Σιδηροδρομικές κόντρες στη Θράκη για τα λιμάνια

trainose limani

Σιδηροδρομικός «ανταγωνισμός» με επίκεντρο τις εμπορευματικές μεταφορές αναμένεται να εξελιχθεί την προσεχή πενταετία

ο οποίος και θα αποβεί προς όφελος των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Θεσσαλονίκης.

Μετά την διμερή συμφωνία Ελλάδας –Βουλγαρίας για την ανάπτυξη της σιδηροδρομικής σύνδεσης με τα λιμάνια που έχουν «πρόσωπο» στη Μ. Θάλασσα η πρόσφατη συνάντηση στη Θεσσαλονίκη της Κοινής Ομάδας Εμπειρογνωμόνων Ελλάδας – Τουρκίας για Σιδηροδρομικές και Συνδυασμένες Μεταφορές (Joint Expert Group on Rail and Intermodal Transport) ανοίγει νέους ορίζοντες για τις συνδυασμένες μεταφορές.

Μάλιστα οι δύο πλευρές ξεκίνησαν να προετοιμάζουν το «έδαφος» για την υπογραφή δύο Μνημονίων Συνεργασίας με στόχο την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών και κοινών δράσεων στον τομέα της εξωστρέφειας μέχρι τον Φεβρουάριο 2018, που προβλέπεται να λάβει χώρα η Συνάντηση Συνεργασίας Υψηλού Επιπέδου Ελλάδας – Τουρκίας. Στο επιχειρησιακό τμήμα της πρωταρχικής συμφωνίας έχει τεθεί ορίζοντας ανάπτυξης και λειτουργίας του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης μέχρι τις αρχές του 2019 ενώ στο ίδιο πλαίσιο θα συνεξεταστούν οι δυνατότητες συνεργασίας των σιδηροδρομικών φορέων των δύο χωρών για ανάληψη επιχειρηματικών δράσεων σε τρίτες χώρες, όπως για παράδειγμα στα Δυτικά Βαλκάνια, στη Μέση Ανατολή έως και στην Βόρεια Αφρική.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων η πρόσφατη συμφωνία με την Βουλγαρία κα το ορατό ενδεχόμενο της σιδηροδρομικής παράκαμψης του Βοσπόρου έχει ασκήσει πιέσεις στην Τουρκική πλευρά η οποία διαβλέπει τους «κινδύνους» για την συμμετοχής της στις συνδυασμένες μεταφορές στα Ανατολικά Βαλκάνια αλλά και για τα εμπορικά της λιμάνια που ως γνωστόν αναπτύσσονται τόσο στην Ευρωπαϊκή πλευρά της Τουρκίας στην Α. Θράκη όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Κωνσταντινούπολης. Προς τούτο άλλωστε, στην εν λόγω συνάντηση μεταξύ άλλων, συμφωνήθηκε να προχωρήσουν οι αναγκαίες συνεννοήσεις με την Βουλγαρία, ώστε από κοινού οι τρεις χώρες να συνεξετάσουν και συνεργασθούν σε θέματα βελτίωσης και διασύνδεσης σιδηροδρομικών υποδομών που θα... διευκολύνουν τις μεταξύ τους μεταφορές.

Σημειώνεται ότι οι Κινεζικές πρωτοβουλίες για την παράλληλη ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δρόμου του μεταξιού που ήδη εμπορικά τραίνα από Κίνα έχουν φτάσει στην Β. Ευρώπη έχει επαναφέρει στο προσκήνιο και ένα σχέδιο του περασμένου αιώνα γερμανικής συλλήψεως το οποίο ήθελε την σιδηροδρομική διασύνδεση της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης (Γερμανία) δια μέσου των Ανατολικών Βαλκανίων με το Τουρκικό σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο και εκτεινόμενο διασυνδέει προς νότο Συρία –Λίβανο- Αίγυπτο και προς ανατολάς μέσω Συρίας προς Ιράν, Ιράκ. Επιπλέον ο εν λόγω σχεδιασμός είναι πλέον εφικτός καθώς ως γνωστόν η Τουρκία διασύνδεσε υποθαλάσσια την Ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης με την Ασιατική υπό την προϋπόθεση της ανάπτυξης του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης μέχρι τις αρχές του 2019.

Πηγή: theseanation.gr