Το ελληνικό εμπόριο πιστεύει στην Ανάσταση του Κυρίου, αλλά όχι και της αγοράς

korkidis

Του Βασίλη Κορκίδη

Παρά τη καταρχήν συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς στο E.G. της 7ης Απριλίου στη Μάλτα, η αναβλητικότητα της αξιολόγησης επί πέντε μήνες έχει δημιουργήσει μία έντονη αβεβαιότητα και ανασφάλεια στην αγορά.

Η ελληνική επιχειρηματικότητα έχει εγκλωβιστεί και υπολειτουργεί σε ένα περιβάλλον, όπου ο τζίρος μειώνεται συνεχώς, μαζί με τη ρευστότητα και τις καταθέσεις, ενώ διαρκώς αυξάνονται κόκκινα δάνεια, ληξιπρόθεσμες οφειλές και λουκέτα. Σε μια βαριά τραυματισμένη πραγματική οικονομία είναι δύσκολο να επέλθουν θεαματικές βελτιωτικές αλλαγές σε μικρό χρονικό διάστημα. Η πασχαλινή αγορά, είναι μικρής διάρκειας και έντασης και δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να επουλώσει πληγές που δημιουργήθηκαν μετά απο τόσα χρόνια ανεπιτυχών μνημονίων.

Το πρώτο τρίμηνο της χρονιάς έχει οριστικά χαθεί και ενδέχεται να χαθεί οικονομικά και το επόμενο, εάν δεν κλείσει η αξιολόγηση μετά το Πάσχα και μέχρι τέλος Απριλίου, παρά την έναρξη της τουριστικής περιόδου κατά το δεύτερο εξάμηνο. Σύμφωνα μάλιστα με το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής το νεκρό διάστημα από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα είναι αρκετό για να εντείνει την ύφεση που παρουσιάστηκε στο τέλος του 2016, αλλά και να μεταβάλει το στόχο για ανάπτυξη 2,7%, σε αύξηση του ΑΕΠ μεταξύ 0,5% και 1,5%, ανάλογα με το εάν τελικά θα κλείσει η αξιολόγηση.

Είναι σαφές ότι η παρατεταμένη διαπραγμάτευση, έχει φορτώσει όλη την αγορά με άγχος, αφού οι επιπτώσεις της καθυστέρησης αποτυπώνονται στο αρνητικό ισοζύγιο εγγράφων-διαγραφών του ΓΕ.ΜΗ, την αναλογία προσλήψεων-αποχωρήσεων με λιγότερες θέσεις πλήρους απασχόλησης, στη μεγάλη πτώση της κατανάλωσης το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, όπου η εκπτωτική περίοδος έκλεισε με μείωση -20% σε σύγκριση με το 2016, ποσοστό που δυστυχώς μας επιστρέφει στα επίπεδα του -21%, της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου 2012-13.
Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος έχει υποχωρήσει σημαντικά στις 92,9 από τις 95,1 μονάδες, επιστρέφοντας στο επίπεδο όπου βρέθηκε το περασμένο έτος, ενώ ο όγκος πωλήσεων στα τρόφιμα μειώθηκε κατά -9,8%.

Βέβαια πέρα από τους αριθμούς, υπάρχει η σκληρή πραγματικότητα της καθημερινότητας, που έχει παγιωθεί στους Μμε επιχειρηματίες και υπονομεύει επικίνδυνα τη βιωσιμότητα τους. Από την αρχή του έτους ο κύκλος και ο όγκος εργασιών στο ελληνικό εμπόριο κινείται πτωτικά σε πολλούς υποκλάδους της λιανικής. Η μείωση του τζίρου στα καταστήματα τροφίμων, ποτών και καπνού υπολογίζεται σε 10-11%, στα πολυκαταστήματα 8-9%, στα καταστήματα ηλεκτρικών, επίπλων και οικιακού εξοπλισμού 5-6%, στα καταστήματα καλλυντικών και φαρμακευτικών 3-4%. Στα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης μετά τις χειμερινές εκπτώσεις η κίνηση χαρακτηρίζεται υποτονική με τους καταναλωτές αδιάφορους.

Παρά λοιπόν το γεγονός ότι η αγορά συνεχίζει και θα συνεχίσει και μετά το Πάσχα να ανεβαίνει τον δικό της Γολγοθά είναι παρήγορο ότι σε γενικές γραμμές οι τιμές των τροφίμων παραμένουν σταθερές σε σύγκριση με πέρυσι, παρά τις μετατάξεις πολλών βασικών αγαθών στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ 24%, αλλα και την επανεμφάνιση, μετά απο χρόνια του πληθωρισμού με 1,2-1,3%. Οι τιμές μάλιστα των αμνοεριφίων που είναι σημείο αναφοράς της πασχαλινής αγοράς φαίνεται ότι κινούνται κοντά στα 6 ευρώ το κιλό και στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Όσο για τη Κυριακή των Βαϊων, είναι ενθαρρυντικό ότι είδαμε αρκετό κόσμο να ξεκινά τις πασχαλινές αγορές με λαμπάδες και δώρα για παιδιά και βαφτιστήρια.

Δεν αναμένεται βεβαίως κανένα θαύμα απο τη πασχαλινή κίνηση, αφού από την αρχή του χρόνου η αγορά διακατέχεται από ένα αρνητικό καταλωτικό κλίμα, πληρώνοντας έτσι για άλλη μία φορά πολύ ακριβά το κόστος των καθυστερήσεων. Η αγορά το μόνο που περιμένει άμεσα είναι η καταβολή του δώρου του Πάσχα στον ιδιωτικό τομέα, μέχρι τη Μ. Τετάρτη. Επίσης ελπίζει πως οι καταναλωτές ίσως φανούν λιγότερο φοβισμένοι μετά τα πρόσφατα, καθόλου βέβαια αναίμακτα, αλλά τουλάχιστον καλύτερα νέα από τη Μάλτα, αναφορικά με το κλείσιμο της αξιολόγησης. Όλα πάντως δείχνουν ότι και φέτος οι Έλληνες θα συμβιβαστούμε με τον εορτασμό του Πάσχα της Ορθοδοξίας και την Ανάσταση του Κυρίου, αφού η οικονομική ανάσταση της ελληνικής αγοράς θα αργήσει να έρθει πολύ ακόμα.

eep logo