Προ knock down το Ελληνικό Yachting…

yachting circle

Του Γιώργου Παρίση*

Τελικά φαίνεται ότι υπό τις συνθήκες της πανδημίας στην Μεσόγειο, ο κλάδος των Ελληνικών Επαγγελματικών Σκαφών Αναψυχής που δραστηριοποιείται στον Θαλάσσιο Τουρισμό δεν θα είναι εξ’ αυτών που θα μας παρασύρει στην ανάπτυξη αλλά ένας εκ των οποίων θα τον παρασύρει, το ρεύμα.
Όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και τα κόμματα έχουν προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις και έχουν εκφράσει διαφωνίες και προτάσεις αναφορικά με την διαχείριση που ασκεί η κυβέρνηση. Το βασικό, όμως, επίδικο που προκύπτει είναι ένα και μοναδικό. «Μια Κυβέρνηση που κατά τα λεγόμενα της στοχεύει στην ανάκαμψη και στην ανάπτυξη, θα βασιστεί σε ένα τομέα που διαθέτει διεθνές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα; Και αν ναι, πώς σχεδιάζει να το πετύχει; Με ευχές και χτυπήματα;»

Ενώ ο ανταγωνισμός σχετικά με τον θαλάσσιο τουρισμό στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, δεν ήταν ποτέ ξανά τόσο έντονος (ειδικά με τις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται από την πανδημία του Covid – 19), η Κυβέρνηση επιλέγει να πλήξει ποικιλοτρόπως τον κλάδο, οδηγώντας τον, αντί σε ανάκαμψη, σε knock down:

• Χτύπημα Νο1 “Jab”:
Aλλαγή του νόμου που αφορά στους φόρους πλοίου (κατώτερο όριο πληρωμής 1000 ευρώ και μηδενικές εκπτώσεις).

• Χτύπημα Νο2 “Uppercut”:
Συνέχεια του ΤΕΠΑΥ για τα επαγγελματικά σκάφη ακόμη και εάν δεν ταξιδεύουν σε αντίθεση με τα ιδιωτικά τα οποία απαλλάσσονται.

• Χτύπημα Νο3 “Cross”:
Αύξηση Φ.Π.Α ναύλων σε 24% .

• Χτύπημα Νο4 “Hook”:
Κατάργηση της απαλλαγής Φ.Π.Α. για αγορά Επαγγελματικού Σκάφους κάτω των 12 μέτρων.

• Χτύπημα Νο5 “Direct”:
Αύξηση των τελών ελλιμενισμού.

• Χτύπημα Νο6 “Full Kick”:
Τα πληρώματα των "ιδιωτικών σκαφών" δεν θα φορολογούνται ως Ναυτικοί, αλλά ως ιδιωτικοί υπάλληλοι

Για να πετύχει η Κυβέρνηση κάτι στον θαλάσσιο τουρισμό και στο επαγγελματικό Yachting, πρέπει να σχεδιάσει δημιουργικά/καινοτόμα και αυτό απαιτεί συνεχή διάθεση για βελτίωση αλλά και στελέχωση από ανθρώπους εξειδικευμένους στον χώρο. Φαίνεται ξεκάθαρα όμως από τον σχεδιασμό και τις αποφάσεις των δύο αρμόδιων Υπουργείων ότι αυτό δεν ισχύει και πως οι λίγες ευκαιρίες που παρουσιάζονται, την περίοδο αυτή, θα μας προσπεράσουν.
Είτε αρέσει, είτε όχι, στην Κυβέρνηση και στα δύο εμπλεκόμενα Υπουργεία της, ο ανταγωνισμός υπάρχει και γίνεται κάθε μέρα μεγαλύτερος αλλά και πιο σκληρός, στην εποχή του Covid 19, ειδικά από τις όμορες χώρες, σε έναν αγώνα δρόμου με έπαθλο την μετά-covid οικονομική ανάκαμψη.

Μήπως είναι καιρός να αποδεχτούμε την ανταγωνιστική μας πλευρά και να μην χτυπάμε άλλο τους επιχειρηματίες του χώρου αλλά και τα πληρώματα; Μοιάζει παράδοξο, μια χώρα με λιγοστούς κλάδους που να μπορούν να δημιουργήσουν εθνικά έσοδα, να επιλέγει την ευθανασία ενός εξ’ αυτών.
• Η κυβέρνηση θα πρέπει να καταλάβει ότι με τέτοιες πολιτικές δεν θα μπορέσει να ξεπεράσει ούτε τις συνέπειες της Πανδημίας, ούτε τον ανταγωνισμό από τις χώρες της Μεσογείου.
• Η κυβέρνηση θα πρέπει να καταλάβει ότι η ευημερία δεν μπορεί να αποκατασταθεί με επιδρομές .
• Η Κυβέρνηση θα πρέπει να καταλάβει την σημασία της επόμενης μέρας γιατί η Ελλάδα μπορεί να είναι στην πρώτη θέση της Παγκόσμιας κατάταξης σε αυτή την αγορά.
Να μην αφήσουμε το αύριο στην τύχη ούτε να το θυσιάσουμε για το σήμερα. Να το σχεδιάσουμε, γιατί όλα εξαρτώνται από εμάς!

*O Γιώργος Παρίσης, είναι Cpt. MMa MSc, D.M καθηγητής στο παράρτημα στην Ελλάδα της Ναυτικής ακαδημίας του Μητροπολιτικού Κολλεγίου (Southampton Warsash) και στην Super Yacht Academy , μέλος της Γραμματείας του Τομέα Τουρισμού του ΚΙΝ.ΑΛ και μέλος της κεντρικής επιτροπής της Ε.Δ.Ε.Μ

 

eep logo