Σαμποτάζ οδήγησε στο ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ»!

agia zonh anelsysh

Πραγματογνώμονες και Λιμενικό συμφωνούν ότι δεν επρόκειτο για ναυτικό ατύχημα

Στον «αέρα» οι απαιτήσεις αποζημιώσεων

Τρία πορίσματα πραγματογνωμόνων με άμεσο τρόπο αλλά και με έμμεσο τρόπο η Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων που υπάγεται στο Λιμενικό Σώμα, συμφωνούν ότι το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βούλιαξε λόγω «έκνομης ενέργειας».

Σύμφωνα με πληροφορίες του Portnet, ο 4ος Ανακριτής του Πρωτοδικείου Πειραιά έχει στα χέρια του τρία πορίσματα πραγματογνωμόνων, το ένα του ΕΜΠ και τα άλλα δύο ανεξαρτήτων επιστημόνων που καταλήγουν σε δύο εναλλακτικά συμπεράσματα: Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» που βούλιαξε τον Σεπτέμβρη του 2017 λίγο έξω από την Ψυτάλλεια και προκάλεσε μια τεράστια περιβαλλοντική ρύπανση στον Σαρωνικό, βούλιαξε είτε λόγω εκρηκτικού μηχανισμού που εξερράγη σε αυτό, είτε γιατί σκόπιμα κάποιος άνοιξε τις αντλίες, με αποτέλεσμα την εισροή υδάτων στο πλοίο. Και οι δυο εναλλακτικές οδηγούν στο συμπέρασμα ότι το ναυάγιο ήταν αποτέλεσμα δολιοφθοράς.

Αλλά και η Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων, όπως γράφει την Τετάρτη και ο Ελεύθερος Τύπος, εμμέσως καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το ναυάγιο προκλήθηκε λόγω δολιοφθοράς. Κι αυτό γιατί η συγκεκριμένη υπηρεσία, όπως λέει και ο τίτλος της, ερευνά ναυτικά ατυχήματα, ενώ στην τελική της έκθεση η ΕΛΥΔΝΑ σημειώνει πως «Μετά την αξιολόγηση των στοιχείων που συλλέχθηκαν, κρίθηκε ότι το περιστατικό δεν χρήζει περαιτέρω τεχνικής διερεύνησης από την Υπηρεσία, καθόσον δεν εμπίπτει στην έννοια του ναυτικού ατυχήματος». Αξιολογήθηκε δηλαδή ως περιστατικό εκτός αρμοδιοτήτων της ΕΛΥΔΝΑ.

Ποιος αποζημιώνει;

Ως άμεσο αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης προκύπτει ότι όσοι έχουν εγείρει απαιτήσεις αποζημίωσης για τη ζημία που τους προκάλεσε η πετρελαιοκηλίδα, με πρώτους και καλύτερους τους δήμους Πειραιά, Σαλαμίνας, αλλά και τους παράκτιους δήμους του Σαρωνικού που επλήγησαν, δεν μπορούν να περιμένουν αποζημίωση από το IOPCFund. Το Διεθνές δηλαδή Ταμείο που έχουν δημιουργήσει και χρηματοδοτούν οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ώστε να καλύπτουν ανάλογες απαιτήσεις που εγείρονται σε περιπτώσεις ρύπανσης λόγω ναυτικών ατυχημάτων. Από την ώρα που το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» δεν θεωρείται ναυτικό ατύχημα, η ασφαλής πηγή αποζημίωσης του IOPCFund παύει να υφίσταται. Και φυσικά είναι πολύ δύσκολο πλέον να αναζητηθεί και να εντοπιστεί εκείνος ή εκείνοι που είχαν συμφέρον από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ», εκείνοι δηλαδή που οργάνωσαν τη δολιοφθορά η οποία προκάλεσε το ναυάγιο, ώστε να στραφεί κανείς εναντίον τους.

Ποιος παραπλάνησε τον πρωθυπουργό;

Αν το ερώτημα για το αν είναι δυνατόν να αποζημιωθούν οι πληγέντες είναι σοβαρό, υπάρχει και ένα σοβαρότερο πολιτικό ερώτημα: Ποιος παραπλάνησε τον πρωθυπουργό;

Υπενθυμίζεται ότι μετά το ναυάγιο και τον σχετικό θόρυβο που σηκώθηκε, ο Αλέξης Τσίπρας με δηλώσεις του έκανε λόγο για την ανάγκη ύπαρξης ενός αυστηρότερου θεσμικού πλαισίου για το αξιόπλοο ανάλογων δεξαμενόπλοιων. Μάλιστα, στις 15 Σεπτεμβρίου του 2017, αφού κάλεσε στο Μαξίμου τον τότε υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουμπλή για ενημέρωση, σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση που εκδόθηκε αμέσως μετά, ο πρωθυπουργός έδωσε εντολή για «την άμεση ανάκληση των Πιστοποιητικών Αξιοπλοΐας που έχουν δοθεί με παράταση και τη διενέργεια έκτακτων ελέγχων».
Μάλιστα, ήταν ο Π. Κουρουμπλής που είχε σπεύσει να αποδώσει τις ευθύνες για το ναυάγιο εμμέσως στην Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, κάνοντας λόγο την ίδια ημέρα για απαράδεκτο καθεστώς ελέγχων των πλοίων και αποδίδοντας το ναυάγιο στην παλαιότητα του «Αγία Ζώνη ΙΙ» - το οποίο πάντως είχε κάνει γενική επισκευή μόλις πέντε χρόνια πριν το ναυάγιο. Μάλιστα ο τότε υπουργός Ναυτιλίας νομοθέτησε αμέσως, μόλις σε ένα μήνα, μια σειρά από αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που αφορούσαν την αυστηροποίηση του καθεστώτος αξιοπλοΐας αυτού του τύπου των πλοίων.

Επί της ουσίας, η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και συνακόλουθα ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας εντόπισαν προβλήματα στο θεσμικό πλαίσιο, αλλά και οι υπηρεσίες του ίδιου του υπουργείου Ναυτιλίας, αγνοώντας αυτό που τότε όλο το λιμάνι αναρωτιόνταν : Υπάρχει κάποιος που έχει όφελος από το ναυάγιο;
17 μήνες αργότερα, πραγματογνώμονες και ΕΛΥΔΝΑ καταλήγουν σε συμπέρασμα εντελώς διαφορετικό από εκείνο που είχε σπεύσει να υιοθετήσει η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.

Το «Αγία Ζώνη ΙΙ» βούλιαξε λόγω σαμποτάζ. Και το ερώτημα που από το 2017 αιωρείται στο λιμάνι επανέρχεται. Ποιον συνέφερε το ναυάγιο; Για την απάντηση … follow the money!