Ο Γιώργος Ξηραδάκης και η Ένωση Τραπεζικών Στελεχών πρωτοστατούν σε νέες συνεργασίες με θεσμούς της Σαγκάης και την εγκατάσταση κινεζικών γραφείων στην Αθήνα
Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από μια σειρά κινήσεων που καταδεικνύουν ότι το Πεκίνο επενδύει στρατηγικά στην Ελλάδα ως κόμβο χρηματοδότησης και εξωστρέφειας, με τον τραπεζικό και ναυτιλιακό κόσμο της Σαγκάης να βρίσκεται ήδη σε φάση εγκατάστασης φυσικής παρουσίας στην Αθήνα.
Ήδη, τα τελευταία χρόνια, τόσο η Bank of China όσο και η Industrial and Commercial Bank of China (ICBC) έχουν ανοίξει υποκαταστήματα στην ελληνική πρωτεύουσα. Το κύμα, όμως, δεν σταματά εκεί:
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Τραπεζικών & Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας (ΕΤΧΣΕΝ), Γιώργο Ξηραδάκη, πολλοί ακόμη φορείς –μεταξύ αυτών και ο κολοσσός China State Shipbuilding Corporation (CSSC)– ετοιμάζονται να εδραιώσουν παρουσία στην Αθήνα. Η CSSC φέρεται ήδη να βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για μίσθωση γραφείων σε κεντρικό σημείο, κοντά στον ναυτιλιακό πυρήνα της πόλης.
Σε θεσμικό επίπεδο, η ελληνοκινεζική προσέγγιση ενισχύθηκε περαιτέρω με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας (MoU) μεταξύ της ΕΤΧΣΕΝ και της Shanghai Financial Association, σηματοδοτώντας μία πιο δομημένη συνεργασία με τα κινεζικά χρηματοοικονομικά κέντρα.
Παράλληλα, η ελληνική ένωση εγκαινίασε γραφείο στη Σαγκάη, σε συνεργασία με την Lujiazui Financial City, το οποίο λειτουργεί ως δίαυλος επικοινωνίας με τις χρηματοδοτικές δομές της κινεζικής αγοράς.
Ο Γιώργος Ξηραδάκης ανέλαβε πρόσφατα καθήκοντα αναπληρωτή διευθυντή επιτροπής χρηματοδότησης πλοίων στο China Institute of Navigation, ενώ τοποθετήθηκε και ως σύμβουλος Ελλάδας στο Huayang Maritime Centre, που επίσης εγκατέστησε γραφείο στην Ελλάδα.
Η κινεζική χρηματοδότηση προς την παγκόσμια ναυτιλία φαίνεται να διευρύνεται όχι μόνο μέσω leasing, αλλά και με νέα εργαλεία. Ο Ξηραδάκης βλέπει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης στον δανεισμό με υποθήκη πλοίων (mortgage lending), σε αντίθεση με το έως τώρα κυρίαρχο μοντέλο χρηματοδοτικής μίσθωσης.
Επιπλέον, προβλέπει άνοιγμα της αγοράς σε δανεισμό με ρηνμίνμπι (renminbi/RMB), γεγονός που, όπως σημειώνει, «μπορεί να προσφέρει χαμηλότερα και ταχύτερα δάνεια για τους Έλληνες πλοιοκτήτες».
Τα κινεζικά κεφάλαια, σύμφωνα με τον ίδιο, ενδιαφέρονται και για έκδοση ομολόγων και προϊόντα κεφαλαιαγοράς, καθώς εντείνεται η προσπάθεια της Κίνας να ενισχύσει το αποτύπωμά της στις παγκόσμιες αγορές ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Η «διπλωματία των ναυπηγείων»
Αν και η αυστηρότερη στάση των ΗΠΑ απέναντι στην Κίνα έχει προκαλέσει κάποιες καθυστερήσεις ή επανεξέταση παραγγελιών πλοίων, αυτό δεν έχει ανακόψει την κινεζική δυναμική.
Κάποιες παραγγελίες έχουν πράγματι αναβληθεί ή επαναξιολογηθεί ωστόσο οι κινεζικές τράπεζες –που ελέγχουν και τις εταιρείες leasing– εξετάζουν στροφή προς παραδοσιακά τραπεζικά δάνεια, ειδικά εάν μειωθούν οι τιμές ναυπηγείων, γεγονός που θα ενισχύσει περαιτέρω τη ροή χρηματοδότησης.
Σε μία περίοδο όπου η ναυτιλία βρίσκεται στο επίκεντρο της γεωοικονομικής αντιπαράθεσης ΗΠΑ–Κίνας, η Ελλάδα αναδεικνύεται σε κομβικό πεδίο συνεργασίας και στρατηγικού διαλόγου. Η παρουσία κινεζικών κεφαλαίων στον Πειραιά και την Αθήνα, με την ενεργό εμπλοκή θεσμικών παραγόντων όπως η ΕΤΧΣΕΝ, στέλνει το μήνυμα ότι η ελληνική ναυτιλία διατηρεί ανοικτούς διαύλους με όλες τις μεγάλες αγορές — με γνώμονα την τεχνολογία, την ανταγωνιστικότητα και τη χρηματοδοτική ευελιξία.
*του Μηνά Τσαμόπουλου από newmoney.gr