Η ώρα της αλήθειας για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

olth

Την δημιουργία ενός σημαντικού κόμβου που θα ενώνει το θαλάσσιο εμπόριο της Ασίας με την Ευρώπη, δίχως να λειτουργεί απαραίτητα ανταγωνιστικά ως προς τον Πειραιά

σηματοδοτεί η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, του δεύτερου μεγαλύτερου της χώρας.

Η μάχη μεταξύ των Aράβων της Dubai Ports, του γαλλογερμανoελληνικού σχήματος DIEP -CMA CGM -Ομιλος Σαββίδη, και των φιλιππινέζων της ICTS που διεκδικούν την παραχώρηση του λιμανιού έως το 2051, πλησιάζει στο τέλος της καθώς σήμερα πρόκειται να αποσφραγιστούν από το ΤΑΙΠΕΔ οι βελτιωμένες τους προσφορές για το 67% του ΟΛΘ.

Και οι τρεις βλέπουν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκη όχι μόνο την δυνατότητα μετατροπής του σε μια ισχυρή εμπορική βάση που θα συνδέει την Ασία με την Ανατολική Ευρώπη, αλλά και τα πλεονεκτήματα που έχει έναντι των ανταγωνιστικών προς αυτό λιμένων της Τουρκίας. Το γεωπολιτικό κλίμα στη γείτονα προκαλεί εύλογα ερωτηματικά για την οικονομικο-πολιτική της σταθερότητα, ενώ η απομάκρυνση της ευρωπαϊκής της προοπτικής διαψεύδει τις προσδοκίες ότι τα λιμάνια της θα μπορούσαν να αποκτήσουν τελωνεία με σφραγίδα Ε.Ε., με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα προϊόντα που διακινούνται μέσω αυτών και την παγκόσμια λιμενική βιομηχανία.

Στις ανησυχίες ότι ο ΟΛΘ μπορεί να λειτουργήσει ανταγωνιστικά ως προς τον Πειραιά, οι ειδικοί απαντούν πως αυτό δεν ισχύει, καθώς είναι διαφορετικά τα δρομολόγια που εξυπηρετούνται από την Θεσσαλονίκη συγκριτικά με εκείνα του ΟΛΠ, χώρια που αρκετοί βλέπουν σημαντικές συνέργειες ανάμεσα στα δύο λιμάνια. Αυτός είναι και ο λόγος που εξηγεί το ισχυρό ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ και τις βελτιωμένες προσφορές από τρεις παίκτες παγκόσμιου βεληνεκούς, ενισχύοντας την πιθανότητα ισχυρής πλειοδοσίας και άρα υψηλότερου τιμήματος.

Το προφίλ των 3 μνηστήρων

Στην περίπτωση της αραβικής εταιρείας "The Peninsular and Oriental Steam", θυγατρική της Dubai Ports που ελέγχει και το λιμάνι της Κοστάντζα, λέγεται ότι ένας λόγος για την επιμονή της να πάρει στα χέρια της τον ΟΛΘ, είναι και το γεγονός ότι θέλει να προστατεύσει την ρουμανική επένδυσή της από το ενδεχόμενο η Θεσσαλονίκη να περάσει στα χέρια ανταγωνιστή. Η προερχόμενη από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα εταιρεία διαχειρίζεται συνολικά 65 terminals σε Ινδία, Κίνα, Μ.Ανατολή, ενώ εδώ και δέκα χρόνια διατηρεί σταθερό ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ αφού είχε δώσει το "παρών" και στον προηγούμενο διαγωνισμό για την απόκτησή του, το 2008. Τότε, είχε καταθέσει την τρίτη μεγαλύτερη προσφορά, αλλά πολύ χαμηλότερη από αυτές των κινεζικών Hutchison (που είχε ανακηρυχθεί πλειοδότης) και της Cosco που τελικά κατέκτησε το λιμάνι του Πειραιά.

Στην περίπτωση της κοινοπραξίας της Deutsche Invest Equity Partners (Γερμανία)- Terminal Link (Γαλλία)- και του Ιβάν Σαββίδη, το μεγάλο της ατού είναι η συμμετοχή στο σχήμα της 3ης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Η γαλλική CMA CGM, μητρική της Terminal Link, είναι παρούσα σε πάνω από 160 χώρες, απασχολεί περισσότερους από 29.000 υπαλλήλους, κάνει τζίρο 16 δισ δολάρια, διαθέτει ένα στόλο 449 πλοίων, και εξυπηρετεί τα 420 από τα 521 μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια παγκοσμίως.

Στην περίπτωση της φιλιπιννέζικης ICTSI, κατατάσσεται μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων διαχειριστών container terminals παγκοσμίως, ενώ διαθέτει παρουσία σε 28 λιμάνια. Αν και διαθέτει ισχυρή παρουσία στην περιοχή της Ασίας (14 λιμάνια), εμφανίζεται ως το αουτσάιντερ καθώς στην Ευρώπη έχει μικρή παρουσία, διαχειριζόμενη τους τερματικούς σταθμούς των λιμένων Gdynia στην Πολωνία (από το 2003) και Ριέκα στην Κροατία (θεωρείται λιμάνι ανταγωνιστικό προς αυτό της Θεσσαλονίκης).

Ενδεχόμενο και 3ου γύρου

Τις τρεις βελτιωμένες προσφορές θα αποσφραγίσει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ, οπότε και θα συνεδριάσει το Δ.Σ. του, προκειμένου να κρίνει αν θα ζητήσει περαιτέρω βελτίωση, με βάση και την αποτίμηση του ΟΛΘ από ανεξάρτητο σύμβουλο. Εφόσον δύο ή τρεις από τις προσφορές απέχουν μεταξύ τους κάτω του 10% τότε θα πραγματοποιηθεί ένας ακόμα γύρος βελτιωμένων προσφορών.

Η μετοχή του ΟΛΘ έχει καταγράψει τον τελευταίο μήνα μεγάλη άνοδο, και με βάση το κλείσιμο της Παρασκευής, το 100% της αξίας του ανέρχονταν σε περίπου 206,6 εκατ. ευρώ.

Ο νέος μεγαλομέτοχος του ΟΛΘ υποχρεούται με βάση την σύμβαση αφενός να υλοποιήσει κατά την πρώτη επταετία επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ που εξασφαλίζονται μέσω σχετικής εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, αφετέρου να τηρεί συγκεκριμένους στόχους διακίνησης εμπορευμάτων. Από τα 60.985 σήμερα TEUs, η σύμβαση προβλέπει ότι θα φτάσει να διακινεί 350.000 TEUs (μεταξύ του 6ου και του 9ου χρόνου), 510.000 TEUs (για την περίοδο 10-19έτος χρόνος), και 650.000 TEU’s από το 19 έτος και μετά.

Πηγή: liberal.gr

Στάζει φως στη θάλασσα...
Πέφτει η νύχτα στο λιμάνι...
φωτο: Αλέξανδρος Πανίδης
Άνοιξη στο Τουρκολίμανο!
Μια θάλασσα ελπίδες...
Κάθοδος στη θάλασσα..
Στα νερά του λιμανιού..
Παρά θιν αλός...
Ιστορίες στον ντόκο...
Ώρα να ανοίξουμε πανιά!
Συν-ομιλίες
φωτο: Αλέξανδρος Πανίδης
Θάλασσες...
Χταπόδια στην Πειραϊκή...
Γραμμές των οριζόντων!
Ούτε ο Σταυρός δεν μας προστατεύει...
Σταυρός, Μπαϊκούτσι, 28.03.2021
Αντανακλάσεις ...
Τα ρόδινα ακρογιάλια
Σύννεφα στα νερά της Αίγινας
Ανήσυχες νότες...
Αντανακλάσεις
φωτο: Δημήτρης Βρανάς
Ανθίζουν οι νύχτες...
Αλλοτινό...
Ο Μίτος του Λιμανιού..
Νύχτες στο λιμάνι...
Εορταστικό το μεγάλο λιμάνι!
Γλάροι στην κουπαστή
Το δέντρο που πληγώναμε..
Στην Πειραϊκή, είναι ακόμα καλοκαίρι...
Νύχτες στο Δημοτικό!
Πειραιάς αφ' υψηλού...
φωτο Lilian - Eva Mitrou
Νέες προοπτικές στο λιμάνι!
Ήλθε το Μετρό στον Πειραιά και το Δημοτικό...
Μετρό Πειραιά: «Πρεμιέρα» τη Δευτέρα!
Όταν ο πιλότος παλεύει με τα κύματα..
Προσεχώς, μετρό!
Η θάλασσα του Πειραιά..
Βάρκα, γιαλό...
Εκεί, στου λιμανιού την άκρη...
Ανατέλλει το <φεγγάρι του ελαφιού>...
Βόλτες στην Πειραϊκή...
Ο Λέων στο κέντρο του Πειραιά!
Στο μπλε του ουρανού...
Καλή Ανάσταση και για την Ουκρανία. (Με τον τρόπο του Βαν Γκονγκ)
Πουλιά της συννεφιάς
Κόκκινη ανατολή στην Φρεαττύδα...
Δρόμος του φεγγαριού
Τα ρόδινα ακρογιάλια
κάνει κρύο εκεί έξω...
Κακοκαιρία και κωπηλασία...
Απέραντος σεβασμός!!!
Χιονισμένο Δημοτικό! (φωτο Μαρία Βόντα)
Ακρόπολη χιονάτη!
Κάποιος είχε έμπνευση στην Πειραϊκή..
Experience night..
Σούρουπο στο λιμάνι του Βολου
Γιορτινή και η Φρεαττύδα..
Στολισμένες οι γειτονιές...
Θυμωμένη η θάλασσα στο Νησάκι...
Η μαγεία των Χριστουγέννων!
Ο Πύργος στο μεγάλο λιμάνι έβαλε τα γιορτινά του!
Χρόνια πολλά στον Άγιο Νικόλαο των ναυτικών!
Νοτιάς...
Στολίδια της Πειραϊκής
Φρεαττύδα, βράδυ Νοέμβρη..
Στο πανηγύρι του Άγιου Νείλου..
Το τραμ της νύχτας...
Πύργος στην ομίχλη...
28η Οκτωβρίου 2021
Ιστιοπλοϊκά στην Καστέλλα
Φθινοπωριάζει...
Τα ρόδινα ακρογιάλια...
Ferrari στο Πασαλιμάνι!
Λιμάνι Πειραιά: Αποχαιρετισμός στον Μίκη...
Καλή επιτυχία!
Ηλιοβασιλέματα...
Ένα το χελιδόνι...
Και πάλι, μπράβο ρε παιδιά !!!
Ο Σταυρός της Πειραϊκής στις Ημέρες Θάλασσας 2021
Καβάλα στο δελφίνι...
Σκιές στα μάρμαρα του παρελθόντος
Υπερπανσέληνος!
φωτο: Αλέξανδρος Πανίδης
Ηλιοβασίλεμα της πυρκαγιάς
φωτο: Αλέξανδρος Πανίδης
Κάβος τη νύχτα
φωτο Αλέξανδρος Πανίδης
Ο Άγιος Νικόλαος στο Μπαϊκούτσι
Ναυτικός (φωτο Γιώργος Χριστάκης)
25η Μαρτίου 2021 - 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση
Αντανακλάσεις
φωτο Αλέξανδρος Πανίδης
Gone with the wind...
Εδώ καράβια χάνονται, βαρκούλες αρμενίζουν...(φωτο Γιώργος Χριστάκης)
Κρουαζιερόπλοια σε λιμάνι