Οι απεργίες πλήττουν την ανταγωνιστικότητα στο λιμάνι του Πειραιά

limani peiraia containers

Το λιμάνι του ΟΛΠ φέτος έχασε 15 εργάσιμες μέρες στο μέτωπο των εμπορευματοκιβωτίων λόγω προβλημάτων με πλοηγίδες, ρυμουλκά και απεργίες, 30 μέρες στην κρουαζιέρα λόγω απεργιών των λιμενεργατών και για δύο μήνες έχασε και τη σιδηροδρομική επικοινωνία με την Ευρώπη λόγω Ειδομένης.

«Ανεπανόρθωτη ζημία στη διεθνή αξιοπιστία του Πειραιά αλλά και στις προοπτικές αύξησης της απασχόλησης στον κλάδο έχουν προκαλέσει οι φετινές αλλεπάλληλες απεργίες και τα προβλήματα σε κρίσιμες υπηρεσίες όπως η πλοηγική», τονίζουν στην «Κ» παράγοντες της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας.

Ζημία που προέρχεται απο την απώλεια ανταγωνιστικότητας έναντι άλλων μεσογειακών λιμένων και την εξασθένηση της διαπραγματευτικής ισχύος του ΟΛΠ απέναντι στις μεγάλες διεθνείς εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και αυτοκινήτων αλλά και κρουαζιέρας. Με βάση υπολογισμούς της αγοράς, το λιμάνι του ΟΛΠ φέτος έχασε 15 εργάσιμες μέρες στο μέτωπο των εμπορευματοκιβωτίων λόγω προβλημάτων με πλοηγίδες, ρυμουλκά και απεργίες, 30 μέρες στην κρουαζιέρα λόγω απεργιών των λιμενεργατών και για δύο μήνες έχασε και τη σιδηροδρομική του επικοινωνία με την Ευρώπη λόγω Ειδομένης. Αθροιστικά εκτιμάται πως απωλέσθη περί το 10% του δυνητικού οικονομικού προϊόντος του κατά το 2016.

Το θέμα έρχεται μοιραία στο προσκήνιο για δύο λόγους:

  • Πρώτον, από την Παρασκευή έως και την Κυριακή περισσότερα από 15 μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (mother ships) έχασαν ολόκληρα 24ωρα εξαιτίας τις απεργίας των πληρωμάτων των ρυμουλκών που είναι επιφορτισμένα με την ευθύνη να βοηθούν την προσόρμιση και την αποχώρηση των ποντοπόρων. Απειλούνται, δε, με νέες καθυστερήσεις εφόσον επαναληφθεί αύριο όπως έχει προγραμματιστεί η απεργία της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας.
  • Δεύτερον, οι καθυστερήσεις αυτές όπως και άλλες που προηγήθηκαν πρόσφατα με την επανειλημμένη αδυναμία της πλοηγικής υπηρεσίας να εξυπηρετήσει την κίνηση στον Πειραιά αλλά και η επί μηνός απεργία των λιμενεργατών την άνοιξη εναντίον της ιδιωτικοποίησης, έρχονται σε μια κομβική συγκυρία: Στην περίοδο που οι μεγάλες εταιρείες τακτικών γραμμών έχοντας συγκροτήσει συμμαχίες, διαπραγματεύονται με τον ΟΛΠ όρους και προϋποθέσεις για να εντάξουν τον Πειραιά στα κυκλικά τους δρομολόγια. Το αυτό ισχύει και για τις εταιρείες κρουαζιέρας.

Οπως σημειώνουν στην «Κ» κύκλοι της διαχειρίστριας του λιμανιού αλλά και των ναυτιλιακών πρακτόρων, «οι μεγάλες καθυστερήσεις που προκαλούν στην εξυπηρέτηση των πλοίων οι απεργίες και τα φτωχά μέσα και επάνδρωση της πλοηγικής υπηρεσίας έχουν ζημιώσει σημαντικά τις ξένες πολυεθνικές, τους πελάτες του Πειραιά, που αξιώνουν ακρίβεια λεπτών στη χρονική διάρκεια της διαδικασίας κατάπλου, φορτοεκφόρτωσης και απόπλου των πλοίων τους».

Το πλήγμα στην αξιοπιστία και στην ανταγωνιστικότητα του Πειραιά δεν αφήνουν όμως ανεκμετάλλευτο οι ανταγωνιστές του. Οπως πληροφορείται η «Κ», τα λιμάνια της Αιγύπτου και κυρίως το Πορτ Σάιντ αλλά και άλλα όπως του Ισραήλ, της Κύπρου και της Αδριατικής σπεύδουν να καλύψουν το κενό που αφήνει ο Πειραιάς.

Ιδιαίτερα ανησυχητικές όμως είναι και οι πληροφορίες από την Ακτή Μιαούλη, σύμφωνα με τις οποίες η απώλεια συμφωνιών με μεγάλες εταιρείες κυκλικών γραμμών εκτροχιάζει τον επιχειρηματικό προγραμματισμό των επομένων ετών του ΟΛΠ και της εν Ελλάδι θυγατρικής της Cοsco ΣΕΠ Α.Ε., που προέβλεπε προσλήψεις προκειμένου να καλυφθεί το πρόσθετο έργο. Δευτερογενείς επιπτώσεις θα έχει μια τέτοια εξέλιξη για τον Πειραιά και στην εκκολαπτόμενη ανάπτυξη της ελληνικής βιομηχανίας logistics προσθέτουν άλλες πηγές, από τον κλάδο των διαμεταφορών.

Ουσιαστικά έχει πληγεί σε σημαντικό βαθμό η διεθνής αξιοπιστία του Πειραιά, καρπός της προσπάθειας εταιρειών και εργαζομένων κατά την προηγούμενη πενταετία. «Ολα βρίσκονται ξανά στον αέρα, αφού τον τελευταίο χρόνο απεργίες, αβαρίες πλοηγίδων, αποκλεισμός των συνόρων, σιδηροδρομική απομόνωση της Ελλάδας από την Ευρώπη και capital controls εμπέδωσαν στην αντίληψη των ξένων επιχειρήσεων την εικόνα μιας παρατεταμένης αστάθειας και αβεβαιότητας», αναφέρει χαρακτηριστικά χρήστης των λιμανιών.

Πλήγμα και στις ιχθυοκαλλιέργειες

Δεκάδες εκατομμύρια αναμένεται να χάσει ο πολύπαθος τα τελευταία χρόνια κλάδος της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας, εάν η ΠΝΟ συνεχίσει τις απεργιακές κινητοποιήσεις, όπως εξήγγειλε μετά το αδιέξοδο των συζητήσεων που είχε με τον αρμόδιο υπουργό. Κι αυτό διότι η Ελλάδα εξάγει εβδομαδιαίως μέσω Ιταλίας 1.500 τόνους προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας, τα οποία αποφέρουν έσοδα κάθε εβδομάδα 6 εκατ. ευρώ. Οι αρνητικές συνέπειες από την παρούσα απεργιακή κινητοποίηση των ναυτικών είναι πολλαπλάσιες, καθώς όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Θαλασσοκαλλιεργειών (ΣΕΘ) σε χθεσινή ανακοίνωσή του, α) η περίοδος του Δεκεμβρίου είναι από τις πιο σημαντικές για τον κλάδο, καθώς λόγω της αυξημένης ζήτησης οι εταιρείες οφείλουν να εξυπηρετήσουν τις ήδη κλεισμένες συμφωνίες με πελάτες από όλη την Ευρώπη. Σε αντίθετη περίπτωση, οι κυρώσεις είναι πολύ σοβαρές για κάθε επιχείρηση, β) τα προϊόντα που εξάγονται είναι φρέσκα και για τον λόγο αυτό ιδιαιτέρως ευπαθή και γ) οι απεργιακές κινητοποιήσεις εμποδίζουν τις ελληνικές εξαγωγές, με αποτέλεσμα να χαθούν πελάτες και να δοθεί «χώρος» στους ανταγωνιστές.

του Ηλία Μπέλλου από την kathimerini.gr

eep logo