Το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδος επισημαίνει, για ακόμη μια φορά, πως η ναυτιλία αποτελεί «μέρος της λύσης» για τη μείωση των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που απειλούν τον πλανήτη μας.
Με αφορμή την πρόσφατη εκλογή της προέδρου της HELMEPA – Hellenic Marine Environment Protection Association κ. Σεμίραμις Παληού, ως προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη των Ωκεανών (INTERMEPA), θα παρουσιαστούν από τα social media του ΝΕΕ κατά το μήνα Αύγουστο, σημαντικά στοιχεία που αφορούν το θαλάσσιο -και όχι μόνο- περιβάλλον.
Σύμφωνα με μελέτες, τα ζωτικής σημασίας ωκεάνια ρεύματα της Ανταρκτικής -τα οποία αποτελούν τον θερμοστάτη της γης- οδεύουν προς κατάρρευση, έχοντας σημειώσει ιστορικά χαμηλά το 2021. Ειδικότερα, το απότομο λιώσιμο των πάγων της Ανταρκτικής προκαλεί δραματική επιβράδυνση των βαθιών ωκεάνιων ρευμάτων επιφέροντας καταστροφικές συνέπειες για το κλίμα, μειώνοντας την ικανότητα των ωκεανών να απορροφούν CO₂ από την ατμόσφαιρα, διαταράσσοντας την εποχικότητα των βροχών από τις οποίες εξαρτώνται δισεκατομμύρια άνθρωποι για την τροφή τους, προκαλώντας -μεταξύ άλλων- απότομες μειώσεις θερμοκρασιών στην Ευρώπη και ραγδαία άνοδο της στάθμης της θάλασσας στις ανατολικές ακτές της Β. Αμερικής.
Την ίδια στιγμή που οι πάγοι της Γροιλανδίας λιώνουν με ρυθμό 13 εκατομμυρίων λίτρων ανά δευτερόλεπτο (όγκος νερού που αντιστοιχεί σε 5 πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων), η υπερεκμετάλλευση των ωκεανών ως ορυχεία για σπάνιες γαίες από χώρες όπως η Νορβηγία και η Σουηδία κ.α., καθώς και η αλόγιστη ανάπτυξη της τουριστικής και αεροπορικής βιομηχανίας, δημιουργούν προβληματισμό στη διεθνή κοινότητα. Σύμφωνα μάλιστα με ανακοίνωση της Boeing, οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, τις επόμενες δύο δεκαετίες, αναμένεται να προσθέσουν στους στόλους τους 42.595 αεροσκάφη αξίας περίπου 8 τρισ. δολαρίων, επιβαρύνοντας τα οικοσύστημα με δραματικά περισσότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Κατά την πρόσφατη ανακοίνωση της νέας στρατηγικής της Γαλλικής Δημοκρατίας για το κλίμα, η πρωθυπουργός Elisabeth Borne και ο υπουργός Οικολογικής Μετάβασης, Christophe Bechu, επεσήμαναν -ανάμεσα στους κυριότερους στόχους της- τη μετατόπιση των εμπορευματικών μεταφορών από το οδικό δίκτυο στα ποτάμια ή/και στα ακτοπλοϊκά δίκτυα.
Όπως όλα δείχνουν, η ναυτιλία καλείται να διαδραματίσει ακόμη σημαντικότερο ρόλο στη νέα πραγματικότητα, καθώς παραμένει ο πλέον αποτελεσματικός και φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς αγαθών και επιβατών.
Πηγή: maritimes.gr