O Γ.Πλακιωτάκης για τον σχεδιασμό της λιμενικής διακυβέρνησης

limani kos

Ο βουλευτής Λασηθίου της ΝΔ στρέφεται με ερώτησή κατά του υπουργού Ναυτιλίας Π.Κουρουμπλή

επισημαίνοντας προβλήματα στη λιμενική πολιτική της χώρας.
Eρώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή με θέμα την λιμενική πολιτική κατάθεσε ο βουλευτής της ΝΔ κ. Γιάννης Πλακιωτάκης.
Με θέμα «Ανύπαρκτος Σχεδιασμός στη Λιμενική Διακυβέρνηση της Χώρας» ο κ. Πλακιωτάκης επισημαίνει με την ερώτηση του ότι «Σε συνέχεια της από 2/5/2017 Απάντησης του κ. Υπουργού Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Κουρουμπλή σε Ερώτησή μου, καθώς και το από 26/7/2017 Δελτίο Τύπουγια μία συνάντηση εργασίας για το θέμα της λιμενικής διακυβέρνησης, σημειώνουμε πως όσο «μονόδρομος» είναι σήμερα για τον κ. Υπουργό η νομοθεσία που επιτρέπει τη μεταφορά αρμοδιοτήτων σε ένα Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, τόσο ήταν και για τους προκατόχους του, καθώς ισχύει από το 1999.

Θυμίζουμε πως η ίδρυση νέου Δ.Λ.Τ. προκύπτει μετά από μακροχρόνια αιτήματα των ίδιων των δημοτικών αρχών και στη συνέχεια με Προεδρικό Διάταγμα (όχι μόνο θέμα του Υπουργού Ναυτιλίας επομένως). Ταυτόχρονα, όποια αρμοδιότητα ανατίθεται από την κεντρική στην τοπική αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να επιστραφεί και άρα η κατάσταση ήταν ήδη μη αναστρέψιμη.

Η Νέα Δημοκρατία θέσπισε λύσεις, σε αυτό το πολύπλοκο πλαίσιο και σε εποχή πρωτοφανών εξελίξεων και αλλαγών στο καθεστώς των λιμένων της χώρας.

Ο Υπουργός τώρα ανακαλύπτει το πρόβλημα. Κάποτε λέει ο Υπουργός υπήρχαν 54 φορείς λιμένων, τώρα 83. Αυτός ο αριθμός είναι μία διοικητική κατάσταση. Ενώ οι λιμένες είναι πάνω από 900 (και θα παραμείνουν, δεν εισηγήθηκε ποτέ κανείς να ‘κλείσουν’ λιμένες).

Το ζητούμενο δεν είναι κάποιος μαγικός αριθμόςφορέων στη λιμενική διακυβέρνηση , αλλά να υπάρχει ένα σχέδιο διακυβέρνησης και απλή νομοθεσία, εξαιρετικά δύσκολο με χίλια λιμάνια όπως διαπιστώνετε. Για το λόγο αυτό προβλέφθηκε η εθελοντική δικτύωση τωνελλνηικών λιμένων. Η δικτύωση λιμένων αποτελεί πρακτική που υιοθετήθηκε στη στρατηγική λιμένων της Γαλλίας, με τις συνενώσεις των GrandPortMaritimes.

Εντέλειη μόνη σχετική νομοθετική παρέμβαση τα τελευταία πολλά χρόνια ήταν ο Ν.4150/2013, με το Κεφάλαιο Ι’ του Νόμου «Ανάπτυξη Εθνικού Λιμενικού Συστήματος».Το θέμα των λιμένων είναι αναμφισβήτητα πολύπλοκο. Αλλά όπως φαίνεται και από τα ακόλουθα δεν προχωράτε με σχεδιασμό.

Με σκοπό να βοηθήσουμε επομένως, ερωτάσθε:

1) Το αρ. 38 του Ν.4150/2013περιγράφει το ισχύον σύστημα λιμενικής διακυβέρνησηςως τριών επιπέδων: μεγάλοι λιμένες, σε δίκτυα ή χωριστά, Λ.Τ. και Δ.Λ.Τ., συν συνενώσεις αυτών, στη βάση σχεδίου που θα προκύψει με εισήγηση των ΥπουργείωνΝαυτιλίας & Εσωτερικών) και μετά από διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους στη χώρα. Πρόκειται να προτείνετε αλλαγές στο πλαίσιο αυτό;

2) Εφαρμόζετε το αρ. 42 παρ. 2του ίδιου Νόμου για να εκπονήσετε «με το Υπουργείο Εσωτερικών Ολοκληρωμένο Σχέδιο Συνενώσεων φορέων διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων»;

i. Αυτό αφοράη -κατά τ’ άλλα απλοϊκή- αναφορά στο 26/7/2017 Δελτίο Τύπουπως «προκύπτει η ανάγκη να συζητήσουμε πώς διαχειριζόμαστε το Λιμενικό Σύστημα (!). Έτσι συγκροτήσαμε Επιτροπή σε συνεργασία με το Υπουργείο Εσωτερικών, για να προχωρήσει τη διαβούλευση»;

3) Προτίθεστε να πάρετε πρωτοβουλίες για τα κρατικά Λιμενικά Ταμεία υπό την αρμοδιότητά σας,π.χ. εκχωρώντας τα σε υφιστάμενα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία με το αρ. 38, παρ. 3, εδάφιο (ε), ή σε άλλες μορφές ή συγχωνεύοντάςτα μεταξύ τους, δυνατότητες που σας δίνει το αρ. 38, παρ. 3, εδάφιο (β);

4) Η αναφορά σας πως «αυτό που προτείνεται είναι να γίνουν άλλες Ανώνυμες Εταιρίες με τα μικρότερα λιμάνια, με τρόπο ώστε να εξασφαλίζονται τα δικαιώματα και η αυτονομία όλων. Στόχος είναι το αναπτυξιακό κομμάτι να είναι ενιαίο, ώστε να μπορούν να εισρεύσουν περισσότερα χρήματα στη διαχείριση των λιμανιών»εννοεί πως θα κάνετε χρήση του αρ. 38, παρ. 3, εδάφιο (β) όπου προβλέπεται αυτή η δυνατότητα συγχωνεύσεων (αλλά με σχέδιο και διαδικασία); Ή πώς αλλιώς;

5) Έγινε καμία χρήση της πρόβλεψης του αρ. 38, παρ. 3, εδάφια (γ) και (δ) να αναθέσετε τυχόν ‘ορφανά’ λιμάνια, στην αρμοδιότητα των μεγάλων λιμένων, των κρατικών Λ.Τ., ή των Δημοτικών Λ.Τ., αντίστοιχα; Έχουν προκύψει ή όχι διοικητικά προβλήματα με ‘ορφανά’ λιμάνια όπως αναφέρετε; Τι κάνατε εσείςστην πράξη για το θέμα;

6) Θα εισηγηθείτε -συναρμοδίως- την τροποποίηση της νομοθεσίας για τη μεταφορά λιμενικών δραστηριοτήτων ή ίδρυσης νέων Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων; Σκοπεύετε νααποτρέψετε εφεξής τη δημιουργία νέων Δ.Λ.Τ.;

7) Σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε το άρθρο 41 για τη Σύσταση ΔιεύθυνσηςΑξιοποίησης και Ανάπτυξης (ΔΑΑ), ώστε τα μεγαλύτερα λιμάνια να βοηθήσουν με την τεχνογνωσία τους τα μικρότερα; Είτε διοικητικά ή και εμπορικά, στην αναζήτηση επενδυτών;»

cotommatae