Portnet – Ειδήσεις Πειραιά
tanker4
Ναυτιλία

Άνοδος στα containerships, πτώση σε τάνκερ – bulks

Η ναυτιλιακή αγορά εμπορευματοκιβωτίων συνεχίζει να δείχνει εντυπωσιακή ανθεκτικότητα, βασιζόμενη στις θετικές επιδόσεις του καλοκαιριού.

H αγορά των εμπορευματοκιβωτίων δείχνει εντυπωσιακή δυναμική, ενισχυμένη από τις θετικές επιδόσεις του καλοκαιριού και την αυξημένη ζήτηση στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ασία. Καθώς πλησιάζει η περίοδος των εορτών, η προσδοκία για υψηλούς ναύλους παραμένει έντονη, επηρεαζόμενη από πολλαπλούς παράγοντες και εξελίξεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και από τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, που επηρεάζει το παγκόσμιο εμπόριο. Όπως αναφέρει στην ανάλυσή του ο Νίκος Ταγκούλης, ερευνητής του ναυλομεσιτικού γραφείου της Intermodal , οι γεωπολιτικές εξελίξεις αναμένεται να παίξουν καθοριστικό ρόλο για την αγορά. Οι πρόσφατες εκλογές στις ΗΠΑ ενδέχεται να επιφέρουν ανακατατάξεις στα εμπορικά πρότυπα, ενώ η κλιμάκωση των εντάσεων στην Ερυθρά Θάλασσα και σε άλλες περιοχές αυξάνει την αβεβαιότητα για την αγορά. Στις ΗΠΑ η ζήτηση για εισαγόμενα αγαθά έχει αυξηθεί, καθώς πολλές επιχειρήσεις επιλέγουν να προμηθευτούν πρώιμα προϊόντα, για να αποφύγουν τις καθυστερήσεις. Η τάση αυτή οφείλεται σε ανησυχίες για πιθανές απεργίες στα λιμάνια, που μπορεί να διακόψουν την ομαλή ροή αγαθών, καθώς και στο νέο πολιτικό κλίμα μετά την επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, υπό τον φόβο της επιβολής υψηλότερων δασμών στα κινεζικά προϊόντα. Οι εισαγωγές φαίνεται να επιταχύνονται , γεγονός που προκαλεί συμφόρηση στους βασικούς εμπορικούς διαδρόμους των ΗΠΑ και ενισχύει τα ναύλα.

Η άνοδος του εμπορίου στην Ασία

Η Ασία και ειδικότερα οι αγορές της Κίνας, της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας καταγράφουν σημαντική αύξηση στη δραστηριότητα. Η ζήτηση για καταναλωτικά αγαθά και η σταθερή βιομηχανική παραγωγή ενισχύουν την εμπορική ροή μεταξύ των χωρών αυτών, προσφέροντας ένα θετικό πλαίσιο για το ενδοασιατικό εμπόριο. Οι μεταφορές αγαθών στην Ασία αυξάνονται , γεγονός που διαμορφώνει ευνοϊκές συνθήκες για τους πλοιοκτήτες και διατηρεί τα ναύλα σε υψηλά επίπεδα. Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα παραμένει αβέβαιη λόγω διαρκών διαταραχών στις διαδρομές. Πολλοί πλοιοκτήτες επιλέγουν να αποφύγουν την περιοχή και να δρομολογήσουν τα πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, γεγονός που αυξάνει τη διάρκεια των διαδρομών και περιορίζει την άμεση διαθεσιμότητα πλοίων στην αγορά. Με την απόφαση αυτή να επηρεάζει περισσότερα από 700 πλοία, τα οποία παρακάμπτουν τη Διώρυγα του Σουέζ, η περιορισμένη διαθεσιμότητα πλοίων στην αγορά αυξάνει τη ζήτηση και διατηρεί υψηλά τα ναύλα. Εάν η κατάστα ση αυτή επιλυθεί , η επιστροφή των πλοίων στη Διώρυγα θα μπορούσε να οδηγήσει σε απότομη πτώση των ναύλων, αφού η επάρκεια στη χωρητικότητα θα αυξηθεί σημαντικά.

Οι περιβαλλοντικές πολιτικές συνεχίζουν να ασκούν ισχυρή επίδραση στον τομέα της ναυτιλίας. Με την εφαρμογή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ το 2025, η ανακύκλωση των πλοίων θα πρέπει να γίνεται με αυστηρότερους και νόνες, γεγονός που αναμένεται να ενισχύσει την ανάγκη για απόσυρση παλαιότερων πλοίων από τον στόλο. Η ναυτιλία ακολουθεί το διεθνές κύμα περιβαλλοντικών πιέσεων και οι πλοιοκτήτες αναμένεται να προβούν σε σημαντικές επενδύσεις για την αναβάθμιση των πλοίων τους, ώστε να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Ταυτόχρονα , οι απαιτήσεις για πιο πράσινες πρακτικές αναγκάζουν τις εταιρείες να μειώνουν τις ταχύτητες των πλοίων, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο την κατανάλωση καυσίμων αλλά και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Αυτή η κίνηση αναμένε και να απορροφήσει κάποιον αριθμό ενεργών πλοίων από την αγορά, προσφέροντας έτσι μια ανάσα στα επίπεδα χωρητικότητας.

Μικρότερα και μεγαλύτερα πλοία

Παρά την πτωτική τάση που παρατηρήθηκε το τελευταίο διάστημα στα μικρότερα πλοία, με τους ναύλους να μειώνονται περίπου κατά 22% από τα υψηλά επίπεδα του Ιουλίου 2024, τα μεγαλύτερα πλοία συνεχίζουν να καταγράφουν υψηλούς ναύλους. Το ποσοστό ναύλωσης για τα πλοία τύπου Neo-Panamax (9.000 TEUs) διαμορφώνεται στα 97.000 δολάρια ανά ημέρα, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με το καλοκαίρι , λόγω περιορισμένης διαθεσιμότητας και συνεχιζόμενων στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η επέκταση του στόλου των εμπορευμάτων και των και containerships συνεχίζεται με εντατικούς ρυθμούς, με τον παγκόσμιο στόλο να ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια TEUS τον Οκτώβριο και να περιλαμβάνει 6.643 πλοία. Σημαντικό ποσοστό των νέων πλοίων είναι τύπου Eco, καθώς η βιομηχανία ναυπηγεί όλο και περισσότερα πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Παράλληλα, το 11% του στόλου έχει ηλικία άνω των 20 ετών, γεγονός που αυξάνει τις πιθανότητες για περισσότερη διάλυση παλαιότερων μονάδων, καθώς οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα γίνουν αυστηρότεροι . Παρόλο που η διάλυση παραμένει σε χαμηλά επίπεδα λόγω της τρέχουσας αγοράς, αναμένονται αυξημένες δραστηριότητες διάλυσης στα επόμενα έτη, καθώς η τεχνολογία Eco και τα εναλλακτικά καύσιμα καθιστούν απαραίτητη την απόσυρση των παλαιών πλοίων.

Δεξαμενόπλοια και ξηρό φορτίο

Η αγορά δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει επίσης πτωτική τάση, με τους ναύλους να πέφτουν για VLCCs, Suezmaxes και Aframaxes, λόγω της υπερπροσφοράς πλοίων στην αγορά. Οι αμερικανικές αγορές παρουσιάζουν ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα δραστηριότητας, επηρεάζοντας αρνητικά τα έσοδα. Επίσης, η πτώση των ναύλων στις αγορές LR2 και LR1 αποδίδεται στη χαμηλή ζήτηση για μεταφορές στον Αραβικό Κόλπο. Στον τομέα του ξηρού φορτίου οι συνθήκες είναι εξίσου ασταθείς. Η αγορά Capesize φαίνεται να δείχνει κάποια ανθεκτικότητα, λόγω των αυξημένων μεταφορικών αναγκών βασικών εμπορευμάτων και των καθυστερήσεων που προκαλούνται από καιρικά φαινόμενα στην περιοχή του Ειρηνικού. Παρ’ όλα αυτά, οι συνθήκες για τα πλοία Panamax παραμένουν αδύναμες, ειδικά στον Ατλαντικό, λόγω της έλλειψης νέων φορτίων.

πηγή: ΚΕΦΑΛΑΙΟ