Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων ESPO, με ανακοίνωση του, εξέφρασε βαθιά ανησυχία για την απόφαση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) να αναβάλει κατά ένα έτος την έγκριση του Πλαισίου Μηδενικών Εκπομπών (Net-Zero Framework – NZF).
Η καθυστέρηση, που αποφασίστηκε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC) την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο, ενέχει τον κίνδυνο να προκαλέσει στασιμότητα στη διεθνή κλιματική φιλοδοξία και να επιβραδύνει την πρόοδο προς την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, αναφέρει.
Το NZF επρόκειτο να αποτελέσει το παγκόσμιο ρυθμιστικό πλαίσιο για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία, περιλαμβάνοντας πρότυπα καυσίμων και μηχανισμούς τιμολόγησης.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων θεωρεί την αναβολή αυτή χαμένη ευκαιρία για την επιτάχυνση της μετάβασης του κλάδου στα καθαρά καύσιμα και εκφράζει φόβους ότι θα εντείνει τον κατακερματισμό και τον άνισο ανταγωνισμό που προκαλούν οι περιφερειακοί κανονισμοί.
Παρά το πλήγμα αυτό, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων χαιρετίζει τη νέα στρατηγική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διαμόρφωση μιας παγκόσμιας, καθαρής και ανθεκτικής μετάβασης, η οποία αποσκοπεί στην ενίσχυση της πολιτικής δυναμικής για την κλιματική δράση, τη στήριξη των καθαρών τεχνολογιών και τη διεύρυνση των διεθνών εταιρικών σχέσεων για βιώσιμες αλυσίδες αξίας.
Για τη διατήρηση της προόδου και την ενίσχυση της χρήσης καθαρών καυσίμων, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων καλεί την Επιτροπή να προχωρήσει σε συγκεκριμένα μέτρα, όπως:
- Εισαγωγή στοχευμένων φοροαπαλλαγών για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούν τα πλοία όταν βρίσκονται δεμένα, καθώς και για καύσιμα μηδενικών εκπομπών (όπως πράσινη μεθανόλη, αμμωνία και υδρογόνο), ώστε να μειωθεί το λειτουργικό κόστος και να αυξηθεί η ζήτηση.
- Παροχή επιδοτήσεων και συμβολαίων διαφοράς άνθρακα (CCfDs) για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμής μεταξύ ορυκτών και βιώσιμων καυσίμων, ειδικά στα αρχικά στάδια εφαρμογής.
- Αξιοποίηση των εσόδων από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) για τη στήριξη λιμενικών υποδομών καθαρών καυσίμων και παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από την ξηρά (OPS), δίνοντας προτεραιότητα σε επενδύσεις με τη μεγαλύτερη αποδοτικότητα.
- Τόνωση της ζήτησης για καθαρά καύσιμα, ώστε να αρθεί η αβεβαιότητα και να ενθαρρυνθούν οι παραγωγοί και οι προμηθευτές να επενδύσουν και να αυξήσουν τη δυναμικότητά τους.
- Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων υπογραμμίζει ότι η αναβολή δεν πρέπει να εκληφθεί ως ακύρωση. Αναγνωρίζει ότι ο τεχνικός σχεδιασμός του IMO για την ανάπτυξη κατευθυντήριων γραμμών και οδών υλοποίησης παραμένει σε εξέλιξη, καλώντας κυβερνήσεις, βιομηχανία και κοινωνία των πολιτών να διατηρήσουν την εμπιστοσύνη στη διαδικασία και να συνεχίσουν να συμβάλλουν εποικοδομητικά.
- Επιπλέον, ενόψει της προσωρινής απουσίας προόδου σε παγκόσμιο επίπεδο, οι ευρωπαϊκοί λιμένες ζητούν από την Επιτροπή να αντιμετωπίσει τις αρνητικές επιπτώσεις των περιφερειακών ευρωπαϊκών μέτρων στην ανταγωνιστικότητα και τη διαρροή δραστηριοτήτων. Μέχρι να υπάρξει σύγκλιση μεταξύ των κανονισμών της ΕΕ και του IMO, οι στρεβλώσεις της αγοράς που αποδυναμώνουν τη θέση των ευρωπαϊκών λιμένων πρέπει να αναγνωριστούν και να διορθωθούν.
Τέλος, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κράτη μέλη και τους ναυτιλιακούς φορείς να συνεχίσουν να πιέζουν για ισχυρή παγκόσμια ρύθμιση στο πλαίσιο του IMO, ώστε η διεθνής ναυτιλία να παραμείνει σε αξιόπιστη πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές.
metaforespress.gr
