Portnet - Η Πρώτη Πύλη για την Ναυτιλία και τον Πειραιά

Tue25042017

Last updateMon, 24 Apr 2017 9pm

Notice
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items

Διαδρομές νοσταλγίας

leoforeio kastella

Θυμάται κανείς το 20; Το 21; Δεν μιλάμε για κάποιο παιχνίδι χαρτιών, αλλά για τους κωδικούς αριθμούς λεωφορείων με τους οποίους μεγάλωσε και μετακινήθηκε μέσα στην πόλη η γενιά του ’60 και του ’70.
Δημοτικό – Λιμάνι –Πασαλιμάνι, ή Άγιος Βασίλειος – Αγία Σοφία. Η επετειακή εμφάνιση των θρυλικών αυτών λεωφορείων την Κυριακή στο κέντρο του Πειραιά ήρθε να σταθεί στη μέση, μετέωρη, μεταξύ δύο εποχών. Αυτής που έρχεται, έστω και καθυστερημένα, με τραμ και μετρό να συνδέουν τον Πειραιά με την παραλία, την Αθήνα και το αεροδρόμιο και στις στάσεις των λεωφορίων να βλέπει κανείς ήδη τις ηλεκτρονικές ενδείξεις με τον χρόνο άφιξης των λεωφορείων. Και από την άλλη την «προϊστορική» εποχή των συγκοινωνιών μέσα στην πόλη. Τα μικρά κίτρινα τρόλεϋ νασυνδέουν την Μυρτιδιώτισσα με την Καστέλλα και το κέντρο με εκείνες τις ασθενικές λάμπες να υποδύονται τα φώτα πορείας. Με το πράσινο να αναλαμβάνει τη σύνδεση με τον «έξω κόσμο».
Από του Βρυώνη μέσω Τζαβέλλα στην παλιά παραλιακή, μετά μέσω Θησέως προς Καλλιθέα και τελικά Αθήνα, Σύνταγμα. Εναλλακτικά το 20 ή το 21 μπορούσαν να σε κατεβάσουν στο λιμάνι και να πάρεις τον Ηλεκτρικό που πέρναγε από Ομόνοια, στην γραμμή που ακόμη υπάρχει, αλλά τότε θα πλήρωνες δύο εισιτήρια.

Από όλες αυτές τις διαδρομές πάντως, αναμφισβήτητα η πιο διαταξική πρέπει να ήταν εκείνη του 21. Συνέδεε δύο άγιους, Άγιο Βασίλειο και Αγία Σοφία, αλλά και δυο διαφορετικούς μικρόκοσμους μέσα στον Πειραιά. Το πιο αστικό Πειραιά του Α’ Διαμερίσματος με τον πιο εργατικό-λαϊκό Πειραιά του Ε΄Διαμερίσματος. Βέβαια οι μαθητές και της μιας και της άλλης γειτονιάς στα δύο άκρα του Δήμου Πειραιά, που μετακινούνταν με το 21, ελάχιστα σημασία έδιναν στις διαφορές αυτές. Ο χαβαλές ήταν διαταξικός και ο εισπράκτορας κοινός στόχος της πλάκας. Αφορμή και κείνη η στριγκή φωνή του με την οποία ενημέρωνε τον οδηγό για το πότε να ξεκινήσει μετά από κάθε στάση. «Σκαλάκια πλήρης, φύεεεε» Παροιμιώδης φράση, που σήμαινε στην ιδιόλεκτο των οδηγών και των εισπρακτόρων ότι το λεωφορείο είχε κόσμο μέχρι και στα σκαλιά, ήταν γεμάτο, οπότε δεν σταματούσε καν στην στάση αν κάποιος από τους επιβαίνοντες δεν το ζητούσε. Άλλωστε, λίγο πριν φτάσει το λεωφορείο στην επόμενη στάση, πάλι με την ίδια φωνή το προανήγγειλε ο εισπράκτορας. «Βρυώνη, θα κατέβει κανείς;» Κι αν δεν υπήρχε απάντηση πάλι το ίδιο «φύεεε» έστελνε μήνυμα στον οδηγό.
Πως ακούει κανείς σήμερα τα διάφορα ηχογραφημένα μηνύματα στο μετρό; Καμία σχέση!

Αναγνώστης Κέντρος

17 Apr 2017 19:15
Στη Σούδα...

Αν μη τι άλλο η γειτονιά έχει ηρωικούς δρόμους. Επονιτών, Σαραντοπόρου, αλλά και Ανδρέα Μουράτη! Ορίζεται κι όλας από λεωφόρους με ηρωικά ονόματα, Γρηγορίου Λαμπράκη από τη μια, Καραολή και Δημητρίου από την άλλη!

Read more...
10 Apr 2017 10:47
Διαδρομές νοσταλγίας

Θυμάται κανείς το 20; Το 21; Δεν μιλάμε για κάποιο παιχνίδι χαρτιών, αλλά για τους κωδικούς αριθμούς λεωφορείων με τους οποίους μεγάλωσε και μετακινήθηκε μέσα στην πόλη η γενιά του ’60 και του ’70.

Read more...
07 Apr 2017 10:40
Τουρκολίμανο: Ονόματα, πρόσωπα και Ιστορία

Στέκομαι στην Παπαναστασίου (πρώην Βασιλέως Παύλου) με την πλάτη στον Προφήτη Ηλία κι αγναντεύω τον Σαρωνικό. Πίσω μου ακριβώς η μεγάλη Οικία Ζωιτάκη. Μπροστά μου, μέχρι κάτω στο Τουρκολίμανο, ο οργανωμένος προσφυγικός συνοικισμός

Read more...
02 Apr 2017 11:44
Το φάντασμα του Πύργου

Υπαρχει ένας μύθος, ότι επί Χούντας έγιναν έργα στον Πειραιά. Ο μύθος αυτός έχει αντοχή στον χρόνο και σε ένα μεγάλο βαθμό εξηγεί γιατί μισόν αιώνα αργότερα, ο δήμαρχος της Χούντας Αριστείδης Σκυλίτσης

Read more...
26 Mar 2017 13:03
Από την Παλιά Κοκκινιά στην πλατεία Κοραή και το Πασαλιμάνι

«Η Παλιά Κοκκινιά, η γειτονιά μου, δεν ήταν ποτέ μια ουδέτερη συνοικία», λέει στο Portnet ο Νίκος Διαμαντής. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μας ταξιδεύει σε μια διαδρομή με αφετηρία τη γειτονιά του και τα νεανικά του χρόνια.

Read more...
26 Mar 2017 09:39
Μονοπάτι στην άκρη της πόλης

Κατεβαίνεις στην καρδιά του λιμανιού. Στον Ηλεκτρικό Σταθμό, το «Σιδερένιο Ποτάμι», που εδώ και πάνω από έναν αιώνα συνδέει τον Πειραιά με την Αθήνα.

Read more...
21 Mar 2017 12:29
Ψίθυροι και παράσιτα

Αυτές τις μέρες συμπληρώνονται 30 χρόνια από τη δημιουργία και (παρά τις αντιξοότητες) συνεχή λειτουργία του Δημοτικού Ραδιοφώνου Πειραιά, του γνωστου Κανάλι-1.

Read more...
16 Mar 2017 10:32
Η «Παγόδα»

Η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της, ιδίως η στέγη της που της έδωσε και το όνομα «Παγόδα», την κάνει ξεχωριστή. Απέναντι από τον Άγιο Νικόλαο, σχεδόν στην είσοδο του λιμανιού, η «Παγόδα» χτίστηκε με μια ιδιαίτερη τεχνική σε ότι αφορά τη στήριξη της στέγης της μετατρεπόμενη έτσι σε ξεχωριστό τοπόσημο [ ... ]

Read more...
Other Articles

// Τα πιο Διαβασμενα

// RSS Feeds
// ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Portnet

email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Τηλέφωνο: 210 4515341
Fax : 210 4515316

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Ιδιοκτησία : ΠΛΕΥΣΙΣ ΕΠΕ

Γενική Διεύθυνση : Ελπίδα Γραμματικοπούλου 

Υπεύθυνος πωλήσεων - Διαφήμισης : Αλέξανδρος Βουλβουτζής,
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">τηλ. : 6907 663616

Αρθρογράφοι : Τάσος Αβραντίνης, Γιώργος Θεοτοκάς, Δημήτρης Καπράνος, Γιάννης Καραλόγος, Αναγνώστης Κέντρος, Χάρης Μακρής, Δημήτρης Πουλακίδας 

Φωτογραφία /video : Δημήτρης Βρανάς - Γιώργος Χριστάκης 

Σύμβουλος Ανάπτυξης: Αλέξανδρος Πανίδης

Τεχνική υποστήριξη: Infomarine LTD

Νομικός Σύμβουλος : Λεωνίδας Κουτρουμάνος, Κολοκοτρώνη 72, Πειραιάς,  T.K. 185 35 - 2104111767   (Δ.Πειραιά, Ν. Αττικής)