Εκτεταμένες έρευνες των ελληνικών αρχών στον Πειραιά για φοροδιαφυγή

olp car terminal

Από σπείρα κινεζικής προέλευσης - 176 κατασχεμένα και 50 μπλοκαρισμένα εμπορευματοκιβώτια από τις αρχές

To ενδεχόμενο σπείρα κινεζικής προέλευσης να χρησιμοποιούσε κατά τρόπο παράνομο το ελληνικό και ευρωπαϊκό φορολογικό και τελωνειακό πλαίσιο που διέπει τα διακινούμενα δια του Πειραιά εμπορεύματα με τέτοιο τρόπο ώστε να φοροαποφεύγει τον οφειλόμενο ΦΠΑ φέρονται να εντόπισαν οι ευρωπαϊκές αρχές.

Σε ερώτηση της «Κ» προς τη διοίκηση του λιμανιού για την υπόθεση η ΟΛΠ Α.Ε. αναφέρει πως «η ΟΛΠ Α.Ε. αποτελεί το διαχειριστή του λιμένος Πειραιώς με αντικείμενο την παροχή ολοκληρωμένων λιμενικών υπηρεσιών όπως φορτοεκφορτώσεις, αποθήκευση εμπορευμάτων κ.λπ. Ως μία ιδιωτική, ανώνυμη εταιρεία σε καμία περίπτωση δεν είναι αρμόδια της διενέργειας ελέγχων για παράνομες δραστηριότητες. Βεβαίως η Διοίκηση του λιμένος λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε τα εμπορεύματα να έχουν πλήρη τελωνειακή επιτήρηση και συμμορφώνεται με οποιοδήποτε μέτρο ελέγχου κρίνουν σκόπιμο οι αρμόδιες Τελωνειακές Αρχές για τη διασφάλιση της τελωνειακής νομοθεσίας.

Επίσης παρέχει όλες τις απαιτούμενες από τις αρμόδιες Ελεγκτικές και Διωκτικές αρχές πληροφορίες, προσβάσεις στα ηλεκτρονικά αρχεία, διευκολύνσεις σε προσωπικό και μηχανήματα για την απρόσκοπτη και άμεση διενέργεια των απαιτηθέντων ελέγχων. Σε κάθε περίπτωση ο βαθμός εμπιστευτικότητας των διαδικασιών και η διενέργεια των ελέγχων είναι απολύτως αρμοδιότητα των Αρχών και όχι της ΟΛΠ Α.Ε. Στη Διοίκηση της ΟΛΠ Α.Ε. δεν έχουν περιέλθει πληροφορίες για εγκληματικές οργανώσεις που χρησιμοποιούν το λιμάνι του Πειραιά, και αν ποτέ υποπέσει κάτι τέτοιο στην αντίληψή της θα ενημερώσει άμεσα τις αρμόδιες κρατικές ελεγκτικές/ διωκτικές αρχές».

Η υπόθεση αφορά, κατά πληροφορίες από ελληνικές υπηρεσίες, σε 176 κατασχεμένα και περίπου 50 μπλοκαρισμένα από τις ελληνικές διωκτικές αρχές εμπορευματοκιβώτια.

Κύκλοι του λιμανιού εξηγούν στην «Κ» πως η υπόθεση εμφανίζεται να αφορά στο λεγόμενο «καθεστώς του άρθρου 42» με βάση το οποίο τα μεταφορτώμενα από κοινοτικό λιμάνι προς άλλες χώρες της ΕΕ εμπορευματοκιβώτια (που προέρχονται από την Ασία ή άλλες περιοχές εκτός ΕΕ) τυγχάνουν απαλλαγής του ΦΠΑ σε μια από τις δυο χώρες υπο προϋποθέσεις. Μόνο που στην περίπτωση που ερευνάται τα φορτία φαίνεται να κατέληγαν τελικά στην Ιταλία ή και σε τρίτες χώρες μέσω Ιταλίας χωρίς να έχει καταβληθεί ο ΦΠΑ ούτε εδώ ούτε εκεί.

Νωρίτερα το Reuters ανέφερε ότι η Ε.Ε. σε συνεργασία με τις ιταλικές αρχές ερευνούν πληροφορίες για ευρείας κλίμακας φοροδιαφυγή από κινεζική σπείρα, η οποία εισήγαγε αγαθά στην Ευρώπη μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Όπως δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο, ο Φάμπιο Μπότο, από την Κεντρική Ιταλική Υπηρεσία για την Καταπολέμηση της Απάτης, «οι ύποπτοι δεν πλήρωναν ΦΠΑ γεγονός που επέφερε μεγάλη ζημία στις εθνικές φορολογικές αρχές και την Ε.Ε». Εκτίμησε επίσης ότι πρόκειται για μια απάτη που ενδέχεται να κόστισε στην Ιταλία δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε διαφυγόντα έσοδα από ΦΠΑ.

Ο Μπότο ισχυρίζεται πως η υπηρεσία του έχει στη διάθεσή της αποδείξεις ότι κινεζικών συμφερόντων επιχειρήσεις που εμπλέκονται στην υπόθεση απέφευγαν την καταβολή ΦΠΑ σε μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων, κυρίως ρούχων και παπουτσιών, που διακινούνταν μέσω του Πειραιά.

*του Ηλία Μπέλλου από την kathimerini.gr

eep logo