Portnet - Η Πρώτη Πύλη για την Ναυτιλία και τον Πειραιά

Tue25042017

Last updateMon, 24 Apr 2017 9pm

Notice
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items

Πειραιάς: Πρώτο λιμάνι, πρώτος προορισμός(;)

1 limani vrady

του Γιώργου Θεοδωρίδη*

Ο Πειραιάς είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας μας. Είναι όμως και μια όμορφη πόλη. Μερικοί θα τη βρουν, πλέον, όχι και τόσο όμορφη. Περισσότεροι ίσως θα πουν ότι θέλουν να μετακομίσουν κάπου αλλού. Πιθανόν στα νότια προάστια, αλλά μακριά από το μποτιλιάρισμα που προκαλούν τα έργα του τραμ και του μετρό. Είναι αλήθεια ότι η ταλαιπωρία που περνάμε καθημερινά οι Πειραιώτες, ως προς τις μετακινήσεις μας, είναι τεράστια. Το μετρό είναι έργο υπεραπαραίτητο, που θα αποσυμφορήσει σε σημαντικό βαθμό τους δρόμους μας. Για το τραμ δεν είμαι καθόλου βέβαιος, όμως δεν είναι αυτό το θέμα του παρόντος άρθρου. Το θέμα μου είναι ο Πειραιάς ως πόλη.

Ο Πειραιάς ήταν πάντα και εξακολουθεί να είναι λιμάνι άφιξης κρουαζιεροπλοίων. Λιμάνι όμως διαμετακομιστικό (transit port) και όχι λιμάνι φιλοξενίας (home port). Ήτοι, σε απλά ελληνικά, οι ατελείωτες ροές τουριστών κρουαζιέρας, που καταφθάνουν κάθε καλοκαίρι, στην καλύτερη περίπτωση κάνουν ένα γρήγορο πέρασμα από την πόλη, επιβαίνοντας σε πούλμαν και προλαβαίνοντας μετά βίας να τραβήξουν λίγες αναμνηστικές φωτογραφίες του λιμανιού, του κέντρου και της Καστέλλας. Και «σφαίρα» για Αθήνα, Ακρόπολη, Σύνταγμα κ.λπ.. Στη χειρότερη, βεβαίως, περίπτωση δεν έχουν καν το χρόνο να κατέβουν από το πλοίο, καθώς αυτό ελλιμενίζεται για ελάχιστες ώρες, με σκοπό τον ανεφοδιασμό και την τροφοδοσία.

Ο Πειραιάς πρέπει να γίνει λιμάνι φιλοξενίας. Να είναι δηλαδή σε θέση να υποστηρίξει, αφενός τεχνικά, τον ελλιμενισμό κρουαζιεροπλοίων τουλάχιστον για ένα βράδυ και αφετέρου, τη διανυκτέρευση τουριστών σε πρώτης κατηγορίας ξενοδοχεία εντός των ορίων της πόλης. Έχει υπολογιστεί ο τουρίστας που διανυκτερεύει σε μία πόλη είναι περίπου 4 φορές περισσότερα από όσα δαπανά αν μείνει στην πόλη για λίγες μόνο ώρες της ημέρας.

Οι υποδομές για τον ελλιμενισμό σταδιακά ίσως ενισχυθούν, αλλά για τις ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις δεν υπάρχει κάποιο σχετικό «φως». Η COSCO, που εδώ και λίγους μήνες έχει αναλάβει τη διοίκηση και την πλειοψηφία των μετοχών του ΟΛΠ, διακήρυξε την πρόθεσή της να συμβάλει στην ανάπτυξη του Πειραιά, εκτός από τον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, και στον τομέα του τουρισμού κρουαζιέρας. Είναι πολύ νωρίς για να πει κανείς αν η δεύτερη αυτή «υπόσχεση» έγινε ως πραγματικός στόχος της εταιρείας ή ως ένα υποσχεσιολογικού τύπου «αντάλλαγμα» προς τα αιτήματα της κοινωνίας και του Δήμου. Προσωπικά θεωρώ ότι ο κινεζικός κολοσσός θα προβεί πράγματι σε ενέργειες ενίσχυσης της κρουαζιέρας. Δεν αρκεί όμως αυτό...

Δεν αρκεί και δεν αξίζει στο πρώτο λιμάνι της Μεσογείου να περιμένει οποιαδήποτε θετική αναπτυξιακή εξέλιξη μόνο από τις ενέργειες μίας εταιρείας, έστω κι αν αυτή έχει το τεράστιο μέγεθος των Κινέζων. Είναι η ώρα της εξωστρέφειας...

Η παρούσα δημοτική αρχή, στους πρώτους μήνες ανάληψης των καθηκόντων της, προχώρησε στην ανακοίνωση του σχεδίου Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, και στο πλαίσιο των σχετικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Παράλληλα, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια συστηματική προσπάθεια του Δήμου να αναδείξει το ζήτημα της «Γαλάζιας Ανάπτυξης» (“Blue Growth”), στο πλαίσιο του στόχου να ξαναγίνει ο Πειραιάς ο μεγάλος ναυτιλιακός κόμβος που ήταν παλιότερα. Οι κινήσεις αυτές λειτουργούν προς τη σωστή κατεύθυνση. Επιβάλλεται όμως η αξιέπαινη αυτή προσπάθεια να συνοδευτεί και από μία γενικότερη κινητοποίηση της πειραϊκής κοινωνίας σε ό,τι αφορά την τουριστική ανάπτυξη.

Είναι προφανές ότι μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Είναι ακόμη πιο προφανές ότι μόνος του κανείς δε μπορεί να πετύχει σπουδαία πράγματα. Πρέπει, επομένως, να γίνουν συνέργειες. Σε πρώτη φάση, μια μεγάλη συμμαχία του Δήμου με τους παραγωγικούς φορείς της πόλης, τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και τους μεμονωμένους δημότες. Μια τέτοια «συμφωνία» θα δημιουργούσε το πρόσφορο έδαφος για τη μαγική λέξη που έχει ανάγκη η πόλη, ώστε να πετύχει τον στόχο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης: Εξωστρέφεια.

Ο Πειραιάς μπορεί να αναπτυχθεί, αν αξιοποιήσει τις ευκαιρίες που προσφέρει η λεγόμενη «Γαλάζια Διπλωματία». Δηλαδή, αν επιδιώξει να ενταχθεί σε δίκτυα πόλεων - εν προκειμένω πόλεων-λιμανιών - ή να επανενεργοποιήσει τη συμμετοχή του σε όσα ήδη μετέχει. Ιδίως, στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έχει αρχίσει να υφίσταται θεσμικά από το 2007, οι δυνατότητες τέτοιων μορφών δικτύωσης ευνοούνται σημαντικά. Σκοπός πρέπει να είναι όχι η καλλιέργεια δημοσίων σχέσεων, αλλά η ουσιαστική συνεργασία με ΟΤΑ και επιχειρήσεις του ευρύτερου ευρωμεσογειακού χώρου και, κυριώτερα, η ανταλλαγή ορθών πρακτικών για υλοποίηση πολιτικών βιώσιμης παράκτιας και θαλάσσιας ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο της ΕΕ, η δικτύωση των πόλεων-λιμανιών ενισχύεται από συγκεκριμένα ευρωπαϊκά προγράμματα και από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας. Κατά την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, 2007-2013, για παράδειγμα, στο πλαίσιο του προγράμματος εδαφικής συνεργασίας URBACT II, χρηματοδοτήθηκε έργο-δίκτυο για τον τουρισμό κρουαζιέρας με ελληνική συμμετοχή1.

Κρίσιμο τομέα που ευνοεί η δικτύωση αποτελεί, επίσης, η περαιτέρω εκπαίδευση και κατάρτιση του υφιστάμενου ανθρώπινου δυναμικού των ΟΤΑ. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο, στελέχη του Δήμου μας, αλλά και άλλων πειραϊκών φορέων που σχετίζονται με την τουριστική και πολιτιστική ανάπτυξη, να μετακινούνται τακτικά σε άλλα λιμάνια της ΕΕ, στο πλαίσιο συμμετοχής σε κάποιο σχετικό δίκτυο, προκειμένου να επιμορφώνονται, να ανταλλάσσουν τεχνογνωσία γύρω από αναπτυξιακές ιδέες και να συνάπτουν συμφωνίες για υλοποίηση κοινών έργων και δράσεων με τους εκεί φορείς.

Ο Πειραιάς έχει για χρόνια αφεθεί να αποκαλείται επίνειο της Αθήνας. Με τη ραγδαία τουριστική ανάπτυξη των τελευταίων δεκαετιών και την αύξηση των ροών τουριστών κρουαζιέρας, η πόλη μας εξακολούθησε να θεωρείται διαμετακομιστικός σταθμός, μια πύλη εισόδου για το κέντρο της πρωτεύουσας. Δεν είναι όμως έτσι και δεν θα έπρεπε κανείς Πειραιώτης να είναι ευχαριστημένος από αυτή την πραγματικότητα. Είναι ευκαιρία, παρά τη δεινή συγκυρία, η πόλη να εκμεταλλευτεί τις ευκαιρίες που υπάρχουν στο εσωτερικό (COSCO) σε συνδυασμό με όσες μπορούν να προκύψουν από το εξωτερικό (ΕΕ => Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική => Δίκτυα Πόλεων), προκειμένου να δημιουργήσει προς όφελός της προϋποθέσεις βιώσιμης τουριστικής και πολιτιστικής ανάπτυξης, με προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους και τις επιχειρήσεις.

*Απόφοιτος Master of Arts στη Δημόσια Διοίκηση του Παντείου Πανεπιστημίου.

1 Βλ. αναλυτικότερα: Καρβούνη Α., Η Γαλάζια Διπλωματία των Πόλεων
http://www.citybranding.gr/2016/06/blog-post_16.html

 

21 Apr 2017 00:09
50 χρόνια από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967

της Εύης Καρακώστα

21 Απριλίου 1967 - Η Βουλή των Ελλήνων περικυκλωμένη απο τεθωρακισμένα του στρατού.

Read more...
17 Apr 2017 19:45
Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση!

του Ζαχαρία Ζούπη

Το Πάσχα πέρασε, μπήκαμε πια στους συνηθισμένους ρυθμούς και επιστρέφουν πια οι θεσμοί για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης.

Read more...
14 Apr 2017 14:53
Ολοκληρωμένος σχεδιασμός για τα Λιπάσματα

Της Νίνας Κασιμάτη*   Όσοι έχουμε μεγαλώσει στο Πέραμα και το Κερατσίνι, γνωρίζουμε πόσο συνδεδεμένοι είμαστε με το θαλάσσιο μέτωπο, και πώς διαπλάστηκε η κοινωνία μας εδώ σε σχέση με εκείνο. Είμαστε μεγαλωμένοι με το αίτημα, την ανάγκη και τους αγώνες να ανακτηθεί η άμεση πρόσβαση σε αυτό [ ... ]

Read more...
12 Apr 2017 21:02
Το ελληνικό εμπόριο πιστεύει στην Ανάσταση του Κυρίου, αλλά όχι και της αγοράς

Του Βασίλη Κορκίδη

Παρά τη καταρχήν συμφωνία της κυβέρνησης με τους θεσμούς στο E.G. της 7ης Απριλίου στη Μάλτα, η αναβλητικότητα της αξιολόγησης επί πέντε μήνες έχει δημιουργήσει μία έντονη αβεβαιότητα και ανασφάλεια στην αγορά.

Read more...
10 Apr 2017 22:46
Ευκαιρία το Brexit για την ελληνική Ναυτιλία

Του Βασίλη Κορκίδη

Με αφορμή την έναρξη του δημόσιου διαλόγου στην Ελλάδα, σχετικά με το ζήτημα του "Brexit" και τις συνέπειες που επιφέρει το εν λόγω γεγονός στην ελληνική οικονομία 
αλλά και τις ευκαιρίες, που παρουσιάζονται σε αυτήν, ιδιαίτερα στην ελληνική ναυτιλία, ο Πρόεδρος του Εμπορικού [ ... ]

Read more...
10 Apr 2017 13:23
Ολοταχώς προς εκλογές

Του Ζαχαρία Ζούπη

Δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι μπορεί να υπήρξε η να ξαναϋπαρξει ποτέ Κυβέρνηση

Read more...
05 Apr 2017 09:30
Υπάρχει πολιτική λύση για να ξεφύγουμε από το τέλμα;

Του Ζαχαρία Ζούπη

Οι μέρες, οι βδομάδες, οι μήνες περνούν, τα Εurogroup περνούν και η αξιολόγηση δεν λέει να κλείσει. Όλη αυτή η πορεία της δήθεν διαπραγμάτευσης, θα μπορούσε πράγματι να ανεκδοτοποιηθεί, αν οι καταστάσεις δεν προδιαγράφονταν ήδη τραγικές για την Οικονομία και την χώρα. Γιατί πράγματι [ ... ]

Read more...
30 Mar 2017 20:57
Πειραιάς: Πρώτο λιμάνι, πρώτος προορισμός(;)

του Γιώργου Θεοδωρίδη*

Ο Πειραιάς είναι το πρώτο λιμάνι της χώρας μας. Είναι όμως και μια όμορφη πόλη. Μερικοί θα τη βρουν, πλέον, όχι και τόσο όμορφη. Περισσότεροι ίσως θα πουν ότι θέλουν να μετακομίσουν κάπου αλλού. Πιθανόν στα νότια προάστια, αλλά μακριά από το μποτιλιάρισμα που προκαλούν [ ... ]

Read more...
Other Articles

// Τα πιο Διαβασμενα

// RSS Feeds
// ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Portnet

email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Τηλέφωνο: 210 4515341
Fax : 210 4515316

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Ιδιοκτησία : ΠΛΕΥΣΙΣ ΕΠΕ

Γενική Διεύθυνση : Ελπίδα Γραμματικοπούλου 

Υπεύθυνος πωλήσεων - Διαφήμισης : Αλέξανδρος Βουλβουτζής,
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">τηλ. : 6907 663616

Αρθρογράφοι : Τάσος Αβραντίνης, Γιώργος Θεοτοκάς, Δημήτρης Καπράνος, Γιάννης Καραλόγος, Αναγνώστης Κέντρος, Χάρης Μακρής, Δημήτρης Πουλακίδας 

Φωτογραφία /video : Δημήτρης Βρανάς - Γιώργος Χριστάκης 

Σύμβουλος Ανάπτυξης: Αλέξανδρος Πανίδης

Τεχνική υποστήριξη: Infomarine LTD

Νομικός Σύμβουλος : Λεωνίδας Κουτρουμάνος, Κολοκοτρώνη 72, Πειραιάς,  T.K. 185 35 - 2104111767   (Δ.Πειραιά, Ν. Αττικής)