηγή: gnomionline.gr

eep logo