Ναυτιλία

ECSA: Πλατφόρμα συνεργασίας για καθαρά καύσιμα

Η πρόσβαση σε καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές. Η πρόσφατα δημοσιευθείσα έκθεση Draghi σχετικά με το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας προσδιορίζει τη ναυτιλία ως έναν από τους δυσκολότερους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, απαιτώντας περίπου 40 δισεκατομμύρια ετήσιες επενδύσεις μεταξύ 2031 και 2050. Η έκθεση επισημαίνει ότι, ενώ η ΕΕ κατέχει ηγετική θέση παγκοσμίως στα βιώσιμα ανανεώσιμα καύσιμα και τα καύσιμα χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών για την απαλλαγή των μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές, έχει περιορισμένη εγκατεστημένη παραγωγική ικανότητα και προγραμματισμένη παραγωγή. Η ΕΕ πρέπει να ξεκινήσει την οικοδόμηση μιας αλυσίδας εφοδιασμού για καθαρά καύσιμα, διαφορετικά το κόστος επίτευξης των στόχων της θα είναι σημαντικό.

Η νέα πλατφόρμα καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων είναι μια πρωτοβουλία του κλάδου από τη βάση προς την κορυφή που αποσκοπεί στην ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ του ναυτιλιακού τομέα και των παραγωγών καυσίμων και στον εντοπισμό κοινών προκλήσεων και πιθανών λύσεων, λαμβάνοντας υπόψη την εφαρμογή της δέσμης προσαρμογής στον στόχο του 55 % και τη μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικού ισοζυγίου έως το 2050.

Την Πέμπτη (12/9), εκπρόσωποι των ECSA, FuelsEurope, eFuel Alliance, EWABA, HydrogenEurope και Methanol Institute πραγματοποίησαν την πρώτη τους συνάντηση και συμφώνησαν για τους στόχους και τις αρχές λειτουργίας της νέας πλατφόρμας. Τα μέλη άρχισαν επίσης να συζητούν το βασικό θέμα των κενών στις υποδομές.
Η πλατφόρμα θα επικεντρωθεί σε πολιτικές και εργαλεία για τη στήριξη της παραγωγής και της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων πλοίων στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων τομέων όπως η ναυτιλία στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ της ΕΕ και ευκαιριών χρηματοδότησης.
Η πλατφόρμα θα πραγματοποιεί τακτικές συνεδριάσεις με την ECSA, η οποία θα μεριμνά για τα καθήκοντα της γραμματείας.

«Σήμερα, η ναυτιλιακή και ενεργειακή βιομηχανία ενώνουν τις δυνάμεις τους και εγκαινιάζουν μια πλατφόρμα διαλόγου που μπορεί να διευκολύνει την καλύτερη ροή πληροφοριών σχετικά με τις κοινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Χρειαζόμαστε όλα τα χέρια στο κατάστρωμα για να πραγματοποιήσουμε την ενεργειακή μετάβαση. Προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους μας, χρειαζόμαστε καθαρά καύσιμα διαθέσιμα στην αγορά σε επαρκείς ποσότητες και σε προσιτή τιμή. Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είναι υπερήφανοι που λανσάρουν μαζί με τους παραγωγούς καυσίμων την Πλατφόρμα Καθαρών Ναυτιλιακών Καυσίμων», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

«Η έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων αποτελεί σημαντικό ορόσημο στο συλλογικό μας ταξίδι προς τη βιώσιμη ναυτιλία στην Ευρώπη. Συγκεντρώνοντας την εμπειρογνωμοσύνη και την καινοτομία του ναυτιλιακού τομέα της Ευρώπης και των κατασκευαστών καυσίμων, η πλατφόρμα θα διερευνήσει τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της παραγωγής, του εφοδιασμού και της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων πλοίων χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών. Αυτή η συνεργασία θα βοηθήσει και τις δύο βιομηχανίες μας να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή συμβάλλοντας στους στόχους του Fit for 55 και της Πράσινης Συμφωνίας, συνεχίζοντας παράλληλα να ευδοκιμούν στην παγκόσμια αγορά», δήλωσε η Λιάνα Γούτα, Γενική Διευθύντρια της FuelsEurope.

«Υπάρχουν πολλές προκλήσεις για την ταχεία και αξιόπιστη προμήθεια ανανεώσιμων καυσίμων πλοίων. Μέσω μιας τακτικής ανταλλαγής απόψεων με άλλους εκπροσώπους της βιομηχανίας και κάνοντας συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτιστοποίηση του ευρωπαϊκού ρυθμιστικού πλαισίου, στοχεύουμε να σημειώσουμε άμεση πρόοδο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και άλλους τομείς μεταφορών με αυτή την πρωτοβουλία », δήλωσε ο Ralf Diemer, Διευθύνων Σύμβουλος της eFuel Alliance.

«Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που εγκαινιάζουμε σήμερα την πλατφόρμα καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων. Τα 55+ μέλη μας από όλη την ΕΕ εργάζονται ακούραστα για την παραγωγή προηγμένου βιοντίζελ με βάση τα απόβλητα με τις υψηλότερες απαιτήσεις ποιότητας και εξοικονόμηση αερίων του θερμοκηπίου για να φέρουν μια νέα εποχή καθαρής ναυτιλίας στην Ευρώπη. Πιστεύουμε ότι μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των προμηθευτών ανανεώσιμων καυσίμων και των πλοιοκτητών θα μειώσει σημαντικά τα τεχνικά, λειτουργικά και οικονομικά εμπόδια σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού για την ανάπτυξη και την υιοθέτηση ανανεώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων », δήλωσε ο Angel Alvarez Alberdi, Γενικός Γραμματέας της EWABA.

«Η Hydrogen Europe είναι στην ευχάριστη θέση να συμμετάσχει σε αυτή την κοινή πρωτοβουλία για την ενίσχυση της κατασκευής, της προμήθειας και της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων στον ναυτιλιακό τομέα. Μετά την έγκριση νέας νομοθεσίας και στόχων στο πλαίσιο της δέσμης προσαρμογής στον στόχο του 55% κατά την τελευταία κοινοβουλευτική περίοδο, είναι η κατάλληλη στιγμή για την επόμενη ευρωπαϊκή εντολή, ώστε να διασφαλιστεί ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απαλλαγή της ναυτιλίας από ανθρακούχες εκπομπές. Οι ευρωπαϊκές και εθνικές πολιτικές, που εφαρμόζονται με τα κατάλληλα χρηματοδοτικά μέσα, πρέπει να συμπληρωθούν από διεθνείς πολιτικές στο πλαίσιο του ΔΝΟ, ώστε να διασφαλιστεί ότι αυτό επιτυγχάνεται χωρίς να επιδεινώνεται η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Τα ανανεώσιμα καύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών μπορούν να διαδραματίσουν καίριο ρόλο στην απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές, αλλά η μεγάλης κλίμακας παραγωγή και υιοθέτησή τους πρέπει να διευκολυνθεί το συντομότερο δυνατό», δήλωσε ο Daniel Fraile, Chief Policy Officer της Hydrogen Europe.

«Η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα σταδιακό ταξίδι, όχι μια αλλαγή εν μία νυκτί. Απαιτεί ένα ισχυρό ρυθμιστικό πλαίσιο και συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την αποτελεσματική απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Καθώς εργαζόμαστε μαζί με τα 100 μέλη μας μέσα από την πολυπλοκότητα αυτής της μετάβασης, η ναυτιλιακή πλατφόρμα καθαρών καυσίμων θα διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην επιτάχυνση της μετάβασής μας σε καθαρότερα καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες. Συνδυάζοντας τη συλλογική τεχνογνωσία και τις προσπάθειές μας, όχι μόνο αντιμετωπίζουμε την πιεστική ανάγκη για μείωση των εκπομπών, αλλά θέτουμε επίσης τις βάσεις για μια πιο ανθεκτική και βιώσιμη ναυτιλιακή βιομηχανία », δήλωσε ο Greg Dolan, Διευθύνων Σύμβουλος του Ινστιτούτου Μεθανόλης.

ECSA