Να εξασφαλίσουμε την ομαλή χρηματοδότηση του κλάδου της ελληνικής ναυτιλίας

plakiotakis

του Γιάννη Πλακιωτάκη

 

Ομιλία του Τομεάρχη Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στο 10ο Ναυτιλιακό Συνέδριο ΜΑRITIME ECONOMIES  

Είναι τοις πάσι γνωστό, ότι η Ελληνική Ναυτιλία εδώ και δεκαετίες αποτελεί την αιχμή του δόρατος της ελληνικής οικονομίας.
Παρά τις διακυμάνσεις της στα πλαίσια των ναυτιλιακών κύκλων, αποτελεί έναν από τους πιο προσοδοφόρους τομείς και συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του ελληνικού ΑΕΠ και την απασχόληση σημαντικού τμήματος του εργατικού δυναμικού μας.
Η χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-2009 που οδήγησε στην κατάρρευση μεγάλων χρηματοπιστωτικών κολοσσών και την ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας, έπληξε ανεπανόρθωτα και το χώρο της ναυτιλίας μας.

Συγκεκριμένα, λόγω του δυσμενούς παγκόσμιου οικονομικού κλίματος, υπήρξε μείωση της βιομηχανικής παραγωγής και μείωση της ζήτησης για βιομηχανικά και καταναλωτικά αγαθά με αποτέλεσμα, να μειωθεί και η ζήτηση για τις θαλάσσιες μεταφορές.
Επακόλουθο αυτής της δυσμενούς κατάστασης ήταν να προκληθεί ύφεση και στη ναυλαγορά (λόγω της υπερπροσφοράς τονάζ έναντι χαμηλής διαθεσιμότητας μεταφερόμενων φορτίων), η οποία συμπαρέσυρε και τις τιμές των νεότευκτων πλοίων.
Αποτέλεσμα αυτών των αρνητικών εξελίξεων ήταν να υπάρξει μείωση στην κερδοφορία των ναυτιλιακών εταιριών, να κλιμακωθεί η δανειακή τους επιβάρυνση και να υπάρξουν μεγαλύτερες χρηματοδοτικές απαιτήσεις για την κάλυψη των υποχρεώσεών τους και την αγορά νέων σκαφών.

Το τραγικότερο όμως ήταν, ότι μαζί με το ναυάγιο πολλών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων -τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό- που παρείχαν πόρους στην ελληνική ναυτιλία, βρέθηκαν στα βράχια και πολλοί σημαντικοί παίκτες του χώρου αφού έτυχαν δυσμενούς χρηματοδότησης λόγω των σημαντικών ετήσιων ζημιών τους, τις οποίες αναγκάστηκαν να καλύψουν με τα ίδια κεφάλαιά τους και με την πώληση των σκαφών τους.
Η ελληνική πραγματικότητα βέβαια ήταν ακόμη πιο σκληρή και ζοφερή, αφού το ελληνικό τραπεζικό σύστημα παρά τις συνεχείς ανακεφαλαιοποιήσεις που έγιναν, λόγω των χρόνιων παθογενειών του δεν κατόρθωσε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να συνεχίσει την ομαλή χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας.

Γίνεται κατανοητό λοιπόν, ότι αν θέλουμε η ελληνική σημαία να κυριαρχεί στα μήκη και τα πλάτη όλου του κόσμου, οφείλουμε να εξασφαλίσουμε την ομαλή χρηματοδότηση του κλάδου της ελληνικής ναυτιλίας τόσο σε βραχυχρόνιο όσο και μακροχρόνιο επίπεδο.
Δεν αρκεί μόνο να εξασφαλίσουμε τα λειτουργικά κόστη των πλοίων μας για διάστημα ενός ή δύο ετών, αλλά να εξασφαλίσουμε πόρους και για την αγορά ή ναυπήγηση νέων πλοίων, ώστε να διατηρήσουμε την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας και στο μέλλον.
Αν λάβουμε υπόψη επίσης, ότι η ναυτιλία αποτελεί έναν κλάδο εντάσεως κεφαλαίου με πολύ μεγάλες διακυμάνσεις και λόγω των ναυτιλιακών κύκλων οι ναύλοι παρουσιάζουν έντονες διακυμάνσεις, θα πρέπει να ξεφύγουμε από τον παραδοσιακό τρόπο χρηματοδότησης μέσω των ελληνικών, ευρωπαϊκών ή κινεζικών τραπεζών και να εξεύρουμε εναλλακτικούς τρόπους εξεύρεσης πόρων για την κάλυψη των αναγκών της ελληνικής ναυτιλίας.
Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσαν για παράδειγμα να υιοθετηθούν πρακτικές όπως η χρηματοδοτική μίσθωση (Leasing), τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (Venture Capital), η σύναψη ομολογιακών δανείων ή η ίδρυση επενδυτικών εταιρειών ειδικού σκοπού (Special Purpose Acquisition Companies).

Ιδανικός τρόπος χρηματοδότησης για την ελληνική ναυτιλία δεν υπάρχει.

Για το λόγο αυτό, απαιτείται η αξιοποίηση της διαθέσιμης τεχνογνωσίας και η πολιτική βούληση για την στήριξη της ελληνικής ναυτιλίας.
Παράλληλα, απαιτείται η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και η διαμόρφωση ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού κλίματος που θα επιτρέψει να γίνουν επενδύσεις στην Ελλάδα και να αντληθούν πόροι για την ανάπτυξη και της ελληνικής οικονομίας και ειδικότερα της ελληνικής ναυτιλίας.
Όσο τα ταμεία των ελληνικών τραπεζών παραμένουν άδεια και η ελληνική οικονομία δεν παράγει πλούτο και περιμένει να καλύψει τις ανάγκες της μέσω των δόσεων των δανειστών, θα υπάρχει έντονο πρόβλημα με τη χρηματοδότηση του ναυτιλιακού κλάδου.

Είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει ένα σταθερό και βιώσιμο οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα.
Πρέπει να απαλλαγούμε τάχιστα από τις ξεπερασμένες ιδεοληψίες του παρελθόντος που θεωρούν ποινικό αδίκημα της επιχειρηματικότητα.
Απαιτείται άμεσα να απελευθερωθούμε από τους τελευταίους νοσταλγούς του στείρου και αμαρτωλού παλαιοκομματικού μας συστήματος, που μας κρατούν καθηλωμένους στο χτες και άλλα κηρύσσουν και άλλα πράττουν στο πεδίο της υλοποίησης της πολιτικής τους.
Η Νέα Δημοκρατία ως φιλελεύθερο κόμμα διαχρονικά βρίσκεται κοντά σε όλους εσάς που στηρίζεται την εθνική προσπάθεια και έχει τη διάθεση να επιλύσει πολλά από τα προβλήματα που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση του κλάδους σας.

Ως τομεάρχης Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας σας διαβεβαιώνω, ότι διαθέτουμε την γνώση, την εμπειρία, αλλά και την πολιτική βούληση, για να διορθώσουμε τα αντικίνητρα που κρατούν δέσμια την ελληνική ναυτιλία και να την οδηγήσουμε και πάλι στο δρόμο της ανάπτυξης και της ευημερίας.