Ο Ελληνόκτητος στόλος δυναμώνει ακόμα και όταν το θαλάσσιο εμπόριο επιβραδύνει

thalassa shmaia

του Βασίλη Κορκίδη, Προέδρου του ΕΒΕΠ

H Eλλάδα είναι ένα από τα ισχυρότερα και σημαντικότερα ναυτικά κράτη του κόσμου και η εμπορική της ναυτιλία, είναι σημαντικός στυλοβάτης της εθνικής μας οικονομίας. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της ΕΕΕ ο ελληνόκτητος στόλος είναι το 53% του στόλου της ΕΕ και το 21% του παγκόσμιου στόλου με 4.746 πλοία. Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου το 2019 είναι 11,9 χρόνια, ήτοι κατά ένα χρόνο μικρότερος της μέσης ηλικίας του παγκοσμίου στόλου.

Η εντυπωσιακή μείωση της μέσης ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου, δεδομένου ότι πριν από εννέα χρόνια ήταν 20,3 χρόνια, οφείλεται στις μεγάλες επενδύσεις των Ελλήνων πλοιοκτητών σε νέα πλοία υψηλών προδιαγραφών και μαρτυρούν τη μεγάλη δυναμική του κλάδου. Το 2018 το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο αυξήθηκε με ρυθμό 3,9%, αλλά σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕΕ, οι προοπτικές ανάπτυξης υποβαθμίζονται στο 3,7% το 2019 και στα επίπεδα του 3% το 2020. Η παγκόσμια ναυτιλία και όλες οι δραστηριότητες στους τομείς της ναυτιλίας, εξαρτώνται πλήρως από τις συνθήκες αβεβαιότητας της παγκόσμιας οικονομίας. Παραταύτα οι Έλληνες πλοιοκτήτες διακρίνουν θετικές προβλέψεις για τα εμπορευματοκιβώτια, τα ξηρά και υγρά χύδην φορτία και συνεχίζουν με παραγγελίες νεότευκτων πλοίων τους τελευταίους 18 μήνες. Οι Έλληνες είναι επίσης οι μεγάλοι πρωταγωνιστές στις νέες παραγγελίες πλοίων LNG.

Στα containerships, παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης του στόλου και μάλιστα με ένταξη μεγάλων πλοίων, υπερέβει την αύξηση της ζήτησης με αποτέλεσμα τη μείωση των ναύλων, για τη περίοδο 2019-23 αναμένεται ετήσια αύξηση 3,8%. Το 2023 η παγκόσμια θαλάσσια διακίνηση εκτιμάται να φτάσει το 1 δις TEUs.
Στα tankers, ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας προκαλεί αβεβαιότητα, ενώ επίσης η υπερβολική προσφορά χωρητικότητας έριξε τα ναύλα και πολλά θα εξαρτηθούν από τις διαλύσεις παλαιότερων πλοίων εντός του έτους. Το 2019 αναμένεται να αυξηθεί ελαφρά ο όγκος μεταφοράς πετρελαίου, ενώ προβλέπεται ανάκαμψη της αγοράς, αλλά με βραδύτερους ρυθμούς.

Στα bulk carriers παρατηρήθηκε ετήσια αύξηση στόλου 1,5%, με την εκτίμηση ότι τα χύδην φορτία θα αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό 4,9% μέχρι το 2023. Όμως η μείωση μεταφοράς δια θαλάσσης κινέζικων προϊόντων σίγουρα προβληματίζει πολλούς, αφού ο ρυθμός ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου μειώθηκε μέσα σε ένα χρόνο από το 5,3% στο 3,8%.

Ο πρόεδρος Βασίλης Κορκίδης επισημαίνει ότι το Ε.Β.Ε.Π. παρακολουθεί με προσοχή τις εξελίξεις στη παγκόσμια οικονομία, τις εντάσεις στο παγκόσμιο εμπόριο με μέτρα και αντίμετρα, ενώ ενημερώνεται μέσω του cluster “Maritime Hellas”, από το ΝΕΕ και την ΕΕΕ για τα εξειδικευμένα θέματα της εμπορικής ναυτιλίας. Άλλωστε οι εξελίξεις παγκοσμίως επηρεάζουν οικονομικές αποφάσεις, επενδύσεις, διαμορφώνουν τη παραγωγικότητα, την ενεργειακή ζήτηση, τις αλυσίδες εφοδιασμού και όλες τις εμπορικές συναλλαγές. Ας ελπίσουμε πως οι προσδοκίες για παγκόσμια ανάκαμψη θα επαληθευτούν ώστε μετά τη μείωση της παγκόσμιας ανάπτυξης στο 3,3% να επιστρέψει στο 3,6% το 2020. Οι άνθρωποι της αγοράς που ασχολούνται με τα παραναυτιλιακά επαγγέλματα υποστήριξης της ναυτιλίας, οφείλουν όχι μόνο να ακολουθούν την ελληνόκτητη ναυτιλία στην εξέλιξη της, αλλά και να παρακολουθούν τις μελλοντικές στρατηγικές κινήσεις τους που διαμορφώνουν καταστάσεις. Είναι θετικό σημάδι, ότι ο ελληνικός στόλος να αυξάνεται σε περιόδους που οι μεταφορές εμπορευμάτων διά θαλάσσης μειώνονται και δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει.

 

Pin It