Portnet - Η Πρώτη Πύλη για την Ναυτιλία και τον Πειραιά

Mon24042017

Last updateMon, 24 Apr 2017 9pm

Notice
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items
  • There is no category chosen or category doesn't contain any items

Καραντάσης, Δεληγιάννης, Τσίλερς

1 ziller

Ήταν Φεβρουάριος ή Μάρτιος του 1979 με τον αέρα να «ξυρίζει» στην πλατεία Αλεξάνδρας. Το επιβλητικό καφενείο του Καραντάση με τα μαρμάρινα τραπεζάκια του,

το μεγάλο μπιλιάρδο, τα χαρτιά, το τάβλι ή το σκάκι, ήταν ίσως το μοναδικό «καταφύγιο» για μια παρέα δεκαεφτάρηδων που είχαν κάνει κοπάνα από το φροντιστήριο του Ραγιά κι έψαχναν να σκοτώσουν την ώρα τους.

Δεν ήταν εύκολο να αποφασίσουν να διαβούν την πόρτα του Καραντάση. Η ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής, ανδικές φιγούρες που λες κι είχαν «επιβιώσει» από την Τρούμπα της προηγούμενης δεκαετίας, δημιουργούσαν μια αίσθηση συστολής σε όποιον τολμούσε να μπει σε εκείνο το άβατο. Παρ’ όλα αυτά, αφού έκαναν το πρώτο βήμα και το αποφάσισαν, η εφηβική εκείνη παρέα κόλλησε και το καφενείο του Καραντάση έγινε το στέκι της. Για ένα-δύο χρόνια, αφού το καφενείο έφτανε πια στο τέλος της εποχής του.

Είναι κάπου εκεί, στις αρχές της δεκαετίας του ’80, που το υπέροχο κτίριο του Τσίλερ το νοικιάζει ο Πειραιώτης Νίκος Δεληγιάννης και το μετατρέπει σε μια πρωτοποριακή για την εποχή της μπυραρία. Για μια δεκαετία περίπου, ο «Δεληγιάννης», όπως πλέον ονομάζεται, είναι πλέον σημείο αναφοράς, όχι μόνο για τον Πειραιά. Φτάνει μάλιστα η επιχείρηση μέχρι και τη στάση του τρόλεϊ απέναντι να της δώσει το όνομά της –ακόμη και σήμερα η στάση ονομάζεται «Δεληγιάννη». Κι όχι «Παρασκευά» ή «Βοτσαλάκια» όπως θα υπέθετε κανείς. Ούτε καν «Τσίλερ», όπως ονομαζόταν κατ’ αρχήν η πλατεία Αλεξάνδρας.

Πράγματι, ο Γερμανός αρχιτέκτονας Ερνέστος Τσίλερ, που έφτασε στην Ελλάδα σε ηλικία μόλις 24 ετών το 1861 κι άφησε ισχυρότατο το αποτύπωμά του σε μια πλειάδα ιδιωτικών και δημοσίων κτιρίων, το 1875 εγκαταστάθηκε στη σημερινή πλατεία Αλεξάνδρας, χτίζοντας την έπαυλή του στο οικόπεδο όπου βρίσκεται σήμερα η εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης. Εκεί, έχτισε μια σειρά από εξαιρετικές εξοχικές κατοικίες-επαύλεις, τις οποίες νοίκιαζε σε πλούσιους Αθηναίους. Το όραμά του ήταν δημιουργία μιας «συνοικίας των επαύλεων» με ένα ιδιαίτερο ύφος και αύρα, που γρήγορα έγινε αγαπητή στην ελίτ της εποχής. Μέχρι και ο βασιλιάς Γεώργιος ο Α’ παραθέριζε με την οικογένειά του εκεί τα καλοκαίρια.

Αλλά και την δεκαετία του ’80, όλη η Αθήνα κατέβαινε στου Δεληγιάννη, ενώ στο «πατάρι», στον πάνω όροφο όπου λειτουργούσε πιάνο-μπαρ ανεξάρτητο από την μπυραρία, ήταν αμέτρητα τα βράδια που κάποιοι ξενυχτούσαν πολλές φορές με κάποιον καλλιτέχνη που έτυχε να βρεθεί εκεί ως πελάτης.

Ο ίδιος ο Νίκος ο Δεληγιάννης θυμόταν πρόσφατα με αφορμή τον θάνατο του Λουκιανού Κηλαηδόνη τον χαμηλόφωνο τροβαδούρο να περιμένει εκεί την σύντροφό του Άννα Βαγενά που έπαιζε μια σεζόν στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Κατά κανόνα λέει, κι αφού μέχρι να τελειώσει την παράστασή της η Βαγενά ο Λουκιανός είχε απολαύσει τα ουισκάκια του, καθόταν στο πιάνο κι όλο το μαγαζί γινόταν μια παρέα που δεν έλεγε να φύγει πριν ξημερώσει.
Άλλοι θυμούνται τον Παναγιώτη Φασούλα, παίκτη ακόμη του ΠΑΟΚ, να καταφεύγει εκεί στα πρώτα του διακριτικά ραντεβού με τη τωρινή σύζυγό του Μάσα, πολύ πριν γίνει παίκτης του Ολυμπιακού και φυσικά χρόνια πριν γίνει βουλευτής και μετέπειτα δήμαρχος Πειραιά.

Κάποια στιγμή στη δεκαετία του ’90, αφού ο Νίκος Δεληγιάννης έκλεισε τον κύκλο του εκεί, το κτίριο – που ονομάστηκε «Chiller’s» (λανθασμένη γραφή) στέγασε μια αδιαφόρου ύφους επιχείρηση. Το κτίριο κακόπεσε. Μάλιστα, κινδύνεψε από μια πυρκαγιά που είχε θεωρηθεί από κάποιους ύποπτη, ενώ καταστράφηκαν οι εντυπωσιακές οροφογραφίες του. Στη συνέχεια έμεινε κλειστό για πολλά χρόνια.

Τελευταία, περνώντας από την πλατεία Αλεξάνδρας, είδα να γίνοντα εκεί εργασίες. Όπως επίσης, να ετοιμάζεται μια – μάλλον καλής αισθητικής – πέργκολα απένταντι, στην πλατεία. Οι νέοι επιχειρηματίες φρόντισαν, ως φαίνεται, να μάθουν τη σωστή γραφή στα γερμανικά του ονόματος του αρχιτέκτονα. Κι έτσι η πινακίδα γράφει «Ziller». Αισιόδοξο σημάδι, που ίσως δείχνει ότι το μοναδικό αυτό κτήριο του Πειραιά θα ζωντανέψει και, το κυριότερο, θα τύχει σεβασμού από τους νέους επιχειρηματίες.

Αναγνώστης Κέντρος

17 Apr 2017 19:15
Στη Σούδα...

Αν μη τι άλλο η γειτονιά έχει ηρωικούς δρόμους. Επονιτών, Σαραντοπόρου, αλλά και Ανδρέα Μουράτη! Ορίζεται κι όλας από λεωφόρους με ηρωικά ονόματα, Γρηγορίου Λαμπράκη από τη μια, Καραολή και Δημητρίου από την άλλη!

Read more...
10 Apr 2017 10:47
Διαδρομές νοσταλγίας

Θυμάται κανείς το 20; Το 21; Δεν μιλάμε για κάποιο παιχνίδι χαρτιών, αλλά για τους κωδικούς αριθμούς λεωφορείων με τους οποίους μεγάλωσε και μετακινήθηκε μέσα στην πόλη η γενιά του ’60 και του ’70.

Read more...
07 Apr 2017 10:40
Τουρκολίμανο: Ονόματα, πρόσωπα και Ιστορία

Στέκομαι στην Παπαναστασίου (πρώην Βασιλέως Παύλου) με την πλάτη στον Προφήτη Ηλία κι αγναντεύω τον Σαρωνικό. Πίσω μου ακριβώς η μεγάλη Οικία Ζωιτάκη. Μπροστά μου, μέχρι κάτω στο Τουρκολίμανο, ο οργανωμένος προσφυγικός συνοικισμός

Read more...
02 Apr 2017 11:44
Το φάντασμα του Πύργου

Υπαρχει ένας μύθος, ότι επί Χούντας έγιναν έργα στον Πειραιά. Ο μύθος αυτός έχει αντοχή στον χρόνο και σε ένα μεγάλο βαθμό εξηγεί γιατί μισόν αιώνα αργότερα, ο δήμαρχος της Χούντας Αριστείδης Σκυλίτσης

Read more...
26 Mar 2017 13:03
Από την Παλιά Κοκκινιά στην πλατεία Κοραή και το Πασαλιμάνι

«Η Παλιά Κοκκινιά, η γειτονιά μου, δεν ήταν ποτέ μια ουδέτερη συνοικία», λέει στο Portnet ο Νίκος Διαμαντής. Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μας ταξιδεύει σε μια διαδρομή με αφετηρία τη γειτονιά του και τα νεανικά του χρόνια.

Read more...
26 Mar 2017 09:39
Μονοπάτι στην άκρη της πόλης

Κατεβαίνεις στην καρδιά του λιμανιού. Στον Ηλεκτρικό Σταθμό, το «Σιδερένιο Ποτάμι», που εδώ και πάνω από έναν αιώνα συνδέει τον Πειραιά με την Αθήνα.

Read more...
21 Mar 2017 12:29
Ψίθυροι και παράσιτα

Αυτές τις μέρες συμπληρώνονται 30 χρόνια από τη δημιουργία και (παρά τις αντιξοότητες) συνεχή λειτουργία του Δημοτικού Ραδιοφώνου Πειραιά, του γνωστου Κανάλι-1.

Read more...
16 Mar 2017 10:32
Η «Παγόδα»

Η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική της, ιδίως η στέγη της που της έδωσε και το όνομα «Παγόδα», την κάνει ξεχωριστή. Απέναντι από τον Άγιο Νικόλαο, σχεδόν στην είσοδο του λιμανιού, η «Παγόδα» χτίστηκε με μια ιδιαίτερη τεχνική σε ότι αφορά τη στήριξη της στέγης της μετατρεπόμενη έτσι σε ξεχωριστό τοπόσημο [ ... ]

Read more...
Other Articles

// Τα πιο Διαβασμενα

// RSS Feeds
// ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Portnet

email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Τηλέφωνο: 210 4515341
Fax : 210 4515316

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Ιδιοκτησία : ΠΛΕΥΣΙΣ ΕΠΕ

Γενική Διεύθυνση : Ελπίδα Γραμματικοπούλου 

Υπεύθυνος πωλήσεων - Διαφήμισης : Αλέξανδρος Βουλβουτζής,
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">τηλ. : 6907 663616

Αρθρογράφοι : Τάσος Αβραντίνης, Γιώργος Θεοτοκάς, Δημήτρης Καπράνος, Γιάννης Καραλόγος, Αναγνώστης Κέντρος, Χάρης Μακρής, Δημήτρης Πουλακίδας 

Φωτογραφία /video : Δημήτρης Βρανάς - Γιώργος Χριστάκης 

Σύμβουλος Ανάπτυξης: Αλέξανδρος Πανίδης

Τεχνική υποστήριξη: Infomarine LTD

Νομικός Σύμβουλος : Λεωνίδας Κουτρουμάνος, Κολοκοτρώνη 72, Πειραιάς,  T.K. 185 35 - 2104111767   (Δ.Πειραιά, Ν. Αττικής)