Ναυτιλία

Attica Group: Κυριαρχία σε τρεις τομείς του επιχειρείν

Κινήσεις διάρκειας στην ακτοπλοΐα, επενδύσεις σε ξενοδοχεία και στον τομέα των εμφιαλωμένων νερών από τον ελληνικό όμιλο

Μια νέα επενδυτική διαδικασία διαρκείας στην Attica Group, η οποία επικεντρώνεται σε τρεις τομείς: Στην ενίσχυση του ακτοπλοϊκού στόλου της, με παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, στον τομέα των ξενοδοχείων, με την αγορά τριών ξενοδοχείων στη Νάξο και την Τήνο, και στον κλάδο εμφιάλωσης νερού, με στόχο τον απόλυτο έλεγχο της εταιρίας των Χανίων ΕΤΑΝΑΠ, που σήμερα κατέχει το 32% του μετοχικού κεφαλαίου. Σήμερα η εταιρία διευθύνεται από τον πρόεδρο Κυριάκο Μάγειρα, τον διευθύνοντα σύμβουλο Παναγιώτη Δικαίο και τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο και εμπορικό διευθυντή Διονύση Θεοδωράτο.

Η εταιρία ανήκει σε θυγατρική εταιρία της Τράπεζας Πειραιώς, η οποία εξαγόρασε πλήρως το ποσοστό που κατείχε η MIG, που είχε δημιουργήσει ο αείμνηστος Ανδρέας Βγενόπουλος. Επισημαίνεται ότι η Attica Group ναυπηγεί στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai της Κίνας δύο πλοία και η παραλαβή τους έχει προγραμματιστεί για τον Απρίλιο και τον Αύγουστο του 2027. Το μήκος του κάθε πλοίου φτάνει τα 240 μέτρα και η μεταφορική ικανότητά τους είναι 1.500 επιβατών και 3.320 γραμμικών μέτρων γκαράζ (περίπου 200 φορτηγά) ανά πλοίο, για την εξυπηρέτηση Ι.Χ., φορτηγών και ρυμουλκούμενων οχημάτων. Με τη δρομολόγηση των δύο νεότευκτων θα αποδεσμευτούν τρία πλοία από την Αδριατική και θα ενισχύσουν τα δρομολόγια στο Αιγαίο. Τα πλοία που θα δρομολογηθούν το 2027 στις εσωτερικές γραμμές του Αιγαίου είναι το «Olympic Champion», το « Hellenic Spirit» και το «SuperFast XI». Επίσης, η εταιρία για τις γραμμές του Αργοσαρωνικού θα ναυπηγήσει ακόμα δύο μεγαλύτερα AERO Highspeed, αξίας 20 εκατ. δολαρίων το καθένα, για την πλήρη ανανέωση του στόλου στα νησιά του Αργοσαρωνικού.
Επισημαίνεται ότι με τη δρομολόγηση πέρσι των AERO Highspeed η συνολική κίνηση τον Αργοσαρωνικό αυξήθηκε κατά 20% και της εταιρίας περίπου κατά 40%. Η εταιρία προτίθεται να ναυπηγήσει, επίσης, δύο ταχύπλοα για τις Κυκλάδες, δύο για τα Δωδεκάνησα και δύο πλοία για το βόρειο Αιγαίο. Υπενθυμίζεται ότι η συγχώνευση της ΑΝΕΚ, διά απορρόφησης από την Attica, ολοκληρώθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 2023 και κατέστησε τον Όμιλο Attica τον μεγαλύτερο παγκοσμίως σε μεταφορική ικανότητα επιβατών ακτοπλοΐας, με δυνατότητα μεταφοράς 51.000 επιβατών.

Ο Όμιλος Attica περιλαμβάνει τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries», «Hellenic Seaways» και «Anek Lines» . Ο ακτοπλοϊκός της στόλος αριθμεί πλέον 44 πλοία, από τα οποία τα 28 είναι συμβατικά επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία, τα 13 είναι ταχύπλοα. Επίσης, διαθέτει και 2 φορτηγά-οχηματαγωγά πλοία. ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Η Attica Group είναι ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος επιβατηγού ναυτιλίας, ενώ κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως στη μεταφορική ικανότητα επιβατών, με τη δραστηριοποίηση 41 πλοίων σε τέσσερις χώρες, 63 μοναδικούς προορισμούς και 79 λιμάνια. Επίσης, έχει ιδρύσει τη θυγατρική εταιρία με την επωνυμία «Attica Blue Hospitality», η οποία κατέχει και λειτουργεί δύο τουριστικά θέρετρα στην Ελλάδα, συγκεκριμένα το «Naxos Resort Beach Hotel » και το «Tinos Beach Hotel».

Ο κλάδος της ακτοπλοΐας ενισχύθηκε μέσα στο τρέχον έτος με τις ακόλουθες αποφάσεις:

1. Υπογραφή συμφωνίας με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων τύπου E-Flexer, μήκους 240 μέτρων το καθένα. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν από τη Stena RoRo στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai της Κίνας, με παράδοση το 2027. Η συμφωνία περιλαμβάνει, επίσης, την προοπτική επέκτασης για τη ναυπήγηση από τη Stena RoRo, για λογαριασμό της Attica, δύο επιπλέον πλοίων. Τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές οι οποίες είναι σχεδιασμένες ώστε να λειτουργούν με τρεις διαφορετικούς τύπους καυσίμου και είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία αιχμής, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αέριων ρύπων κατά 60% ανά μεταφορικό έργο, συγκριτικά με τα υφιστάμενα πλοία.

2. Αντικατάσταση πλοίων, με αρχή από τις γραμμές του Σαρωνικού. Ο σχεδιασμός προβλέπει την αντικατάσταση των τριών ταχύπλοων Aero με δύο νέα Aero μεγαλύτερα και με δυνατότητα να λειτουργούν με περισσότερους από έναν τύπους καυσίμων. Η επένδυση αυτή θα προσεγγίσει τα 50 εκατ. ευρώ –

3. Ο όμιλος ανακοίνωσε την πώληση του Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου «Express Skiathos» σε εταιρία συμφερόντων του Μάριου Ηλιόπουλου, αποχωρώντας από τα τακτικά δρομολόγια των Σποράδων, αντί συνολικού τιμήματος 9 εκατ. ευρώ. Από τη συναλλαγή αυτή πραγματοποιήθηκε καθαρό κέρδος για την Attica 2,8 εκατ. ευρώ και θα περιληφθεί στα αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου 2024, ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου θα ενισχυθούν κατά περίπου 9 εκατ. ευρώ.

4. Ο όμιλος προέβη στην πώληση της εταιρικής συμμετοχής ποσοστού 49% της Africa Morocco Links (AML) στη Stena Line Holding BV. Η συμφωνία προβλέπει και την ταυτόχρονη πώληση των πλοίων «Morocco Star» και «Morocco Express 1 » (πρώην « Highspeed 3»), τα οποία συνδέονται με την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης αγοράς. Το συνολικό τίμημα της συναλλαγής ανήλθε στα 49 εκατ. και το καθαρό κέρδος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 24 εκατ. Η AML ιδρύθηκε το 2016 από την Attica και την Bank of Africa, μία από τις μεγαλύτερες τράπεζες του Μαρόκου.

5. Ανακοινώθηκε η απόσχιση του κλάδου θαλάσσιων μεταφορών με τη μεταφορά στη θυγατρική Blue Star των δραστηριοτήτων και των περιουσιακών στοιχείων της απορροφηθείσας ΑΝΕΚ. Το Δ.Σ. του ομίλου έλαβε αυτή την απόφαση προς υλοποίηση του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού που είχε ανακοινωθεί κατά τη διαδικασία απορρόφησης της ΑΝΕΚ. Με την ολοκλήρωση της απόσχισης, η οποία αναμένεται εντός του τρέχοντος έτους, πέραν των συμμετοχών και ακινήτων που έχει στην κυριότητά της η Attica, θα εξακολουθήσει να παρέχει διοικητικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες στις εταιρίες του ομίλου της.

Τι καταγράφει σε έσοδα και κέρδη

Αύξηση και στους δύο γεωγραφικούς τομείς δραστηριοποίησης (ελληνική ακτοπλοΐα και διεθνείς πλόες) παρουσιάζει κατά το πρώτο εξάμηνο 2024 ο κύκλος εργασιών του Ομίλου Attica Group. Συνολικά, στο πρώτο εξάμηνο 2024, σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο 2023, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 29,9%, φτάνοντας τα 317,2 εκατ. ευρώ, από 244,3 εκατ. ευρώ. Τα ενοποιημένα Κέρδη προ φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν στα 19,5 εκατ., ένα ντι κερδών 47,5 εκατ. το α’ εξάμηνο 2023, ενώ προέκυψαν ενοποιημένες ζημίες μετά από φόρους 4,5 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 3,3 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο 2023. Τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου και γενικότερα της χρήσης 2024 επιβαρύνονται με μη επαναλαμβανόμενα έξοδα που σχετίζονται με τη συγχώνευση και τη λειτουργική ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ, όπως ενδεικτικά το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, το κόστος αναβάθμισης των πλοίων, το κόστος εκπαίδευσης και ενσωμάτωσης των πληρωμάτων και του προσωπικού ξηράς, καθώς και λοιπά κόστη συγχώνευσης. Η πλήρης λειτουργική ενσωμάτωση αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλους του έτους. Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στις 30/6/2024 ανέρχονταν σε 157,8 εκατ. ευρώ (103,4 εκατ. ευρώ στις 31/12/2023), με αχρησιμοποίητα όρια χρηματοδότησης συνολικού ύψους 44 εκατ. ευρώ, με τον όμιλο να έχει προβεί σε συνολικές επενδυτικές ταμειακές εκροές 55 εκατ. ευρώ για το α’ εξάμηνο 2024. Στις 26/7/2024 πραγματοποιήθηκε η ολοσχερής εξόφληση του διαπραγματεύσιμου στο Χρηματιστήριο κοινού ομολογιακού δανείου ύψους 175 εκατ. ευρώ. Τα ίδια κεφάλαια του ομίλου ανήλθαν σε 495,2 εκατ. ευρώ, από 495,7 εκατ. ευρώ στις 31/12/2023. Βασικές προτεραιότητες κατά το α’ εξάμηνο 2024 αποτέλεσε η λειτουργική ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ και η επιτυχής υλοποίηση του σχετικού σχεδιασμού εν όψει της έναρξης της καλοκαιρινής περιόδου, τόσο σε επίπεδο στόλου όσο και ανθρώπινου δυναμικού, συστημάτων και πρακτικών. Ο στόλος του ομίλου με τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries», «Hellenic Seaways» και «Anek Lines» αριθμεί 42 πλοία, από τα οποία τα 28 είναι συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, τα 12 είναι ταχύπλοα και 2πλοίαείναιφορτηγά οχηματαγωγά. Ολα τα πλοία του ομίλου είναι ιδιόκτητα, πλην δύο επιβατηγών-οχηματαγωγών, τα οποία είναι ναυλωμένα.

Τα ξενοδοχεία σε Νάξο και Τήνο

Η θυγατρική εταιρία Attica Blue Hospitality υπενθυμίζεται ότι εξαγόρασε μέσα στο 2024 το 100% των μετοχών της ιδιοκτήτριας εταιρίας του ξενοδοχείου «Galaxy Hotel», όμορου του «Naxos Resort Beach Hotel», που βρίσκεται στην παραλία του Αγίου Γεωργίου, το ύψος της επένδυσης ανήλθε στα 14 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτήθηκε με ίδια κεφάλαια. Το πρόσφατα ανακαινισμένο ξενοδοχειακό συγκρότημα «Galaxy Hotel», που χτίστηκε το 1990, απλώνεται σε έκτα ση συνολικής επιφάνειας 6.035 τ.μ. και διαθέτει 54 δωμάτια, 104 κλίνες, πισίνα και άλλους χώρους. Η επένδυση αποτελεί μέρος ενός διευρυμένου επενδυτικού πλάνου στο νησί της Νάξου με έτος αφετηρίας το 2021 , όταν αποκτήθηκε το ξενοδοχειακό συγκρότημα «Naxos Resort Beach Hotel», το οποίο θα λειτουργήσει ως ενοποιημένη μονάδα με το νεοαποκτηθέν «Galaxy Hotel». Παράλληλα, ο όμιλος ολοκλήρωσε την αγορά όμορων οικοπέδων, έχοντας δημιουργήσει μέχρι σήμερα συνολική έκταση περίπου 20 στρεμμάτων. Πλέον το ξενοδοχειακό δυναμικό του ομίλου στη Νάξο ανέρχεται σε 142 δωμάτια και 286 κλίνες, με προοπτική μέσα από την περαιτέρω ανάπτυξη να φτάσει τα 200 δωμάτια και 500 κλίνες, αντίστοιχα. Ο συνολικός σχεδιασμός του έργου αποσκοπεί στη δημιουργία μίας εκ των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών μονάδων στη Νάξο, δημιουργώντας υπεραξίες για τον όμιλο. Η εταιρία αγόρασε τον Ιούλιο του 2022 το «Tinos Beach», όπου βρίσκεται στη θέση Κιόνια Τήνου, αντί συνολικού τιμήματος 6,5 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση του τιμήματος προήλθε από ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Το ξενοδοχειακό συγκρότημα έχει ανεγερθεί σε έκτα ση συνολικής επιφάνειας 14.500 τ.μ., διαθέτει 180 δωμάτια, σε ένα τριώροφο κεντρικό κτίριο με υπόγειο, και τρία συγκροτήματα bungalows. Η Attica Blue Hospitality προχωρεί με ταχύτατες διαδικασίες για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του ξενοδοχείου.

Η πρόταση για επιπλέον 19% στην ΕΤΑΝΑΠ

Η πιο πρόσφατη επένδυση για την Attica Group είναι η κατάθεση πρότασης στην τελευταία γενική συνέλευση της ΕΤΑΝΑΠ, που έγινε στα Χανιά, για την απόκτηση του 51 % του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΑΝΑΠ, προσφέροντας 10 ευρώ για κάθε μετοχή. Με άλλα λόγια, αναζητεί να αγοράσει ένα επιπλέον 19% των μετοχών για να φτάσει στον στόχο, δεδομένου ότι κατέχει ήδη το 32% της εταιρίας εμφιάλωσης νερού. Στη γενική συνέλευση της ΕΤΑΝΑΠ, που έγινε το περασμένο Σάββατο, ο πρόεδρός της Μανόλης Αποστολάκης φάνηκε ανοιχτός να αποδεχθεί την πρόταση, αν η Attica Group περιοριστεί στο 50% του μετοχικού κεφαλαίου. Η εταιρία, σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό της, που αφορά το έτος 2022 και εγκρίθηκε στις 23 Ιουλίου 2024, είχε συνολικά έσοδα 15.625.008,6 ευρώ, ενώ τα κέρδη της διαμορφώθηκαν στα 1,8 δισ. ευρώ. Η ΕΤΑΝΑΠ κυκλοφορεί στην αγορά τα εμφιαλωμένα νερά SAMARIA και ΛΕΥΚΑ ΟΡΗ. Στην έκθεση για τον ισολογισμό της ΕΤΑΝΑΠ του 2022 αναφέρονται τα εξής: «Η εταιρία μας είναι πλέον ισχυρός ανταγωνιστής ανάμεσα στις εταιρίες του κλάδου. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στη χρήση 2022 σε 15.625.008,65 ευρώ έναντι των 12.611.837,16 ευρώ της προηγούμενης χρήσης 2021 , σημειώνοντας αύξηση 23,89%. Το μεικτό κέρδος ανήλθε στην κλειόμενη χρήση στο ποσό των 5.592.416,29 ευρώ, έναντι των μεικτών κερδών 5.235.552,53 ευρώ της προηγούμενης χρήσης, σημειώνοντας αύξηση 6,82%. Μετά την αφαίρεση των αυξημένων εξόδων διάθεσης, λόγω της αύξησης του μεταφορικού κόστους, των εξόδων διοίκησης, χρηματοοικονομικών και λοιπών αποτελεσμάτων, προέκυψαν κέρδη προ φόρων 1.811.943,77 ευρώ, έναντι των κερδών 2.156.978,86 ευρώ της προηγούμενης χρήσης. Παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών, που ως έναν βαθμό οφείλεται και στις ανατιμήσεις, παρουσιάστηκε μείωση των κερδών, λόγω, κυρίως, της αύξησης του ενεργειακού κόστους και του κόστους πρώτων υλών. Επιπλέον, τα κέρδη της χρήσης 2021 ωφελήθηκαν με ποσό 275.000 ευρώ από το κούρεμα της επιστρεπτέας προκαταβολής».

πηγή:dealnews.gr