«H ατμοσφαιρική ρύπανση από την κίνηση των πλοίων στα λιμάνια σε πρώτο πλάνο»

rypansi atmosfairikh limani

Τα αποτελέσματα της εκδήλωσης του Poseidon Med II στον Πειραιά 

Η ποιότητα της ατμόσφαιρας, η οποία βρίσκεται στην κορυφή των προτεραιοτήτων των ευρωπαϊκών λιμένων, αποτέλεσε το επίκεντρο της ημερίδας που διοργανώθηκε την περασμένη Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου  στον ΟΛΠ από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάλυσης (ΕΚΕΤΑ) στα πλαίσια υλοποίησης του ευρωπαϊκού προγράμματος Poseidon Med II. Στην εκδήλωση έλαβαν μέρος εκπρόσωποι Λιμενικών Αρχών, στελέχη της ναυτιλίας, εκπρόσωποι διεθνών οργανισμών, κυβερνητικών φορέων καθώς και η τοπική αυτοδιοίκηση.


Την εκδήλωση χαιρέτισαν ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων (Δρ Χ. Λαμπρίδης), καθώς και εκπρόσωποι της Περιφέρειας Αττικής (Αντιπεριφερειάρχες Γ. Γαβρίλης & Π. Χατζηπέρος) και του Δήμου Πειραιά (Αντιδήμαρχος Σ. Βοϊδονικόλας), οι οποίοι υπογράμμισαν τη συμβολή του Poseidon Med II και τόνισαν την αναγκαιότητα για μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας, όπως είναι το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ), και τις συνέργειες μεταξύ της τοπικής κοινωνίας και των λιμένων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η παρουσίαση των αποτελεσμάτων από τις μετρήσεις των αέριων ρύπων στην ατμόσφαιρα που διενήργησε το ΕΚΕΤΑ στα λιμάνια του Πειραιά και της Πάτρας το έτος 2017. Καταδεικνύεται η σημαντική αύξηση των εκπομπών NOx, SOx και PM κατά την κίνηση των πλοίων σε ώρες αιχμής, τόσο κατά την αναχώρηση όσο και κατά την άφιξη τους.

Στην ημερίδα συζητήθηκαν και παρουσιάσθηκαν εργασίες και μελέτες που αφορούν τον κοινωνικό αντίκτυπο που προκαλεί η ατμοσφαιρική ρύπανση προερχόμενη από τη ναυτιλία καθώς και τις θεσμικές πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση του ζητήματος. Αναδείχθηκε ο καταλυτικός ρόλος των λιμενικών αρχών οι οποίες υποβοηθούμενες από καινοτόμα τεχνολογικά εργαλεία, όπως είναι η χρήση Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (Drones - UAV) μπορούν να συμβάλλουν στην αποτελεσματικότερη συλλογή δεδομένων σχετικά με τους ρύπους που εκλύουν τα πλοία. Με φόντο τους διεθνείς περιβαλλοντικούς κανονισμούς για τις εκπομπές SΟx, παρουσιάσθηκαν καινοτόμες τεχνολογίες και εναλλακτικά καύσιμα, προβάλλοντας το ΥΦΑ ως το πλέον υποσχόμενο ναυτιλιακό καύσιμο για την μετάβαση προς μια εποχή μηδενικών εκπομπών αερίων ρύπων.

Ιδιαίτερη ανταπόκριση υπήρξε κατά τη συζήτηση της τελευταίας ενότητας, στην οποία στελέχη προερχόμενα από τον κλάδο της ναυτιλίας και της ενέργειας, τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Θαλασσίων Λιμένων (ESPO) και την περιβαλλοντική οργάνωση «Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία» υπογράμμισαν τα απαραίτητα βήματα που πρέπει να γίνουν για την αξιοποίηση του ΥΦΑ ως εναλλακτικού ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως η ολοκλήρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η κατάρτιση αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου και η παροχή κινήτρων για προσέλκυση επενδύσεων σε πλοία και λιμάνια.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, πραγματοποιήθηκε επίδειξη της μέτρησης των αέριων ρύπων με την Κινητή Μονάδα Μέτρησης, που χρησιμοποιήθηκε στο έργο.

(Στη φωτογραφία, στιγμιότυπο από την επίδειξη στην Κινητή Μονάδα Μέτρησης)


Τι είναι το πρόγραμμα Ρoseidon Med II;
Το πρόγραμμα Poseidon Med II αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του ΥΦΑ ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου στη ναυτιλία, ωθώντας τις θαλάσσιες μεταφορές στην Ανατολική Μεσόγειο προς ένα πιο πράσινο μέλλον. Το πρόγραμμα, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση υλοποιείται σε τρεις χώρες -Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο-, και συμμετέχουν έξι Ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία) και ο Τερματικός σταθμός ΥΦΑ στη Ρεβυθούσα. Στο πρόγραμμα συνεργάζονται κορυφαίοι ειδικοί από τους κλάδους της ναυτιλίας, της ενέργειας και των χρηματοοικονομικών για το σχεδιασμό μιας ολοκληρωμένης αποτελεσματικής εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ.

cotommatae