Ναυτιλία: Ελληνική σημαία, ελληνικό Αιγαίο

του Μιχάλη Μόσχου*

Το Ελληνικό Νηολόγιο υποτιμά την ελληνική ναυτιλία. Αυτό δεν σημαίνει μόνο ότι δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, αλλά και ότι δεν αποδίδει «τά τού Καίσαρος τώ Καίσαρι»: δεν εκμεταλλεύεται την δυναμική ελληνική πλοιοκτησία προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας – όχι κατ' ανάγκη του ελληνικού κράτους και των φορολογικών του εσόδων.

Η διαφοροποίηση είναι σημαντική και απολύτως αναγκαία. Εάν ένα νέο, ανοιχτόμυαλο ΥΕΝ κατόρθωνε να την μεθοδεύσει και να την υλοποιήσει, το Hellenic Registry θα κατήγαγε μία ευρωπαϊκή πρωτοπορία και ίσως θα γινόταν ελκυστική ακόμη και για μη-ελληνικές πλοιοκτησίες.

Αποτελεί κοινή και αναντίρρητη διαπίστωση ότι τα δευτερεύοντα νηολόγια που μειώνουν τα φορολογικά και γραφειοκρατικά βάρη των πλοιοκτητών δεν προσφέρουν την ουσιαστική διπλωματική και πολιτική εκπροσώπηση που απαιτείται σε δύσκολες καταστάσεις, όπως π.χ. τα στενά του Χορμούζ, το Κέρας της Αφρικής, εμπόλεμες συρράξεις στη Μέση Ανατολή, στην Αφρική, στην Ασία.

Ένα διεθνώς κατοχυρωμένο και λογικά φορολογημένο Hellenic Registry θα προσέφερε διπλωματικό κύρος στη χώρα μας, θα επέτρεπε συνθήκες ασφαλίσεων ελληνόκτητων πλοίων (ίσως και φορτίων…) με βάση τα πρότυπα του αγγλικού Lloyds, θα δημιουργούσε μία μεγάλη, ομοιογενή ασφαλιστική αγορά στην οποία το ελληνικό κράτος δεν θα συμμετείχε αλλά από την οποία θα εισέπραττε ένα μικρό, καλοδεχούμενο χαρτόσημο (ενδεικτικά τής τάξεως τού 3%).

Η απελευθέρωση του Ελληνικού Νηολογίου θα κέρδιζε αναφανδόν όλες τις εντυπώσεις της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητος. Θα απέφερε επίσης σημαντικότατα κέρδη για το ελληνικό κράτος και ακόμη περισσότερα για την ελληνική κοινωνία σαν πολύτιμο καταναλωτικό προϊόν της ασφαλιστικής και της τραπεζικής αγοράς. Χρειαζόμαστε ένα νέο, προοδευτικό ΥΕΝ και την κυβερνητική βούληση της υλοποίησης του έργου του.

Το Hellenic Registry θα προσέφερε επίσης ένα άσφαιρο αλλά αποτελεσματικό όπλο εθνικής αυτοδιάθεσης, κυρίως στο Αιγαίο αλλά και παντού στην υδρόγειο. Η παρουσία ελληνικής σημαίας σε διεθνή ύδατα (είτε αυτά είναι δίαυλοι όπως τα Δαρδανέλλια, το Σουέζ, τα στενά τού Χορμούζ είτε διεθνείς λιμένες όπως η Λεμεσός. Η Χάιφα, η Ταϊβάν) δεν αναιρεί κανένα δικαίωμα αυτοπροστασίας, αντιθέτως επιβάλει υποχρεώσεις διεθνών κανόνων στους προστάτες των συγκεκριμένων θαλασσίων περιοχών.

Η έδρα του Hellenic Registry δεν είναι καθόλου απαραίτητο να βρίσκεται στον Πειραιά, όπως είθισται. Θα μπορούσε κάλλιστα να βρίσκεται στο λιμάνι της Χίου ή της Ρόδου. Παραρτήματα του αναθεωρημένου Hellenic Registry θα μπορούσαν να εγκατασταθούν στο Λονδίνο, στο Ρότερνταμ, στη Νέα Υόρκη.

Η ελληνική ναυτιλία προσφέρει εθνική ισχύ με ήπιο και αποτελεσματικό τρόπο σε μια εποχή που οι διεθνείς αντεγκλήσεις εντείνονται. Προσφέρει μεγάλες και συνεχείς δυνατότητες διαλόγου και επιρροών με την Ε.Ε., τις Η.Π.Α., την Κίνα, πετρελαιοπαραγωγικές χώρες, κ.α.

Ιδιαίτερα όσον αφορά τις σχέσεις μας με την Τουρκία προσφέρει ανεκμετάλλευτες μέχρι τώρα δυνατότητες για την συνύπαρξή μας σε ένα ειρηνικό Αιγαίο. Όσο και αν ο άξονας τής Αλεξανδρούπολης μειώσει την γεωπολιτική ισχύ των Στενών, η Τουρκία δεν θα πάψει ποτέ να μας αντιμετωπίζει σαν ένα μικρότερο, αδύναμο κράτος με πολλά ευάλωτα νησιά κοντά στις ακτές της. Η παρουσία ενός εύρωστου, διεθνοποιημένου ελληνικού νηολογίου πιστοποιεί την ταυτότητα τού Αιγαίου και καθορίζει όρους και δυνατότητες ελληνο-τουρκικών συνδιαλλαγών.

* O Μιχάλης Μόσχος είναι ιδρυτής της Levant Maritime Co. Ltd, αντιπροσώπευσε την Ελλ. Ναυτιλία στο ΝΑΤΟ (1984 - 1992)

 

 

 

 

 

eep logo