Οικονομικός πνεύμονας του Ιονίου το λιμάνι της Κέρκυρας

limani kerkyras cruise ship

 

Κρουαζιερόπλοια, επιβατικά και εμπορικά πλοία, θαλαμηγοί και μικρές ψαρόβαρκες κοσμούν το σημερινό λιμάνι της Κέρκυρας που θα το ζήλευε ακόμη και ο Όμηρος και θα έγραφε νέο έπος για το νησί των Φαιάκων με σύγχρονους ταξιδιώτες.
Το λιμάνι της Κέρκυρας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα διαμάντι του Ιονίου που παρέχει απόλυτη ασφάλεια στους επισκέπτες του και κερδίζει τις εντυπώσεις από την πρώτη στιγμή, συνδυάζοντας τις παροχές ενός σύγχρονου λιμανιού, με την απέραντη καταπράσινη φύση του Ιουνίου και την ελληνική παράδοση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ακτοπλοΐας τα τελευταία δέκα χρόνια το λιμάνι της Κέρκυρας επισκέφθηκαν 17.000.000 επιβάτες και περισσότερα από 4.730.000 οχήματα, ενώ αξιοσημείωτος είναι ο αριθμός των επισκεπτών που προέρχεται από τα κρουαζιερόπλοια, καθώς από το 2002 μέχρι και σήμερα ξεπέρασε τα 6.000.000 επιβάτες.
Το λιμάνι άρχισε να λειτούργει στη βόρεια πλευρά της πόλης επί Ενετοκρατίας. Εξυπηρέτησε την πόλη μέχρι την δεκαετία του 1960, όταν λόγω μικρών βαθών τότε η επιβίβαση επιβατών και εμπορευμάτων γίνονταν με βάρκες και φορτηγίδες.
Από το 1960 άρχισε η επέκταση του προς τα δυτικά με την κατασκευή του νέου λιμανιού. Το 1985 έγινε η κατασκευή της προβλήτας κρουαζιερόπλοιων και το 2000 ο νέος επιβατικός σταθμός.
Σήμερα το λιμάνι της Κέρκυρας διαθέτει κρηπιδώματα συνολικού μήκους 2.890 μέτρων, με βάθη από 5.5 μέχρι και 11 μέτρα και μετά την φετινή ολοκλήρωση του προσήνεμου μόλου, διαθέτει ακόμη 860 μέτρα ανεβάζοντας το συνολικό μήκος στα 3.750 μέτρα, από τα οποία τα 2.270 με βάθη μεγαλύτερα από 7 μέτρα. Διαθέτει δύο επιβατικούς σταθμούς συνολικού εμβαδού 3.100 τμ. και κτίρια διοίκησης 1.500 τμ.
Το λιμάνι της Κέρκυρας έχει βαρύνουσα σημασία για το νησί με δύο βασικές λειτουργίες, τη λειτουργία του λιμανιού ως πύλη εισαγωγής σχεδόν όλων των αγαθών και εμπορευμάτων και τη διακίνηση σημαντικού μέρους της επιβατικής κίνησης. Η σημαντικότερη όμως λειτουργία του λιμανιού για την τοπική οικονομία είναι η υποδοχή των κρουαζιερόπλοιων. Άλλωστε η Κέρκυρα από αρχαιοτάτων χρόνων λόγω της γεωγραφικής της θέσης ήταν η «πρώτη σκάλα» για τα καράβια που έφταναν από Ιταλία με προορισμό την υπόλοιπη Ελλάδα και την Ανατολή και δημιουργήθηκε μία παράδοση υποδοχής κρουαζιερόπλοιων.
«Το λιμάνι της Κέρκυρας είναι η βασική πύλη εισόδου επισκεπτών και τουριστών στην Κέρκυρα. Έχουμε περίπου 1.500.000 επιβάτες και 300.000 οχήματα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ μέσω κρουαζιερόπλοιων επισκέπτονται το νησί περισσότεροι από 650.000 ετησίως» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας, (Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε.), Σπύρος Ανδριώτης. Ιδιοκτήτης της υποδομής της χερσαίας και λιμενικής ζώνης του Λιμένα Κέρκυρας είναι το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, ελέγχει τον ΟΛΚΕ ΑΕ. Το Ελληνικό Δημόσιο λαμβάνει ετησίως από τον ΟΛΚΕ ΑΕ, ποσοστό 2% των ενοποιημένων εσόδων της εταιρείας και τους φόρους, που ισχύουν για τη φορολόγηση των Ανωνύμων Εταιρειών.
«Ο Ο.Λ.ΚΕ. είναι μία μονομετοχική εταιρεία με μοναδικό μέτοχο το ΤΑΙΠΕΔ. Είναι μία κερδοφόρος επιχείρηση με κύκλο εργασιών περίπου τρεισήμισι εκατομμύρια ετησίως, με 700.000 ετήσια καθαρά κέρδη. Παρέχουμε σύγχρονες υπηρεσίες ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων και χώρο απόλυτης ασφάλειας. Η επισκεψιμότητα των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Κέρκυρας μας καθιστά το τρίτο λιμάνι της Ελλάδας , μετά τον Πειραιά και τη Σαντορίνη» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σπύρος Ανδριώτης.
Η σύγχρονη περίοδος της κρουαζιέρας στην Κέρκυρα άρχισε από το 2002 με 227.429 επιβάτες και 255 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, με συνεχή αύξηση που οδήγησε το 2013 σε χρονιά ρεκόρ για το λιμάνι με 744,651 επιβάτες και 480 κρουαζιερόπλοια. Σύμφωνα με την Ένωση Μεσογειακών Λιμένων (MedCruise), το Λιμάνι της Κέρκυρας συγκαταλέγεται στη λίστα των 10 μεγαλύτερων λιμανιών όσον αφορά στην κίνηση transit στα λιμάνια.
Τα τελευταία έτη η επισκεψιμότητα κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Κέρκυρας έχει φτάσει στο ζενίθ της . Σήμερα μπορούν να φιλοξενηθούν ημερησίως επτά συνολικά κρουαζιερόπλοια στο μόλο. Μόνο τον Ιούλιο το λιμάνι υποδέχθηκε 60 κρουαζιερόπλοια με περισσότερους από 90.000 επιβάτες να επισκέπτονται το νησί της Κέρκυρας, ενώ ανάλογη επισκεψιμότητα αναμένεται και τον Αύγουστο με 58 κρουαζιερόπλοια να έχουν ήδη λάβει άδεια προσάραξης στο λιμάνι και 95.000 επιβάτες να έρχονται στο νησί για λίγες ώρες.
Σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα που πραγματοποίησε ο Οργανισμός Λιμένα Κέρκυρας Α.Ε., ο κάθε επισκέπτης που έρχεται με κρουαζιερόπλοιο για λίγες ώρες στην Κέρκυρα δαπανά κατά μέσο όρο 70 ευρώ, με την αγορά να παίρνει οικονομικές ανάσες, αλλά παράλληλα το όφελος να είναι γενικό στο νησί.
«Από τους επισκέπτες των κρουαζιερόπλοιων κερδισμένοι είναι όλοι. Ο βασικός οικονομικός πνεύμονας της Κέρκυρας είναι το λιμάνι» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Σπύρος Ανδριώτης
Σημαντικά επίσης είναι τα οφέλη για την τοπική οικονομία από τα πλοία που ξεκινούν ή τερματίζουν την κρουαζιέρα στο νησί (home porting). Η Κέρκυρα εξυπηρετεί από το 2002 μέχρι και σήμερα μια εταιρία, σε εβδομαδιαία βάση, η οποία το 2014 διακίνησε 72.000 επιβάτες.
Την ίδια ώρα, το λιμάνι της Κέρκυρας πολύ σύντομα θα είναι σε θέση να φιλοξενεί και υδροπλάνα. Ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας, διαβλέποντας στα οφέλη της σύστασης και λειτουργίας Υδατοδρομίων σε χώρους ευθύνης των Λιμένων, ολοκλήρωσε το Δεκέμβριο του 2014 την αδειοδότηση του πρώτου επίσημου Υδατοδρομίου σε ολόκληρη την Ελλάδα, του «Υδατοδρομίου Κέρκυρας», ενώ βρίσκεται στην διαδικασία αδειοδότησης των υδατοδρομίων Παξών και Ερείκουσας.
«Είμαστε πρωτοπόροι στην Ελλάδα. Δεν υπάρχει άλλη άδεια. Περιμένουμε την επιτροπή επιθεώρησης των υδατοδρομίων για να πάρουμε την άδεια των Παξών» σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ανδριώτης και προσθέτει ότι «η δραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην περιοχή του Ιονίου και όχι μόνο, θα δημιουργεί μια πιο ολοκληρωμένη μεταφορική δυνατότητα στο υφιστάμενο συγκοινωνιακό δίκτυο με ευκολότερη προσβασιμότητα επιβατών και αγαθών, τουριστικές συνέργειες με την κρουαζιέρα, ανάπτυξη τουριστικού προορισμού και εξυπηρέτηση μόνιμων κατοίκων τους χειμερινούς μήνες».
Με τη χρήση του υδατοδρομίου στο λιμάνι της Κέρκυρας, η τουριστική αγορά στην ευρύτερη περιοχή των λιμανιών θα αναπτυχτεί και θα διευρυνθεί, καθώς οι τουρίστες θα μπορούν να μετακινούνται γρηγορότερα και ασφαλέστερα προς τα μέρη των διακοπών τους. Επιπλέον οι συνέργειες που θα αναπτυχθούν με την Κρουαζιέρα και τις περιηγητικές πτήσεις των επιβατών σε κοντινούς προορισμούς, άλλα και στα αξιοθέατα του νησιού, θα μεγιστοποιήσουν την ελκυστικότητα του τουριστικού προορισμού γενικότερα. Παράλληλα, πέρα από τον τομέα του τουρισμού, θα εξυπηρετούνται οι ανάγκες μετακίνησης των μόνιμων κατοίκων των νησιών κατά τους χειμερινούς μήνες που στην παρούσα φάση αντιμετωπίζουν συχνά αποκλεισμούς λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Ομοίως θα μπορούν να πραγματοποιηθούν αποστολές διάσωσης, πυρόσβεσης και μεταφοράς αγαθών και προσώπων.
Την ίδια ώρα εκ μέρους του προέδρου του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε γίνονται προσπάθειες εξασφάλισης αδείας και ελικοδρομίου στο λιμάνι της Κέρκυρας.
«Εφόσον πάρουμε την άδεια ελικοδρομίου, θα είμαστε το πρώτο λιμάνι στην Ελλάδα πλήρους μεταφορικής ικανότητας. Δηλαδή ακτοπλοΐα προς εξωτερικό και εσωτερικό, δελφίνια, κρουαζιέρες, ακτοπλοΐα τοπική και υδροπλάνα και ελικόπτερα», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Ανδριώτης.
Παράλληλα, στο λιμάνι της Κέρκυρας έχει καταβληθεί μια σημαντική προσπάθεια για την περιβαλλοντική διαχείριση ως κίνηση ευθύνης προς τον τόπο, αλλά και σαν στοιχείο προβολής του λιμανιού στους σύγχρονους, όλο και πιο συνειδητοποιημένους περιβαλλοντικά, επιβάτες.
Προς αυτή την κατεύθυνση ο ΟΛ.Κ.Ε. Α.Ε. πιστοποιήθηκε κατά ΙSΟ 14001 και πήρε πιστοποιητικό PERS για την περιβαλλοντική διαχείριση. Παράλληλα έχει αρχίσει τη διαδικασία για την εγγραφή στο μητρώο EMAS της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που αποτελεί την πλέον προχωρημένη και δύσκολη πιστοποίηση για περιβαλλοντική διαχείριση.
Επίσης, έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες στον τομέα της ασφάλειας και το λιμάνι συμμορφώνεται πλήρως με τον κανονισμό ISPS ενώ συνεχίζεται η αναβάθμιση του. Μια τελευταία προσφερόμενη υπηρεσία, εφ όσον ζητηθεί, είναι και η διάθεση τηλεκατευθυνόμενου ελικόπτερου με κάμερα για την παρακολούθηση της περιοχής γύρω από το πλοίο.
Συμφώνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ένωση Λιμένων Ελλάδας για την κρουαζιέρα την τριετία 2012-2014, η Κέρκυρα βρίσκεται σταθερά και χωρίς μεγάλες αποκλίσεις μεταξύ των πέντε μεγάλων ελληνικών λιμανιών κρουαζιέρας, λιμάνια με πάνω από 200.000 επισκέπτες
Όπως καταγράφεται σήμερα, το λιμάνι της Κέρκυρας είναι το λιμάνι που πέρασε ο Οδυσσέας και βρήκε καταφύγιο στο νησί των Φαιάκων. Είναι το λιμάνι που πέρασε ο Ιωάννης Παλαιολόγος το 1437 καθοδόν προς την Βενετία. Είναι το λιμάνι των θαλαμηγών των εστεμμένων του 19ου αιώνα. Είναι το λιμάνι που πέρασαν τα πλοία «Senegal» το 1896, το «Ile de France» το 1906 και το «Meteor» το 1914. Είναι το πρώτο σύγχρονο περιφερειακό λιμάνι της Ελλάδας.

ΑΠΕ-ΜΠΕ