Ο Βαρουφάκης στην Cosco, ο Τσακαλώτος στην MAERSK;

peiraias limani 2

Ένα εντυπωσιακό δημοσίευμα του καλά ενημερωμένου για τα σχετικά θέματα theseanation.gr θέτει θέμα όχι μόνο για την πολιτική της κυβέρνησης σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις (ή μη) των λιμανιών, αλλά και για ενδεχόμενες επιλεκτικές σχέσεις υπουργών της με υποψήφιους επενδυτές – αγοραστές του ΟΛΠ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, που δεν έχει διαψευστεί, εκτός από την επίσκεψη του Γ. Βαρουφάκη (μετά της συζύγου του) στις εγκαταστάσεις της PCT ( θυγατρική της Cosco) στο Ν. Ικόνιο, και ο υπ. αναπληρωτής εξωτερικών για θέματα διεθνών οικονομικών σχέσεων Ευ. Τσακαλώτος επισκέφθηκε τα γραφεία της Maersk. Μάλιστα, όπως σημειώνεται, η Maersk φέρεται ως ο έτερος διεκδικητής του ΟΛΠ, μαζί με την COSCO Pacific, στην οποία ανήκει η PCT (ΣΕΠ).

Το σχετικό δημοσίευμα έχει ως εξής:
«Ένα από τα θέματα που κυριάρχησαν κατά την διάρκεια της προεκλογικής περιόδου και συνάμα ένα από το θέματα το οποίο όφειλε η κυβέρνηση να έχει ξεκαθαρίσει ευθύς εξαρχής, αφορά στην ιδιωτικοποίηση των Οργανισμών Λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Αντί όμως μιας ξεκάθαρης θέσης, αυτό που έχουμε, είναι ένα ομιχλώδες τοπίο, το οποίο συνοδεύεται από ιδιωτικού χαρακτήρα επισκέψεις κορυφαίων στελεχών της κυβέρνησης στους εν δυνάμει διεκδικητές των δύο λιμένων.
Έτσι βλέπουμε από την μια τον υπουργό Οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη να επισκέπτεται τις εγκαταστάσεις της PCT στο Ν. Ικόνιο, συνοδευόμενος από την σύζυγό του κυρία Δανάη Στράτου (!) και από την άλλη μαθαίνουμε ότι ο κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος, Αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών, αρμόδιος για θέματα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων επισκέφθηκε τα γραφεία της Maersk Group τμήμα της οποίας ασχολείται με την διαχείριση λιμένων και φέρεται ως ο έτερος διεκδικητής του ΟΛΠ, μαζί με την COSCO Pacific, στην οποία ανήκει η PCT (ΣΕΠ).
Όλα αυτά τα αξιοπερίεργα συμβαίνουν ενώ υποτίθεται ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τόσο πριν, όσο και μετά τις εκλογές, είχε ταχθεί κατά της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών των δύο λιμανιών.
Ακόμη ηχούν στα αυτιά μας οι κατηγορηματικές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, αλλά και του Αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας κ. Θ. Δρίτσα, οι οποίοι όχι μόνο τάσσονταν κατά της ιδιωτικοποίησης, αλλά είχαν αφήσει ανοικτό και το ενδεχόμενο επανεξέτασης των ήδη συμβάσεων παραχώρησης που είχαν επιτευχθεί επί κυβέρνησης Καραμανλή.
Αυτό που έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία είναι το ότι ο κ. Δρίτσας, ο οποίος εκλέγεται και στον Πειραιά, είχε επικαλεσθεί την σφοδρή αντίδραση των παραγωγικών φορέων της πόλης και όχι μόνον, απέναντι στην προοπτική της ιδιωτικοποίησης του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας.
Για του λόγου του αληθές να υπενθυμίσουμε ότι στις αρχές Φεβρουαρίου ο Δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης δήλωνε στον τηλεοπτικό σταθμό ACTION24:
«Συμφωνούμε με τις εξαγγελίες του Αναπληρωτή Υπουργού Ναυτιλίας κ. Θοδωρή Δρίτσα, ότι πρέπει να σταματήσει η διαδικασία ιδιωτικοποίησης του λιμανιού όπως εξελισσόταν. Οφείλουμε να συζητήσουμε και να δούμε ποιά είναι η καλύτερη δυνατή λύση. Είχαμε καταθέσει πρόταση, η οποία εγκρίθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, ότι αν προχωρούσε η ιδιωτικοποίηση, να αποκοπεί το μέτωπο του λιμανιού που αφορά στην κρουαζιέρα και στην ακτοπλοΐα και να γίνει ένα Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο το οποίο να ''τρέξει'' ο Δήμος Πειραιά. Όλη η πόλη ήταν εναντίον της ιδιωτικοποίησης. Επιμελητήρια, φορείς, Δήμος, όλοι οι συνδυασμοί. Υπήρχε μια κοινή άποψη ότι η λειτουργία του λιμανιού πρέπει να προχωρήσει διαφορετικά. Είμαστε υπέρ των παραχωρήσεων σε ιδιώτες και όχι σε έναν, με ανταποδοτικά οφέλη για την πόλη».
Αντίθετος με τη μονοπωλιακού χαρακτήρα ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ έχει δηλώσεις και ο εφοπλιστής Βαγγέλη Μαρινάκης, δημοτικός σύμβουλος με τον συνδυασμό του Γιάννη Μώραλη στον Πειραιά. Μιλώντας πριν τις δημοτικές εκλογές στον Βήμα 99,5 σημείωνε ότι «με τον Μώραλη δήμαρχο το Λιμάνι δεν θα πουληθεί» προσθέτοντας ωστόσο ότι δεν διαφωνεί στην αξιοποίηση του Λιμανιού με συμβάσεις παραχώρησης σε πολλούς ιδιώτες.
Ο Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, κ. Α. Μιχάλαρος και ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά, κ. Γ. Μπενέτος, εξέφρασαν την άποψη ότι το Λιμάνι πρέπει να παραμείνει στους Έλληνες και ότι θα συντελεστεί ένα ιδιωτικό έγκλημα, εάν ιδιωτικοποιηθεί, μόλις πρόσφατα. Επίσης τον Φεβρουάριο του 2014 το ΕΒΕΠ με πρόεδρο τον κ. Βασίλη Κορκίδη κατέθετε πέντε προτάσεις για την ανάπτυξη του ΟΛΠ και της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, Πρώτη πρόταση ήταν: «1. Να παραμείνει κύριος Μέτοχος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά, το Ελληνικό Δημόσιο και μόνο εφόσον βαίνει προς το συμφέρον της Εθνικής οικονομίας και της ευρύτερης περιοχής, να παραχωρηθούν δραστηριότητές του».
Την ώρα λοιπόν που όλοι αυτοί οι φορείς αντιδρούν, ένα τμήμα της κυβέρνησης το οποίο συγκροτείται από μερικά εκ των κορυφαίων στελεχών της, μηδέ εξαιρουμένου του Πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα, εμφανίζεται να φλερτάρει με την ιδέα συνέχισης της διαδικασίας πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών των ΟΛΠ και ΟΛΘ, κόντρα και ενάντια στις προεκλογικές δεσμεύσεις.
Οι εκ του ΣΥΡΙΖΑ ορμώμενοι αντιδρούντες προεκλογικά στις σχετικές ιδιωτικοποιήσεις έχουν ένα τεράστιο μερίδιο ευθύνης τόσο για την εικόνα που σήμερα παρουσιάζουν, όσο και για το γεγονός πως πριν αναλάβουν την διακυβέρνηση της χώρας έσπευδαν να υιοθετούν αβίαστα κάθε άποψη ή θέση που διατυπώνονταν από οπουδήποτε κατά της πώλησης των δύο λιμανιών έχοντας προφανώς κατά νου τις ψήφους που θα απεκόμιζαν.
Οφείλει άμεσα η κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει την θέση της πάνω στο μείζον αυτό ζήτημα αποτρέποντας ταυτόχρονα τα στελέχη της να αποδέχονται αβίαστα και ελαφρά την καρδία προσκλήσεις για ιδιωτικής φύσεως επισκέψεις που επιτείνουν την σύγχυση ακόμη και μεταξύ των ενδιαφερομένων, καθιστώντας ακόμη πιο ομιχλώδες το ήδη επικίνδυνα ομιχλώδες λιμενικό τοπίο.
Η κυβέρνηση πριν καταλήξει εν τέλει στο μοντέλο μεταρρύθμισης στα λιμάνια οφείλει να εξετάσει με την δέουσα προσοχή τις απόψεις που εδώ και καιρό έχουν τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων για το μέλλον των λιμανιών της χώρας.
Ως γνωστόν η μια άποψη τάσσεται κατά των ιδιωτικοποιήσεων και υπέρ του μοντέλου των παραχωρήσεων με το βασικό επιχείρημα πως δεν πρέπει να αντικατασταθεί το υφιστάμενο κρατικό μονοπώλιο με ένα άλλο ιδιωτικό μονοπώλιο.
Η άλλη άποψη τάσσεται υπέρ της πλήρους ιδιωτικοποίησης των δύο λιμανιών με το βασικό επιχείρημα πως μόνο μέσο αυτής της διαδικασίας τα οικονομικά οφέλη, είτε τα άμεσα, είτε τα έμμεσα που θα επιτευχθούν μέσο επενδύσεων, μπορούν να είναι ιδιαίτερα σημαντικά.
Υπάρχει και η μια τρίτη άποψη, αυτή των συνδικαλιστών των λιμανιών, που τάσσεται τόσο κατά της παραχώρησης, όσο και κατά της ιδιωτικοποίησης, υποστηρίζοντας ότι τα λιμάνια πρέπει να παραμείνουν υπό κρατικό έλεγχο. Αν και πρόκειται για μια θέση που κινείται εκτός των ορίων της σημερινής πραγματικότητας, την καταγράφουμε κυρίως για λόγους ολοκληρωμένης παρουσίασης των τάσεων που υπάρχουν σήμερα γύρω από το ζήτημα αυτό.
Τέλος ας μη ξεχνάμε την σημερινή απόφαση της Νάντιας Βαλαβάνη να παγώσει κάθε ιδιωτικοποίηση που βρίσκονταν σε εξέλιξη μέχρι και τον Ιούνιο, οπότε και θα έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για το μέλλον του Ταμείου Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας».

eep logo