Portnet – Ειδήσεις Πειραιά
Ναυτιλία

Άγγελος Καρακώστας: «Ο Πειραιάς δεν είναι πια περιφερειακό λιμάνι – Είναι κόμβος παγκόσμιας σημασίας»

Ο αναπληρωτής CEO του ΟΛΠ αναφέρεται στο όραμα, τις επενδυτικές προτεραιότητες και την περιβαλλοντική στρατηγική πίσω από τη θεαματική μεταμόρφωση του Μεγάλου Λιμανιού

Ο Πειραιάς, ως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και ένας από τους σημαντικότερους κόμβους της Μεσογείου αλλά και της Ευρώπης, περνάει σε νέα εποχή: μεγεθύνεται, ψηφιοποιείται, επενδύει στην πράσινη μετάβαση και ταυτόχρονα ενισχύει τη θέση του στον παγκόσμιο λιμενικό χάρτη.

Στις τρεις υπάρχουσες εμπορικές προβλήτες -δύο ελέγχει η Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε. (ΣΕΠ Α.Ε.) και μία ο Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ)- σχεδιάζεται να προστεθεί άλλη μία, η τέταρτη, που θα είναι στη ζώνη επιρροής του Οργανισμού Λιμένος ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητα του εμπορικού λιμανιού, το οποίο είναι τέταρτο στην Ευρώπη, μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο.

Συνομιλήσαμε με τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ Άγγελο Καρακώστα, ο οποίος επικοινώνησε τις επενδυτικές προτεραιότητες και την περιβαλλοντική στρατηγική πίσω από τη θεαματική μεταμόρφωση του Μεγάλου Λιμανιού.

Η πρώτη ερώτηση που απευθύναμε στον κ. Καρακώστα ήταν για τη νέα προβλήτα, και εκείνος μας απάντησε: «Αυξήθηκε ήδη η χωρητικότητα και θα αυξηθεί περισσότερο. Η προβλήτα 4 είναι στο σχέδιο. Η υλοποίησή της έχει να κάνει με περιβαλλοντικούς όρους και χρειάζεται τη στήριξη της κυβέρνησης. Θα ενισχυθεί και με θέσεις για πλοία-ψυγεία, οι οποίες θα τριπλασιαστούν, και αυτό είναι σημαντικό γιατί αυξάνεται η μεταφορά σε ψυχόμενο φορτίο.

Σε λίγα χρόνια, ίσως μέσα στα επόμενα τρία, θα φτάσουμε στο ταβάνι της χωρητικότητας. Και εμείς στον Πειραιά έχουμε πρόβλημα χώρων. Έχουμε πάρα πολλές και καινούριες γερανογέφυρες, αλλά δεν έχουμε χώρο. Το πρόβλημα αυτό δεν λύνεται εύκολα, θέλει σχεδιασμό.

Έχουμε κάνει τον σχεδιασμό, τον οποίο θα συζητήσω με τον κύριο υπουργό, τον Βασίλη Κικίλια, ώστε να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε αυτή την υποδομή».

Στο σημείο αυτό της συζήτησης πήρε αφορμή από τα όσα ειπώθηκαν για το εμπορικό λιμάνι και επεκτάθηκε στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Πειραιά σε άλλες δραστηριότητες:

«Ο Πειραιάς δεν είναι πια περιφερειακό λιμάνι. Είναι κόμβος παγκόσμιας σημασίας. Είμαστε σε υψηλή θέση στην παγκόσμια κατάταξη:

1/ Στα κοντέινερ είμαστε πρώτοι στη Μεσόγειο.

2/ Στα επιβατικά πλοία είμαστε πάλι πρώτοι στην Ευρώπη.

3/ Στην κρουαζιέρα έχουμε συνεχή αύξηση. Αυτό δείχνει την τάση βελτίωσης, αλλά και την κοινωνική αποτύπωση.

Η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη αναβαθμίζεται. Ήρθαν η πλωτή δεξαμενή, δύο νέοι γερανοί αξίας περί τα 8 εκατ. ευρώ, οι οποίοι διαθέτουν ανυψωτικές ικανότητες 40 τόνων και μπορούν να εξυπηρετούν εργασίες επισκευής για πλοία μέχρι 55 μέτρα.

Στο κομμάτι του Ro-Ro (οχηματαγωγών πλοίων) ολοκληρώθηκε η προβλήτα της ΔΕΗ, αναβαθμίστηκε ο λιμένας Ηρακλέους. Η αξία της επένδυσης είναι 20 εκατ. ευρώ και προσέθεσε δυναμικότητα για 5.100 οχήματα. Το έργο βελτιώνει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα του λιμανιού ως κόμβου μεταφόρτωσης οχημάτων στη Μεσόγειο Θάλασσα. Η πρώτη άφιξη Ro-Ro πλοίου γίνεται με ένα της COSCO, που είναι τεράστιο, με μεταφορική ικανότητα 7.000 αυτοκινήτων. Το αναμένουμε στις 10 Ιουνίου.

Επίσης, ολοκληρώνουμε και την εκβάθυνση του κεντρικού λιμανιού που βοηθά στην αποτροπή πλημμυρών, δίνει ασφάλεια στις προσδέσεις και γίνεται με οικολογικό τρόπο.

Έχουμε ρυθμισμένες σχέσεις με τους εργαζομένους και αυξάνουμε την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Τα οικονομικά δεδομένα αυξάνονται, τα κέρδη ανεβαίνουν και καταγράφονται τα υψηλότερα μερίσματα.
Αυτό είναι αποτέλεσμα επενδύσεων, καλών σχέσεων με τους εργαζομένους και της κοινωνίας που στέκεται δίπλα μας».

Προτού αλλάξουμε θέμα, πρόσθεσε: «Επιπλέον, το 2024 κατακτήσαμε την 7η θέση παγκοσμίως στον δείκτη Xinhua-Baltic, ανάμεσα στα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου. Ενας δείκτης που αξιολογεί, μεταξύ άλλων, τις υποδομές του λιμένα, τις υπηρεσίες ναυτιλίας και περιβαλλοντικούς δείκτες. Επίσης, βρισκόμαστε στην 38η θέση της παγκόσμιας κατάταξης των 100 κορυφαίων λιμένων της Lloyd’s List. Ο κοινός παρονομαστής είναι ένας: ανταγωνιστικότητα. Και αυτή χτίζεται με τρεις λέξεις: καινοτομία, βιωσιμότητα, διαφοροποίηση».

Η κρουαζιέρα
Τα συνεχή ρεκόρ του Πειραιά στην κρουαζιέρα έστρεψαν τη συζήτηση προς τα εκεί: «Ξεκινάμε με τη νότια επέκταση του επιβατικού λιμένα, δηλαδή την επέκταση της κρουαζιέρας η οποία επανεκκίνησε δυναμικά μετά την επικαιροποίηση των απαραίτητων εγκρίσεων.

Με συγχρηματοδότηση από την Ε.Ε. δίνουμε στον Πειραιά τη δυνατότητα να υποδέχεται τα πιο σύγχρονα κρουαζιερόπλοια, μήκους έως 400 μέτρων και χωρητικότητας 7.000 επιβατών.

Οι νέες προβλήτες θα λειτουργούν κυρίως ως σημεία homeporting, δηλαδή σημεία εκκίνησης και τερματισμού ταξιδιών.

Αυτό αλλάζει τελείως το παιχνίδι για τον θαλάσσιο τουρισμό στη Μεσόγειο». Και εξήγησε: «Η μεγαλύτερη παραμονή των επισκεπτών φέρνει πολλαπλασιαστικά οφέλη στην τοπική οικονομία: κατανάλωση, εμπόριο, τουριστικό προϊόν. Ηδη σήμερα ο Πειραιάς αποτελεί σημείο αναφοράς για κορυφαίες, παγκοσμίως, εταιρείες κρουαζιέρας που τον επιλέγουν ως λιμάνι βάσης, αναγνωρίζοντας την υψηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Το λιμάνι μετεξελίσσεται σε ένα κέντρο τουριστικής ανάπτυξης και πολιτιστικής εξωστρέφειας προσελκύοντας επισκέπτες απ’ όλο τον κόσμο και ενισχύοντας το διεθνές αποτύπωμα της χώρας.

Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, δεν είναι καθόλου τυχαίο που το 2024 είχαμε ρεκόρ επιδόσεων σε προσεγγίσεις, επιβατική κίνηση και έσοδα στην κρουαζιέρα».

Όπως τόνισε ο κ. Καρακώστας, η κρουαζιέρα έχει μεγάλη προστιθέμενη αξία και για την πόλη του Πειραιά: «Με το μουσείο που χτίζεται τώρα, με την πέτρινη αποθήκη που σταδιακά μετασχηματίζεται σε μουσείο, θα μπορούμε να κρατήσουμε στον Πειραιά τον επιβάτη που αντιπροσωπεύει το 52% του συνόλου, ο οποίος δεν βγαίνει σήμερα από το πλοίο για να πάει εκδρομές».

Για το homeporting ανέφερε: «Το homeporting είναι συνδεδεμένο ουσιαστικά με τρεις πυλώνες: ο πρώτος είναι το αεροδρόμιο. Οσο περισσότερες πτήσεις έχουμε, και κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, που είναι ο βασικός πελάτης της κρουαζιέρας, τόσο περισσότερο ανεβαίνει το homeporting. Και πέρυσι είχαμε μεγάλη αύξηση των απευθείας πτήσεων και φέτος θα είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Ο δεύτερος είναι ο ξενοδοχειακός τομέας. Να υπάρχουν ξενοδοχεία ικανά για να φιλοξενήσουν αυτή τη ροή, πριν και μετά την κρουαζιέρα.

Και ο τρίτος, που είναι πολύ σημαντικός, και θέλω και τη βοήθεια του υπουργείου Ναυτιλίας, είναι να υπάρχει γρήγορη εξυπηρέτηση στις διαδικασίες check-in και check-out και εκεί πέρα χρειάζονται και το Τελωνείο και η Αστυνομία».

Τα οικονομικά στοιχεία
Επεσήμανα στον κ. Καρακώστα ότι το 2024 ήταν οικονομικά η καλύτερη χρονιά στην ιστορία της ΟΛΠ Α.Ε. Και αυτό είναι αξιοσημείωτο όχι μόνο για τα οικονομικά στοιχεία, αλλά και για το πλαίσιο μέσα στο οποίο επιτεύχθηκε: η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, οι πληθωριστικές πιέσεις, το κόστος ενέργειας. Ολα αυτά δημιούργησαν ένα εξαιρετικά πιεστικό περιβάλλον για τη ναυτιλία και τις μεταφορές. Κι όμως, η εταιρεία παρουσίασε:

■ έσοδα 230,9 εκατ. ευρώ (+5%)
■ κέρδη προ φόρων 112,9 εκατ. (+17,4%)
■ καθαρά κέρδη 87,4 εκατ. ευρώ (+30,8%)
■ και τη μεγαλύτερη διανομή μερίσματος στην ιστορία της.

Ο ίδιος διευκρίνισε: «Η αλήθεια είναι ότι αυτή η επιτυχία δεν είναι τυχαία. Και δεν είναι αποτέλεσμα ενός μόνο παράγοντα. Θα έλεγα ότι στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες: στρατηγική διαφοροποίηση, συνεχή επένδυση και προσαρμοστικότητα.

Συγκεκριμένα:

■ Πρώτον, λειτουργούμε με μια φιλοσοφία ισόρροπης ανάπτυξης σε όλους τους τομείς δραστηριότητας. Εμπορευματική μεταφορά, ακτοπλοΐα, κρουαζιέρα, ναυπηγοεπισκευή, όλα συνθέτουν ένα πολυλειτουργικό λιμάνι. Αυτό το μοντέλο μάς προσφέρει ανθεκτικότητα. Οταν υπάρχει πίεση σε έναν τομέα, μπορούμε να αντλήσουμε ισχύ από άλλον.

■ Δεύτερον, έχουμε επενδύσει σταθερά σε τεχνολογία, πράσινες υποδομές και αποδοτικότητα. Ο ψηφιακός και περιβαλλοντικός μετασχηματισμός δεν είναι για εμάς απλώς συμμόρφωση – είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

■ Τρίτον, έχουμε καλλιεργήσει μια κουλτούρα ευελιξίας. Είμαστε έτοιμοι να προσαρμοστούμε στις συνθήκες – είτε αυτό λέγεται πανδημία, είτε αλλαγές στις εμπορικές διαδρομές, είτε γεωπολιτική ένταση.

Ενας ακόμη καθοριστικός παράγοντας είναι η συνεργασία μας με την COSCO Shipping, παγκόσμια ηγέτιδα στον κλάδο. Αυτή η στρατηγική συμμαχία μάς προσφέρει διασυνδεσιμότητα, επενδυτικά κεφάλαια και τεχνογνωσία υψηλού επιπέδου.

Παράλληλα, ενισχύουμε συνεργασίες με λιμάνια της Μεσογείου, της Αδριατικής, της Μαύρης Θάλασσας δημιουργώντας ένα ευρύτερο πλέγμα συνδυασμένων μεταφορών και κοινών λύσεων».

 

«Πράσινος Πειραιάς»
Στην εποχή της πράσινης μετάβασης η επόμενη ερώτηση ήρθε ως φυσιολογική συνέχεια της συζήτησης. Τον ρώτησα «τι σημαίνει για εσάς “πράσινος Πειραιάς”;», για να μας δώσει την εξής απάντηση:

«Για εμάς, η βιωσιμότητα δεν είναι επιβεβλημένη από κανονισμούς. Είναι στρατηγική επιλογή. Και το αποδεικνύουμε διαχρονικά με πράξεις.

Ο Πειραιάς είναι ο πρώτος λιμένας στη Μεσόγειο που πιστοποιήθηκε ως ecoport. Επιπλέον, έχουμε όλες τις βασικές περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις (ISO, PERS), αλλά αυτό είναι μόνο η βάση.

Το πραγματικό βάρος βρίσκεται στα έργα που υλοποιούμε καθημερινά:

■ Εγκαθιστούμε φωτοβολταϊκά συστήματα και προχωράμε σε ενεργειακή βελτιστοποίηση των εγκαταστάσεων.

■ Η βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένα είναι ένα περιβαλλοντικά σύνθετο έργο που αντιμετωπίζει και θέματα ναυσιπλοΐας και προστασίας της θαλάσσιας ζωής.

■ Συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκά έργα που προάγουν την κυκλική οικονομία και την περιβαλλοντική ανθεκτικότητα.

■ Διατηρούμε συστήματα παρακολούθησης ποιότητας περιβάλλοντος σε όλη την περιοχή ευθύνης του λιμένα.

■ Εχουμε πλήρες σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης αποβλήτων, εναρμονισμένο με τις βέλτιστες πρακτικές.

Στόχος μας είναι να λειτουργούμε ως λιμάνι χαμηλών εκπομπών, τεχνολογικά εξελιγμένο, με ενεργειακή αποδοτικότητα και πλήρη περιβαλλοντική λογοδοσία.

Φέτος εκδίδουμε την 7η Ετήσια Εκθεση Εταιρικής Υπευθυνότητας, συμμετέχουμε στον δείκτη ESG του Χρηματιστηρίου Αθηνών και έχουμε αναγνωριστεί για τρίτη συνεχή χρονιά ως μία από τις πιο βιώσιμες εταιρείες της χώρας, σύμφωνα με το QualityNet Foundation.

Στόχος μας είναι ένας λιμένας ανθεκτικός, καινοτόμος και κοινωνικά παρών – όχι μόνο για το σήμερα, αλλά και για τις επόμενες γενιές».

*του Μηνά Τσαμόπουλου από newmoney.gr