Έχει ανάγκη ένα οικολογικό κίνημα να χρησιμοποιεί αλλοιωμένα στοιχεία;

belavilas

του Νίκου Μπελαβίλα

Στο λιμάνι του Πειραιά έχει προγραμματιστεί από το 2010 μία επέκταση για τη χρήση της κρουαζιέρας. Αυτή η επέκταση κατά τα τελευταία χρόνια μειώθηκε περίπου στο 1/6 της αρχικής πρότασης. Η επιβάρυνση για την πόλη θα είναι σημαντική, κυρίως στο κυκλοφοριακό. Η επιβάρυνση από την αέρια ρύπανση θα είναι πολύ μικρότερη από το “ντουμάνι” των κρητικών και κυκλαδίτικων πλοίων κάθε πρωί και κάθε απόγευμα καθώς δεν συμφέρει τις εταιρείες κρουαζιέρας να καπνίζουν τους επιβάτες τους που κολυμπούν στις πισίνες και πίνουν στα ανοικτά μπάρ των πλοίων. Ειδικά σε αυτή την επέκταση προβλέπεται η εγκατάσταση πρότυπης ενεργειακής κάλυψης με ηλεκτρικό ρεύμα από τη στεριά ώστε να μην δουλεύουν οι μηχανές όταν τα πλοία είναι αγκυροβολημένα.

Έχει αναπτυχθεί μία καμπάνια πολιτών της Πειραϊκής εναντίον αυτού του έργου. Όπως κάθε καμπάνια που σέβεται τον εαυτό της εκδίδει και δημοσιεύει ενημερωτικό υλικό.

limani peiraia kapnoi

Η πρώτη εικόνα που δημοσιεύθηκε, ήταν ένα λιμάνι του Πειραιά, πνιγμένο στους καπνούς λες και δουλεύαν τα παλιά Λιπάσματα της Δραπετσώνας στην πλατεία Καραϊσκάκη. Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά τη φωτογραφία θα δει ότι με photoshop έχουν τοποθετηθεί καμινάδες με βαρειά εκπομπή καπνού καταμεσής στο λιμάνι. Σβήστηκαν οι καμινάδες και ο καπνός φαίνεται να έρχεται από τα φουγάρα των πλοίων. Η φωτογραφία ήταν δάνειο από παλιότερη δημοσίευση της εφημερίδας “Πρώτο Θέμα”, η οποία συνηθίζει τέτοιες τεχνικές.

Ακολούθησαν άλλες 2-3 φωτογραφίες σε αφίσες ή στο διαδίκτυο. Η αίσθηση που εξέπεμπαν ήταν η απόλυτη καταστροφή. Θα μπορούσε να τις ονομάσει κανείς “ταυρομαχίες με κρουαζιερόπλοια” ή επίθεση της Αυτοκρατορίας στον Πόλεμο των Άστρων. Πλοία εκτός κλίμακας, ξερνώντας καπνιά σαν τους σταθμούς των λιγνιτωρυχείων, νομίζεις ότι θα πέσουν επάνω στις ταβέρνες της Πειραϊκής. Αυτό δεν υπάρχει - καλώς η κακώς. Με την επέκταση τα πλοία θα δένουν εντός του λιμανιού, και όχι στην Πειραϊκή και βεβαίως ο δίαυλος συνεχίζει να είναι ο ίδιος, η γραμμή δηλαδή που ακολουθούν εκατό πλοία κάθε μέρα, στον απόπλου και τον κατάπλου.

peiraikh krouazieroploia

Σήμερα το πρωί δημοσιεύθηκε η τελευταία άφισσα της καμπάνιας. Λόγω επιστημονικής διαστροφής, αλλά αναγκαστικά και κάποιας σχετικής γνώσης του χαρτογραφικού υλικού του Πειραιά προσπαθούσα να καταλάβω τι δεν “μου κολλάει” στον χάρτη της αφίσσας. Το πρώτο είναι προφανές. Έχει σχεδιαστεί η επέκταση μαζί με την άλλοτε προτεινόμενη Β’ Φάση η οποία ούτε εγκρίθηκε, ούτε πρόκειται να κατασκευαστεί τουλάχιστον στην παρούσα γενιά. Ως εκεί πάει καλά, καθώς ένας ανήσυχος οικολόγος μπορεί να πει: “Που ξέρω εγώ αν δεν αλλάξουν γνώμη ΟΛΠ, Cosco και κυβερνήσεις και δεν ξεκινήσουν τη Β’ Φάση στη συνέχεια;”. Λογικό!

xartis epektash 2

Έλα όμως που ο χάρτης συνέχιζε να είναι περίεργος. Βάζοντας κάτω πραγματικούς χάρτες και σχέδια, τι φάνηκε; Πειραγμένο το μέγεθος (κάπου 200-300 μέτρα μεγαλύτερο, πειραγμένη η θέση της Ψυττάλειας (ήρθε λίγο πιό κοντά στον Πειραιά), πειραγμένη και η πραγματική διάσταση του έργου καθώς πρέπει να κοιτάξει κανείς τα “ψιλά γράμματα” για να καταλάβει ότι θα γίνει το μισό από αυτό που βλέπουμε. Έτσι και σε επίπεδο αντικειμενικού κριτηρίου καθώς ένας χάρτης δεν σου περνά από το μυαλό ότι μπορεί να είναι αλλοιωμένος επιχειρηματολογείται η καταστροφική κατά την άποψη της κίνησης διάσταση της επέκτασης.
Παλιοί καλοί σύντροφοι, φίλοι ή όχι, ένα δημοκρατικό κίνημα για το περιβάλλον δεν έχει κανένα λόγο να αλλοιώνει τα στοιχεία του αντιπάλου για να τον κατατροπώσει. Στηρίζεται στην αλήθεια, στον επιστημονικό και στον ορθό λόγο. “Πειραγμένα στοιχεία” χρησιμοποιούσαν και χρησιμοποιούν βρώμικες εταιρείες και πολιτικές ομάδες άλλου τύπου με τις οποίες δεν έχουμε σχέση. Προσέξτε γιατί κινδυνεύετε να σας πάρουν τη μπάλα, οι πραγματικοί παίκτες των fake news - συμβαίνει σε πολλές περιπτώσεις.

Η καμπάνια για την επέκταση του λιμανιού, οφείλει να πατήσει σε πραγματικά δεδομένα, ακόμη και αν αυτά δεν είναι τόσο δραματικά όσο θα ήθελαν οι συμμετέχοντες, ώστε να πειστεί η κοινωνία να σταματήσει το έργο.
Το πρόβλημα της αέριας ρύπανσης και της κυκλοφοριακής συμφόρησης αφορά όλη τη λειτουργία του λιμανιού - και έτσι πρέπει να τη δούμε: 100.000 ΙΧ που μπαινοβγαίνουν κάθε πρωί, δεκάδες πούλμαν με τουρίστες της κρουαζιέρας που μπλοκάρουν την Καστέλα, νταλίκες που μπαινοβγαίνουν στα οχηματαγωγά της Κρήτης, των Κυκλάδων, του Ανατολικού Αιγαίου, 100 απόπλοι-κατάπλοι στους μήνες αιχμής με τα φουγάρα να εκπέμπουν νέφη και σωματίδια. Αυτή είναι η πλήρης αλήθεια και αυτή την κατάσταση πρέπει να διεκδικήσουμε να αλλάξει. Εκεί είναι το κρίσιμο ζήτημα και με την κρουαζιέρα.

Οι τεχνικές λεπτομέρειες του έργου και του Master Plan του ΟΛΠ, όπως και η κριτική και αξιολόγηση του είναι δημοσιευμένες:
http://www.arch.ntua.gr/…/envlab_ntua_master_plan_olp_2018.…

*Οι εικόνες της ανάρτησης είναι αυτές της καμπάνιας με τα κρυφά φουγάρα και τα κρουαζιερόπλοια και ο συγκριτικός χάρτης του ευρύτερου Πειραιά με τα πραγματικά δεδομένα (επάνω) όπου φαίνεται η πραγματική επέκταση και ο χάρτης (κάτω) με τα λάθος δεδομένα που δημοσιεύθηκαν στην αφίσσα της καμπάνιας.

* Αρθρο από την προσωπική σελίδα του συγγραφέα στο Facebook

eep logo