Οι "Μπιτλς" ήταν πέντε!

martin beatles

Του Δημήτρη Καπράνου

Επιτρέψτε μου σήμερα να αποχαιρετίσω τον άνθρωπο ο οποίος σφράγισε την παγκόσμια μουσική σκηνή, τον "Πέμπτο Μπιτλ", τον σερ Τζορτζ Μάρτιν, ο οποίος εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο πλήρης ημερών, στα 90 του χρόνια.
Είναι ο άνθρωπος στον οποίο η γενιά του '60, οφείλει πολλά και ίσως περισσότερα από όσα νομίζει ότι χρωστά στους Λένον, Μακάρντεϊ, Χάρισον και Σταρ.
Μπορεί οι Μπιτλς να ήταν εκείνοι που έσπασαν το λεπτό στρώμα του πάγου που χώριζε το ροκ εντ ρολ από τη συμφωνική μουσική, αλλά το "παγοθραυστικό" είχε όνομα!
Φανταστείτε την "Ελινορ Ρίγκμπι" παιγμένη με δυο κιθάρες, μπάσο, τύμπανα και όχι με κουαρτέτο εγχόρδων!
Έπαιρνε ο Μάρτιν τις εμπνεύσεις των νεαρών και ιδιοφυών μουσικών και τις "έντυνε" με τον δικό του, μοναδικό τρόπο. Δεν ήταν απλώς ο "παραγωγός", ήταν άριστα καταρτισμένος μουσικός, εξαίρετος διευθυντής ορχήστρας και είχε αντιληφθεί ότι ήταν καιρός να αλλάξει κάτι στη σύγχρονη μουσική.
Έχοντας κάνει παραγωγές για τον Τζέρι και τους Πέισμέικερς αλλά και με την Έλα Φιτζέραλντ και νον Ματ Μονρό, ο Μάρτιν βρήκε μπροστά του τα "Σκαθάρια" και κατάλαβε ότι είχε χτυπήσει φλέβα!
Μόνο το "ριφ" στην κιθάρα του Τζορτζ στο "Εντ αϊ λαβ χερ", φτάνει για να καταλάβει κανείς πόσο είχε "πιάσει" τον σφυγμό της εποχής ο Μάρτιν. Ενώ ο Τζον και ο Πολ επέμεναν να αλλάξει η εισαγωγή του τραγουδιού, ο Μάρτιν τους είπε απλά: "Το ριφ είναι όλο το τραγούδι". Κι έτσι ήταν...
Πρωτάκουσα το "Γιέστερντέι", σε μια εκπομπή του Νίκου Μαστοράκη. Νόμιζα ότι άκουγα κάποιο έργο του Μπαχ! Φυσικά, ήταν ιδέα του Μάρτιν να χρησιμοποιήσει σε μια απλή μπαλάντα ένα σύνολο μουσικής δωματίου. Κι έτσι γεννήθηκε το τραγούδι που έχει μέχρι σήμερα γνωρίσει τις περισσότερες από κάθε άλλο εκτελέσεις στα χρονικά της δισκογραφίας!
Θα μπορούσα να απαριθμήσω δεκάδες άλλα τραγούδια, μουσική από ταινίες (ακόμη και ταινίες του Τζέιμς Μποντ) και άλλες ηχογραφήσεις, που καταδεικνύουν τη δύναμη και την έμπνευση που έκρυβε μέσα του ο Μάρτιν. Να θυμίσω μόνο το "Στρόμπερι φιλντς φορέβερ" αλλά και την ψυχεδελική μουσική σύλληψη με την οποία "έντυσε" την περίφημη ταινία κινουμένων σχεδίων " Το κίτρινο υποβρύχιο", βασισμένη στα τραγούδια των "Σκαθαριών".
Επιτρέψτε μου επίσης να σταθώ στο τραγούδι "Ιν μάι λάιφ", στο οποίο ο Μάρτιν παίζει ένα γρήγορο μπαρόκ σόλο στο πιάνο και να σας συστήσω να το αναζητήσετε στη μοναδική ερμηνεία/απαγγελία του από τον μεγάλο Σκοτσέζο ηθοποιό Σον Κόνερι.
Εκεί, όμως, που "άλλαξαν όλα" ήταν στο "Λευκό άλμπουμ" και στο "Σάρτζεντ Πέπερ'ς"! Η μεγαλοφυΐα του Μάρτιν έδωσε ότι καλύτερο έχει γραφτεί μέχρι σήμερα στην ποπ-ροκ σκηνή.
Από χθες, ο σερ Τζον Μάρτιν πέρασε στην Ιστορία. Μια Ιστορία, η οποία ποτέ δεν θα δεχθεί ότι οι "Μπιτλς" ήταν πέντε! Θα γράφει για πάντα: Τζον, Πολ, Τζορτζ, Ρίνγκο. Ποιός είπε ότι η Ιστορία είναι δίκαια;

eep logo