Η νησιωτική πολιτική σε πρώτο πλάνο

nhsiotikothta

Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας για όλες τις πτυχές της Νησιωτικότητας και τις πολιτικές που υλοποιούνται υπέρ των νησιωτών.

Στην ΕΡΤ και στην εκπομπή Καλοκαιρινή Ενημέρωση με την Μαριλένα Κατσίμη και τον Βασίλη Βασιλόπουλο μίλησε ο Νεκτάριος Σαντορινιός. Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρθηκε σε όλες τις πτυχές της Νησιωτικότητας και πολιτικές που υλοποιούνται υπέρ των νησιωτών.

Πολιτικές για τα νησιά
«Είμαστε η πλέον πολυνησιακή χώρα της Ευρώπης. Η νησιωτική πολιτική είναι πολυσύνθετη και διέπει οριζόντια τα κυβερνητικά χαρτοφυλάκια. Καλούμαστε διαρκώς να συνεργαζόμαστε με όλα τα Υπουργεία για να απαντήσουμε στις διαχρονικές ανάγκες των νησιωτών, που όταν σβήσουν τα φώτα της καλοκαιρινής περιόδου, γιγαντώνονται. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα πλέγμα πολιτικών, μέσω της νομοθέτησης μιας σειράς αντίμετρων».

Φορολογικά αντίμετρα
Πρώτον δεν σταμάτησε το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ για τα νησιά που έχουν προσφυγικές δομές και διερευνούμε την δυνατότητα συνέχισης του και για την επόμενη χρονιά. Δεύτερον, είμαστε σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών για την θέσπιση φοροαπαλλαγών για τους κατοίκους πολύ μικρών νησιών, κάτω από 3000 πληθυσμό».

Στήριξη των νησιωτικών υποδομών με σκοπό την αυτονομία
«Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε τις υποδομές των νησιών, το ενεργειακό απόθεμά τους, την υδατική τους αυτονομία και να βρούμε λύσεις για τα σκουπίδια και τα λύματά».
«Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη μια συνολική προσπάθεια του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την κάλυψη των αναγκών των άνυδρων νησιών, μέσω της εγκατάστασης σε όλα τα νησιά μονάδων αφαλάτωσης, χρησιμοποιώντας όλους τους διαθέσιμους, τεχνικά, τρόπους και όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Αυτό το χρόνο, μόνο, έχουν εγκαινιαστεί μ/α σε Πάτμο, Λέρο, Ψέριμο και Τέλενδο. Αρχίζει σε λίγο η διαδικασία τοποθέτησης μ/α σε Καστελόριζο και παράλληλα ξεκινούν οι διαδικασίες για διενέργεια διαγωνισμού εγκατάστασης μονάδας αφαλάτωσης στα Κατάπολα Αμοργού».
«Αυτό που πρώτη φορά, εφαρμόζεται στην Ελλάδα είναι οι ενεργειακές κοινότητες. Με νόμο που θα ψηφιστεί το Σεπτέμβρη, δίνεται η δυνατότητα σε ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου να δημιουργήσουν συνεταιρισμούς ώστε να αυτοπαράγουν το ρεύμα που χρειάζονται, μέσω της χρήσης διαφόρων πηγών ενέργειας, όπως ανανεώσιμες ή εναλλακτικές. Με αυτό τον τρόπο θα προστατευτεί το νησιωτικό περιβάλλον και θα μειωθεί το κόστος ενέργειας των νησιών. Οι ενεργειακές κοινότητες θα έχουν, εν είδει κινήτρων, προτεραιότητα σε αδειοδότηση και χρηματοδότηση από ειδικά κονδύλια της Ε.Ε.».

Υγεία, Παιδεία, Δημόσιες Υπηρεσίες στα νησιά
«Στο νομοσχέδιο του Εσωτερικών που τώρα συζητείται στην Βουλή προβλέπει την δυνατότητα χρηματοδότησης των παγίων εξόδων, από τους Δήμους δημοσίων υπαλλήλων που θέλουν να υπηρετήσουν στα νησιά. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τη στελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών στα νησιά».
«Η ενίσχυση της Υγείας είναι βασική παράμετρος της νησιωτικότητας και στόχος είναι η εμπέδωση της ασφάλειας στους νησιώτες. Μέτρα για τη στελέχωση των νησιωτικών δομών υγείας, με αγροτικούς γιατρούς,παρέχουν τόσο η Περιφέρεια Βορείου και Νοτίου Αιγαίου με οικονομικό επίδομα 450 ευρώ, όσο και το Υπουργείο Υγείας με επιπλέον επίδομα 400 ευρώ. Ταυτόχρονα, μέσω της συνεργασίας με το Υπουργείο Αμύνης, ενισχύονται οι υπάρχουσες δομές με στρατιωτικούς ειδικευμένους γιατρούς ή με οπλίτες γιατρούς που με αυτό τον τρόπο τους δίνεται η ευκαιρία να ολοκληρώσουν την υπηρεσία υπαίθρου. Η αλλαγή που έχει υπάρξει στην καθημερινότητα των πολιτών είναι εμφανής. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Ψέριμος και οι Αρκιοί, όπου ποτέ ως τώρα δεν είχαν γιατρό και τώρα έχουν ιατρική κάλυψη, έστω και μια φορά την εβδομάδα. Παράλληλα, μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων είμαστε σε θέση σε λίγο καιρό να παραλάβουμε τρία πλωτά ασθενοφόρα που θα βοηθήσουν πολύ στην διακομιδή ασθενών από τα νησιά. Τέλος, έχει ολοκληρωθεί το σύστημα Τηλεϊατρικής και προσπαθούμε να το ενισχύουμε με γιατρούς από όλες τις ειδικότητες μέσω της συνεργασίας με μεγάλα Νοσοκομεία».

Μεταφορές- Ακτοπλοΐα
«Ο νόμος 2932/2001 που ουσιαστικά απελευθέρωσε τις θαλάσσιες μεταφορές, δεν περιλαμβάνει στη φιλοσοφία του την ακτοπλοΐα ως δημόσιο αγαθό. Εμείς αυτό το νόμο επιδιώκουμε να τον αλλάξουμε,έχοντας ξεκινήσει μια διευρυμένη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και θέτοντας σαν βάση τον δημόσιο χαρακτήρα που θα πρέπει να έχει η ακτοπλοΐα. Παράλληλα έχουμε αναθέσει στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου μελέτη που να διερευνά το κόστος μεταφοράς προσώπων, αλλά κυρίως προϊόντων από και προς τα νησιά. Για μας είναι ιδιαίτερα σημαντικό να έχουν ίσες ευκαιρίες τα νησιωτικά προϊόντα κατά την πώληση τους και να βρεθεί ένας τρόπος να μην μένουν πίσω σε προτίμηση καθώς επιφορτίζονται το κόστος μεταφοράς».

Υδροπλάνα
«Αυτή τη στιγμή, παρόλο που υπάρχει σε ισχύ νομικό πλαίσιο που να επιτρέπει την ίδρυση υδατοδρομείων, εντούτοις είναι δαιδαλώδες και αναποτελεσματικό. Εμείς θέλουμε να αλλάξουμε αυτό το πλαίσιο και να διευκολύνουμε τον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι αδειοδοτήσεις. Μετά από μια μακρά περίοδο διαβούλευσης με τις αρμόδιες επιτροπές της Ε.Ε., το νέο νομοσχέδιο είναι έτοιμο και νομίζω ότι θα κατατεθεί άμεσα. Σκοπός μας είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων που θα λειτουργεί συνδυαστικά με την ακτοπλοΐα. Ήδη υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από επενδυτές».

Για τις εργασιακές συνθήκες στον Τουρισμό
«Οι εργαζόμενοι στον Τουρισμό αντιμετωπίζουν πολλές φορές συνθήκες μαύρης και αδήλωτης εργασίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η λεγόμενη «μαθητεία» που κρύπτει από πίσω μη νόμιμους όρους εργασίας, ενώ πολλά ξενοδοχεία δεν τηρούν τον κανόνα ότι μόνο το 17% του προσωπικού τους μπορεί να είναι εκπαιδευόμενοι. Σήμερα, αυτό που επί της ουσίας έχει αλλάξει είναι ότι έχουν εντατικοποιηθεί οι έλεγχοι του ΣΕΠΕ και αυτό είναι εξαιρετικά θετικό».

 

eep logo