Π.Ξενοκώστας: «Το όραμά μου για ανάσταση των ναυπηγείων της χώρας είναι αληθινό»

ksenokostas panos onex
Συνέντευξη του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΟΝΕΧ για το μέλλον του Νεωρίου Σύρου


Ο άνθρωπος που ανέλαβε να δώσει ξανά ζωή στο Νεώριο, ο Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ONEX μιλά, στη συνέντευξή στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, για το όραμά του, που δεν είναι άλλο από το «να φθάσουμε στην κορυφή, τίποτα λιγότερο».

Και σε αριθμούς, με μία πλωτή δεξαμενή εν λειτουργία, επισκευάζονται 55 πλοία στο Νεώριο, ενώ με δύο δεξαμενές «είμαστε στα 110-120 πλοία ανά έτος, όπως είμαστε αυτή την στιγμή», πράγμα που σημαίνει ότι έχουν εργασία περί τα 500 άτομα και εισπράξεις περί τα 30 εκατομμύρια δολάρια. «Το 2020 βλέπουμε, με τις παραπάνω παραμέτρους, τις εισπράξεις να φθάνουν τα 55-60 εκατομμύρια δολάρια ενώ τις θέσεις εργασίας στις περίπου 1.000 έως 1.200», υπογραμμίζει ο Π. Ξενοκώστας.

Αλλά και ευρύτερα, «το όραμά μου για ανάσταση των ναυπηγείων της χώρας είναι αληθινό, με απτά αποτελέσματα και βασισμένο στην αλήθεια και τον υγιή εργαζόμενο. Ό,τι λέω με λόγια, το αποδεικνύω με πράξεις και πάντα κρατώ τον λόγο μου», διαβεβαιώνει.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Πάνου Ξενοκώστα, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ONEX, στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:

Ερ.: Πολλοί εμπλεκόμενοι στον κλάδο (πλοιοκτήτες - brokers) μιλούν κολακευτικά για το Νεώριο, σε συνέδριο στην Κύπρο το χαρακτήρισαν κορυφαίο της Ευρώπης. Ποιο το… μυστικό της επιτυχίας σε λιγότερο από 10 μήνες;

Απ.: Κατ' αρχάς θα μου επιτρέψτε να ξεκινήσω με μια ολιστική περιγραφή του πώς προσεγγίζω το επιχειρείν. Για έμενα, Επιχειρείν είναι το Δημιουργείν. Η Δημιουργία, η Γέννηση είναι το αποτέλεσμα της Αγάπης. Αγάπη, για αυτό που κάνουμε, αυτό έχεις ανάγκη για να πετύχεις. Τα Ναυπηγεία και ειδικά το Νεώριο τα αγάπησα από την αρχή και αφοσιώθηκα στο στόχο και στο Όραμα χωρίς καμία δεύτερη σκέψη και χωρίς την επιλογή της αποτυχίας. Μαζί με την ομάδα μου, τους στενούς συνεργάτες μου, τους υγιείς εργαζόμενους και άξιους τεχνίτες, συμφωνήσαμε και δεσμευτήκαμε πως θα φέρουμε εις πέρας το σχέδιο διάσωσης και εκσυγχρονισμού και δεν θα σταματήσουμε ούτε όταν φθάσουμε στην κορυφή. Είμαστε όλοι εμπνευσμένοι από το ίδιο Όραμα και ταμένοι στον ίδιο σκοπό: Την κορυφή του κλάδου!

Ερ.: Το Νεώριο δείχνει να πηγαίνει καλά και να βρίσκει το δρόμο του. Τι πιστεύετε ότι έφταιξε και έχει καταστραφεί ο κλάδος και όλα τα μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία;

Απ.: Τον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής τον παρακολουθώ χρόνια. Παντού στο εξωτερικό αλλά και στην Ελλάδα έχει δομικά προβλήματα, κουλτούρας και κρατικοδίαιτης εξάρτησης. Στην Ελλάδα ειδικά, ήταν περίπτωση εύκολης ανάλυσης αφού ως κλάδος ενσωμάτωνε όλα τα δεινά που πτώχευσαν την Ελλάδα. Μέχρι και ως δικαιολογία χρησιμοποιούσαν οι υπεύθυνοι της καταστροφής, την κυκλικότητα της Ναυτιλίας για να δικαιολογήσουν την ευθύνη τους.

Διεθνώς τα ναυπηγεία έχουν φτιαχτεί σε πολύ μεγάλο βαθμό βασισμένα πάνω στο χαμηλό κόστος εργασίας. Εγώ ήξερα πως κάτι λάθος υπήρχε σε αυτό και αργά ή γρήγορα πρέπει να βρεθεί μία λύση ώστε να αναπτύξουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα βασισμένα στην ταχύτητα, την ποιότητα, την πελατοκεντρική αντίληψη και τη διαφάνεια προς τον πελάτη. Εμπνευσμένος από την κουλτούρα αεροπορικής υποστήριξης, όπου οι μέθοδοι, οι διαδικασίες, το απόλυτο στην ανάλυση και εκτέλεση της συντήρησης και η απαρέγκλιτη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, ήταν ο μονόδρομος για την δημιουργία του ναυπηγείου του μέλλοντος. Πετύχαμε μέσα από πολύπλοκες διαδικασίες το αδιανόητο για κάποιους, ενώ για εμάς το αυτονόητο. Αυτό το αποτέλεσμα βλέπετε είναι που έχει αλλάξει τα δεδομένα. Και φανταστείτε πως το έχουμε πετύχει με την ναυτιλιακή αγορά σε πολύ δύσκολη καμπή σε πολλούς τομείς αν όχι κρίσιμη.

Ερ.: Πρόσφατα στο διεθνές συνέδριο ναυτιλίας ήρθε στο φως της δημοσιότητας μελέτη που αναδεικνύει το Νεώριο ως το πλέον ανταγωνιστικό στην περιοχή. Έχετε φθάσει ήδη τα 55 πλοία σε λιγότερο από 9 μήνες, κάτι που δύσκολα θυμάται κανείς να έχει συμβεί ποτέ. Πείτε μας, πώς βλέπετε την κατάσταση σε επίπεδο έτους;

Απ.: Ξεχάσατε να αναφέρετε ότι τα 55 πλοία τα επισκευάσαμε έχοντας σε λειτουργία μόνο την μικρή πλωτή δεξαμενή του ναυπηγείου μας, διότι την μεγαλύτερη την επισκευάζαμε. Τώρα που δόθηκε σε λειτουργία, με πολύ ασφάλεια σας λέω πως είμαστε στα 110-120 πλοία ανά έτος, όπως είμαστε αυτή την στιγμή. Αυτό σημαίνει απασχόληση περίπου 500 ατόμων και εισπράξεις περί τα 30 εκατομμύρια δολάρια. Αυτά όπως είμαστε. Σε αυτά δεν έχουν συνυπολογιστεί η προσθήκη μιας νέας δεξαμενής AFRAMAX που ευελπιστούμε να εντάξουμε στο ναυπηγείο τους προσεχείς μήνες ούτε new buildings. Το 2020 βλέπουμε, με τις παραπάνω παραμέτρους, τις εισπράξεις να φθάνουν τα 55-60 εκατομμύρια δολάρια ενώ τις θέσεις εργασίας στις περίπου 1000 έως 1200.

Ερ.: Η επένδυση είναι βιώσιμη;

Απ.: Η επένδυση είναι ήδη βιώσιμη και η κερδοφορία που ήδη υπάρχει είναι σε πλήρη αντιστοιχία με την πρόβλεψη των οικονομικών αναλυτών στο πλάνο εξυγίανσης. Η κερδοφορία αυτή τη στιγμή επαναεπενδύεται στην αναβάθμιση, συντηρήσεις και εκσυγχρονισμό του ναυπηγείου μαζί με ιδία κεφαλαία του Ομίλου μας, ενώ με την ολοκλήρωση θα καλύπτει πλήρως όλους τους πιστωτές προς όφελος πλέον των εργαζομένων και των φορολογουμένων.

Ερ.: Εργαζόμενοι και τοπικοί παράγοντες έλεγαν πως η προηγούμενη κατάσταση του ναυπηγείου ήταν τραγική. Μπορείτε να μας μιλήστε σχετικά;

Απ.: Δυστυχώς είναι όπως τα είπατε. Είχαν σωρεύσει επιπλέον 80 χιλιάδες τόνους χρησιμοποιημένης αμμοβολής τα τελευταία 20 χρόνια. Μας άφησαν «προίκα», δεν λέω. Μάλιστα το τελευταίο είναι και εκτός του σχεδίου εξυγίανσης, επομένως είναι και ευθύνη της προηγούμενης διοίκησης ή των πιστωτών. Τέλος πάντων, δεν μπορούσαμε να περιμένουμε και έχουμε ξεκινήσει την απομάκρυνση, ένα έργο αξίας περί τα 2 εκατομμύρια δολάρια, έχοντας φθάσει στο 40% της λύσης. Σε λίγους μήνες θα το τελειώσουμε και αυτό με δικό μας κόστος. Αναφορικά με τα υπόλοιπα, τα λόγια δεν μπορούν να περιγράψουν το χάος και την απαξίωση. Αλλά όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν πλέον.

Ερ.: Ποια είναι η σχέση σας με τους εργαζομένους;

Απ.: Οι εργαζόμενοι είναι η ψυχή της επιχείρησης, η καρδιά της οικονομίας. Μαζί τους έχω κάνει συμβόλαιο ειλικρίνειας με στόχο να φθάσουμε μαζί στην κορυφή. Γιος εργαζόμενου και εγώ ξέρω καλύτερα από τον καθένα τι θα πει ανάγκη και τι θα πει δουλειά. Είναι η οικογένειά μου και τους αγαπώ. Δεν είναι καθόλου τυχαίο πως το σχέδιο και η συμφωνία μας είχε αποδοχή σχεδόν 100%, κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί.

Ερ.: Πώς πορεύεται το σχέδιο εξυγίανσης;

Απ.: Κατ' αρχήν επειδή είμαι από φύση ανυπόμονος, το βλέπω να πηγαίνει αργά. Αν λάβει κανείς υπόψη την ελληνική πραγματικότητα, τότε εξηγείται. Δεδομένου πως εγώ και η εταιρία μου απλώς αναμένουμε, τους καλώ και δημοσίως να κινηθούν πιο γρήγορα στην ολοκλήρωση που είναι προς το συμφέρον των εργαζομένων οι οποίοι θα πάρουν τα δεδουλευμένα που τους οφείλουν και της διάσωσης του κλάδου, που για δεκαετίες ταλαιπωρείται.

Ερ.: Τι γίνεται με την Ελευσίνα και το ενδιαφέρον για αυτό το ναυπηγείο;

Απ.: Θα μου επιτρέψετε να πω απλά πως εμένα το όραμά μου για ανάσταση των ναυπηγείων της Χώρας είναι αληθινό, με απτά αποτελέσματα και βασισμένο στην αλήθεια και τον υγιή εργαζόμενο. Ό,τι λέω με λόγια, το αποδεικνύω με πράξεις και πάντα κρατώ τον λόγο μου. Να έχουν όλοι υπομονή και να κάνουν πάντα καλά την δουλειά τους. Για τις δυνάμεις αδρανείας που βασανίζουν δεκαετίες τον συγκεκριμένο χώρο, θα το δούμε άλλη στιγμή.

Ερ.: Καταλήγοντας, ποιό είναι το όραμά σας για το Νεώριο και τον ελληνικό ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα;

Να φθάσουμε στην κορυφή. Τίποτα λιγότερο.