Η κρίση «χτυπάει» την Ακτή Μιαούλη


Του Ν. Δημοσθένους*


Μπορεί η ειδησεογραφία να προσφέρει αισιόδοξα μηνύματα, που έρχονται από κάποιους «κολοσσούς» της ναυτιλίας, όπως είναι η ΤΕΝ, αλλά η πραγματικότητα δεν είναι αυτή. Η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση, ανεξάρτητα αν εξελιχθεί σε ύφεση ή όχι, έχει «χτυπήσει» ήδη την ναυτιλία και οι επιπτώσεις της, αρχίζουν να γίνονται ορατές και στην Ακτή Μιαούλη.

Του Ν. Δημοσθένους*


Μπορεί η ειδησεογραφία να προσφέρει αισιόδοξα μηνύματα, που έρχονται από κάποιους «κολοσσούς» της ναυτιλίας, όπως είναι η ΤΕΝ, αλλά η πραγματικότητα δεν είναι αυτή. Η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση, ανεξάρτητα αν εξελιχθεί σε ύφεση ή όχι, έχει «χτυπήσει» ήδη την ναυτιλία και οι επιπτώσεις της, αρχίζουν να γίνονται ορατές και στην Ακτή Μιαούλη. Οι περίπου 30 εισηγμένες μεγάλες εταιρείες, υπολογίζεται ότι έχουν χάσει γύρω στο 80% της κεφαλαιοποίησής τους! Και πάρα πέρα, στις μεσαίες και μικρότερες ναυτιλιακές εταιρείες, τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται όλο και πιο δύσκολα. Παράγοντες της Ακτής Μιαούλη, έλεγαν ότι με εξαίρεση την Εθνική, που μάλλον θα συνεχίσει την χρηματοδότηση, οι άλλες τράπεζες πιθανότατα δύσκολα θα μπορούν να χρηματοδοτούν και μάλιστα στα επίπεδα του πρόσφατου παρελθόντος την ναυτιλία και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σ’ αυτήν. Αλλά και σε επίπεδο ναυλαγοράς τα πράγματα είναι, με την εξαίρεση προς το παρόν των δεξαμενοπλοίων, πολύ δύσκολα.

Αν η κατάσταση αυτή συνεχιστεί επί μακρόν, θεωρείται πλέον ή βέβαιον πως η ορατή στον ορίζοντα ύφεση θα «βγει στην ξηρά». Να πλήξει, δηλαδή, και τους εργαζόμενους στις ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν έδρα στην Ακτή Μιαούλη και γενικότερα στο λιμάνι του Πειραιά. Οι αλυσιδωτές επιπτώσεις της ύφεσης, θα είναι τότε τρομακτικές, όχι μόνο για τους κεφαλαιούχους του χώρου, αλλά και για τους απλούς εργαζόμενους, αλλά τελικά και για την ίδια την οικονομία της πόλης. Η πτώση στην αξία γης, την οποία ήδη νοιώθει ο Πειραιάς, με τα εκατοντάδες ξενοίκιαστα γραφεία γύρω απ’ το λιμάνι, οι περιστολές δαπανών των ναυτιλιακών εταιρειών και πιθανότατα οι περικοπές  σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού (δηλαδή οι απολύσεις), θα είναι μόνο όψεις μιας γενικότερης κρίσης που κατά τραγικό τρόπο θα επιβεβαιώσει την αδιάρικτη σχέση της ναυτιλίας, του λιμανιού και του Πειραιά. Η ζοφερή αυτή εικόνα, είναι ορατή για όποιον δεν θέλει να εθελοτυφλεί. Εκείνο που δεν είναι ορατό εις έτει,  και αναζητείται με αγωνία, είναι η φόρμουλα εκείνη, οι πολιτικές, που θα αποτρέψουν αυτό το μέλλον.

*Ο Ν. Δημοσθένους είναι παράγοντας της ελληνικής ναυτιλίας
Pin It