Τρεις αιτιάσεις για το “επιτελικό κράτος”

ragkousis

του Γιάννη Ραγκούση

Πρώτον. Η κοινωνική διαβούλευση ως υποχρεωτικό στάδιο πριν από τη νομοθέτηση, είναι μία πολύ μεγάλη κατάκτηση της κοινωνίας και της πολιτικής.

Η δημόσια και κοινωνική διαβούλευση δεν είναι τυπικό θέμα. Είναι πολύ ουσιαστικό θέμα.

Είναι θέμα αρχής και αντίληψης που έχουμε για την κοινωνία.

Εάν θεωρούμε την κοινωνία αντικείμενο της πολιτικής μας, λέμε ότι μπορούμε να εισάγουμε στο Ελληνικό Κοινοβούλιο το έτος 2019 ένα νομοσχέδιο για το Επιτελικό Κράτος αγνοώντας την.

Εάν θεωρούμε την ελληνική κοινωνία, τους Έλληνες και τις Ελληνίδες, τους πολίτες, ως υποκείμενο για την άσκηση πολιτικής, ως ικανούς πολλές φορές να είναι καλύτεροι από μας, δεν τολμούμε να φέρουμε νομοσχέδιο, χωρίς δημόσια διαβούλευση.

Και αν για κάποιο λόγο, παρεμπιπτόντως μας ξέφυγε, το ξεχάσαμε στην ορμή, στη χαρά, στο πανηγύρι της νίκης, όταν η Αντιπολίτευση μας δίνει την ευκαιρία, να το πάρουμε πίσω για 10 μέρες, το παίρνουμε προκειμένου να πραγματοποιήσουμε την κοινωνική διαβούλευση.

Γιατί, θέλετε να ξέρετε κάτι;

Μεγάλη πολιτική υπηρεσία προσφέρατε σε εμάς, δίνοντάς μας από σήμερα και μετά το δικαίωμα να λέμε, ότι είσαστε η πρώτη Κυβέρνηση που πισωγύρισε τη χώρα σ' αυτό το μείζον θέμα για την ελληνική κοινωνία, που είναι το θέμα της κοινωνικής διαβούλευσης των νομοσχεδίων.

Δεύτερον. Αυτό το νομοσχέδιο δεν έχει επαφή με τη θεωρία στην Ελλάδα και διεθνώς, περί επιτελικού κράτους.

Διότι η συζήτηση για το επιτελικό κράτος είναι πρώτα και κύρια μια συζήτηση για την αποσαφήνιση και το διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων μεταξύ του κεντρικού κράτους, της κεντρικής διοίκησης και της αυτοδιοίκησης.

Είναι κατεξοχήν μια συζήτηση για το ποιος επιτελεί τον προγραμματικό και ελεγκτικό ρόλο και ποιος υλοποιεί.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, εάν υλοποιεί και σε ποιο βαθμό ο πρώτος ή ο δεύτερος βαθμός αυτοδιοίκησης.

Το νομοσχέδιο που έχετε εισάγει με τον τίτλο «επιτελικό κράτος» δεν έχει καμία επιστημονική σχέση με το επιτελικό κράτος.

Αυτό το νομοσχέδιο, είναι στην πραγματικότητα το νομοσχέδιο, που ουσιαστικά περιγράφει το οργανόγραμμα και τον κανονισμό λειτουργίας της Κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Και όταν εμείς λέμε ότι εδώ εισάγεται ένα μοντέλο διακυβέρνησης άκρως αυταρχικό, άκρως συγκεντρωτικό, άκρως αυτοκρατορικό, όπως εύστοχα χαρακτηρίστηκε, ξέρετε τι εννοούμε; Δεν εννοούμε ότι αφαιρείτε αρμοδιότητες ούτε από εμάς, ούτε από τα κόμματα της ήσσονος αντιπολίτευσης, ούτε από την κοινωνία.

Αυτές οι αρμοδιότητες, που εδώ συγκεντρώνει ο Πρωθυπουργός, αφαιρούνται από τους Υπουργούς του, αφαιρούνται από τις ίδιες τις δυνάμεις τις δικές του.

Στην πραγματικότητα, δηλαδή, αυτό το νομοσχέδιο είναι μια πράξη απόλυτης έλλειψης εμπιστοσύνης του Πρωθυπουργού στα στελέχη του, κάτι που είναι καινοφανές στην διάρκεια της μεταπολίτευσης.

Διότι, στη διάρκεια της μεταπολίτευσης δεν υπήρξε Πρωθυπουργός, που να έρθει στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και πρώτη του πράξη να ήταν να δηλώσει-και μάλιστα να ζητήσει οι ίδιοι βουλευτές του να το επικυρώσουν αυτό-ότι δεν τους έχει εμπιστοσύνη, ιδίως όταν τους τοποθετεί στην θέση του Υπουργού.

Τρίτον. Εδώ υπάρχει ένα νομοσχέδιο, που στην πραγματικότητα έρχεται να λειτουργήσει και ως «πλυντήριο σκανδάλων».

Αυτή η Επιτροπή Διαφάνειας έχει ένα και μοναδικό σκοπό, να εγκαταστήσει ένα σύστημα, μια αρχή, μια διοίκηση απόλυτα ελεγχόμενη από τον Πρωθυπουργό, για να κλείσει φακέλους, να αλλάξει πορίσματα και να ξεπλύνει σκάνδαλα, που αυτή τη στιγμή διερευνώνται από τη δικαιοσύνη, αλλάζοντας τα πορίσματα της διοίκησης.

Θα κάνω μία και μόνη αναφορά σε άρθρο, στο άρθρο 88, στο οποίο περιγράφεται ποια είναι τα πέντε μέλη τα οποία αποφασίζουν τη σύνθεση των μελών της αρχής Διαφάνειας.

Διαβάστε ποια είναι αυτά τα πέντε μέλη και θα δείτε ότι τα τρία ελέγχονται αποκλειστικά από την Κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό.

Ποια αποκομματικοποίηση, ποια απολιτικοποίηση της Αρχής Διαφάνειας, όταν οι τρεις από το πενταμελές που θα αποφασίσουν τα μέλη της αρχής διορίζονται από τον κ. Μητσοτάκη.

Άρα, θα ελέγχεται και η δουλειά, και τα πορίσματα, που θα βγουν από αυτή τη δουλειά.

Δηλαδή θα γίνει το ξέπλυμα.

eep logo